Angie77 Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Vi har en datter på 9 mnd (6 mnd korrigert ettersom hun er født 3 mnd for tidlig) som bruker smokk. Om nettene våkner hun hver gang smokken faller ut av munnen og bråker til vi setter den inn igjen. Dette skjer sånn i snitt 10-15 ganger hver natt. Hun finner ofte smokken selv, men klarer ikke å sette den inn igjen rett vei. Hun griper selve smokken og fører baksiden mot munnen. (De ekstremt premature får smokk introdusert allerede i den første fasen av sykehusoppholdet så jeg trenger ikke svar av typen "dere ga henne smokken og nå får dere ta konsekvensene av det"). Det er umulig å sove pga dette så min samboer og jeg må bytte på å sove i samme rom som henne. Helsestasjonen har ikke kommet med noen råd og nå begynner det virkelig å tære på kreftene våre. Kan noen av dere hjelpe? Det spiller ingen rolle om de erfaringene dere har ikke gjalt/gjelder prematurbarn. Hun har ikke andre "men" etter å være født prematur enn at hun er liten av vekst. Blir veldig, veldig glad for svar:)
nybebis Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Hei. forstår frustrasjonen din! Sønnen min, nå 14 mnd, var inn og ut av vår seng i 11 mnd. Han skrek tidvis etter puppen like ofte som datteren din vil ha smokk. Jeg tror sønnen min helst ville henge på puppen hele natten..Det er utrolig frustrerende og det finnes ikke alltid noe fasit svar. Vi endte opp med at min far, altså bestefar, tok sønnen vår i tre netter da vi var på ferie og var sta med ham. Størk ham rolig når han voknet og sa "nå må du sove" og til slutt etter 3-4 netter så gav han opp. Men da var han altså 11 mnd. Datteren min var en helt annen type. hun sove hele natten fra hun var 7 uker, men da hun var ca.8 mnd ville hun opp og leke 4-5 ganger om natten. Da måtte vi også være konsekvente og rolig legge henne ned igjen. Hun var vel 10 mnd da vi gjorde det. Men med henne tok det hele 12 dager! Så det jeg prøver å si er vel at i 7-9 mnd alderen så "vokner" babiene mer og vil ha med seg alt. spiller ingen rolle om det er natt eller dag. Jeg tror det er lurt at partneren din, ikke du, tar den første akten med å vær litt streng og konskvent hvis dere vil prøve det. Det er superslitsomt, men det hjelper. En annen ting er at du må føle på det om du tror datteren din er redd når hun våkner eller ikke. Jeg vet ikke hvordan det er med prematur babier følger de utviklingen etter når de skulle ha blitt født eller fra de blir født? Det hørs ut som om hun er i den 7-9 mnd-vokne-mer -om-natten perioden ;o) Uansett; lykke til!
Angie77 Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2008 Tusen takk for svar:) Jeg var ikke klar over at det var noe som het en våkne-mer-om-natten-periode, men jeg ser at du har rett. Hun sov dårlig om nettene de første mnd etter at vi kom hjem fra sykehuset, men da pga magesmerter. Da hun hadde "vokst av seg" magesmertene hadde vi en ganske bra periode, men etter at hun ble 6 mnd så er hun altså igang igjen. Men nå skyldes det bare "tull", ikke magesmerter. Premature babyer skal generelt sett følge utviklingen etter den korrigerte datoen, dvs termindato og ikke fødselsdato. Men ettersom hun ligger forran korrigert dato med alt annet så kan det godt være som du skriver at hun er i den 7-9mnd-våkne-mer-om-natta-perioden. Jeg må google litt på dette:) Jeg vet ikke helt hva du mener jeg skal gjøre når du skriver at vi må være konsekvente. Bør jeg ikke gi henne smokken når hun våkner? For etter at hun har fått smokken så sovner hun igjen med en gang. Det er bare det at når hun roper etter den 15 ganger hver natt så får ikke vi sove.. Vet du noe om hvordan man avvenner smokkbruken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå