Trollunn Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2725015.ece
Mia29 Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 He-he. Jeg er så fornøyd etter å ha lest denne artikkelen. Jeg har jo bare en bok, så jeg kan umulig være hysterisk gravid ;o) Mannen min derimot er nok en hysterisk vordende far. Vi har nemlig fire bøker totalt, men de tre andre er det bare han som leser i ;o) Dessuten er det vel ikke så rart om vi blir litt mer påpasselige når vi blir mødre som litt "eldre." Ei venninne av meg fik første da hun var 20 og neste når hun var 29. Hun er helt klar på at hun var mye mer nøye siste gangen, både før og etter fødsel. Men som hun sier - "det er jo bare fordi jeg ikke visste bedre første gangen."
Underveis --> Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg ble også veldig glad da jeg leste den artikkelen. Jeg er nemlig 33 år gammel og førstegangs. Mentalt må jeg da altså være MYE yngre siden jeg har et så avslappet forhold til dette her ;-)
Trollunn Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2008 Men hva tenker dere om det der med at det er et veldig til "mote-press" på gravide; må ha kunnskapene i orden, må ha den beste og siste barnevognen, 3D-bilder, må ha ditt og datt? Jeg selv bor på landet, og føler ikke dette presset. De fleste som kommer til å se meg trille, er over pensjonsalder eller sier møøø/bæææ Men det må være pes å bo i by når det er slik da?
Underveis --> Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg tror nok det er et press ja, men nå er jeg så heldig å ha venner som enten er barnløse og ikke har snøring uansett, eller venner som er ganske avslappet selv. Når jeg tar meg en slurk av et vinglass for å smake (typsik ved et bedre måltid), så rynker min søster på nesen, men jeg selv skjønner jo det at det overhode ikke har noen betydning. Dersom jeg hadde gjørt det i "all offentlighet" på en kafe i Oslo hadde jeg glatt blitt stempler som alkoholiker og barnemishandler *hehehe* Det er garantert flere her inne som stempler meg på samme måte ;-) Særlig som førstegangsfødende er det nok umulig å unngå at særlig de som har født før, eller mener de har eksepsjonelle kunnskaper på området, kommenterer i tide og utide om hva vi skal gjøre og ikke. Skulle vi være så uheldig å gjøre noe de ikke ville gjort, så er nok terskelen for å si noe rimelig lav. Man tenker jo på barnet og ikke meg, for å si det slik. Og det selv om det overhode ikke har noen reell betydning for barnet. Men nå skal det sies at jeg, med mine 33 år, har en lengre medisinsk utdannelse bak meg og mener jeg er mer enn kompetent til å forstå hva som smittes og hvordan ;-) Er jo en grunn til at jeg får barn så sent.
Kliko Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Hehe, så bra artikkel, og ikke minst så sann! Liker å lese sånt ;D
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Artiklen er ryddig og grei den... Men det er synd at det skal bli en "motegreie" å ikke være hysterisk gravid også... Eller la meg heller si at jeg liker dårlig ordet "hysterisk gravid...." Er hysterisk hvis man er opptatt av å gjøre de riktige tingene? Eller er man bare påpasselig? Det er mange gravide som er redde for å oppfattes som hysteriske... Og det fører desverre til at terskelen for å kontakte sykehuset når man er urolig blir veldig fort for høy.
Underveis --> Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 Er nok langt fra å være "mote" å være avslappet i graviditeten, og jeg tror terskelen for å kontakte helsevesenet er like høy for meg som for en som er "hysterisk". Jeg må alikevel si at noen av spørsmålene her inne vitner om manglende kunnskap. Det blir for mye informasjon, og for mye feilinformasjon. Jeg har flere ganger her registrert at svar gitt som "tja.. kanskje" senere er tatt som god fisk og blitt presentert som "det er visst slik at...", som igjen blir tatt som fakta av den som spør. En fjør blir til ti høns rimelig fort! DET er poenget! Det handler om kunnskap og sunn fornuft. Hos enkelte mangler begge deler.
Mia29 Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Hei underveis dk! Jeg er helt enig med deg i at man skal ta rådene man får her på forumet med en klype salt. Evne til kritisk lesning er aldri dumt og medisinsk informasjon bør i hovedsak ikke mottas fra personer en ikke vet hvem er eller hvilken fagbakgrunn de har. Jeg for min del gjør det samme når det kommer til det redaksjonelle stoffet da også dette til tider, etter min oppfatning, er faglig utdatert eller at faglige uenigheter ikke fremkommer i tilstrekkelig grad av teksten. Jeg klarer heller ikke å se dato for publisering på alt jeg finner her inne og det gjør det igjen vanskelig å vurdere om det er fra i går eller for to år siden. Kunnskapen utvikler seg fort. Men når det er slik at noen faktisk leser disse rådene og tar valg ut fra dem så bør vi være forsiktige med hvordan vi svarer her inne. Oppgi referanser der man har det. Hvis man ikke har referanser si i fra om det og gjøre det forøvrig helt klart hvis meningen eller tipset du kommer med er basert på synsing og personlige følelser. Jeg har lagt merke til at du flere ganger har presentert deg selv som en som vet hva du snakker om. Nå i denne runden sier du at du har lengre medisinsk utdanning. Jeg har ut fra bloggen din utelukket at du er lege. Likefullt risikerer du at noen vil legge ekstra vekt på dine råd ut fra en besvarelse hvor du hevder å inneha kunnskap. Min mening er at dette bør vi alle være forsiktige med når vi skriver på anonyme forum. Du er nok ikke den eneste akademikeren her inne. Det er nok flere på dette forumet som verken føler seg kunnskapsløse eller i nevneverdig mangel av sunn fornuft. Men i den grad noen tar det som står her inne for god fisk og opptrer deretter uten å kvalitetssikre opplysningene bør vi være forsiktige med å påberope oss en kunnskap ingen kan etterprøve og som kan gi leserne falsk trygghet. Dette er ikke ment som et krangleinnlegg. Men alle vi som skriver her inne, meg selv inkludert, kan vel med fordel tenke oss en ekstra gang før publiserer svarene våre.
Trollunn Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2008 Sanneligen meg et fornuftig innlegg Mia29. Skapte debatt den linken min:) Var meninga det da:) Har fått et søstertema også ser jeg!
Underveis --> Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Tar det overhode ikke som et krangleinnlegg ;-) Skjønner hva du mener og jeg forsøker å referere der jeg har anledning og der jeg mener jeg har linker eller kilder som jeg kan stole på. Jeg har også gjort dette ved flere anledninger. For å avklare, så kan jeg jo si at jeg er veterinær. Grunnen til at jeg ikke nevner det stadig er at jeg gjerne ikke vil bli gjenkjent, selv om sansynligheten for det er svært liten ;-) Følte for å gjøre det nå da *hehe* Som du kanskje er klar over er det veterinærene og ikke legene som får utdannelse i smittestoffer i mat, mathygiene osv. Derfor mener jeg at jeg har kunnskap utover "den gemene hop". Jeg irriterer meg da også kanskje ekstra når folk kommer med uttalelser som er direkte feil, og føler da et behov for å komme med det jeg har lært er rett. Som sagt, dersom jeg har mulighet for å gi referanse, så gjør jeg det, men det er jo ikke alltid jeg har boka og sidetallet i hodet ;-) Dette er jo tross alt et diskusjonsforum, og selv om vi vet at noen tar svarene for bokstavelig og tar en tilfeldig uttalelse som fakta, så er det også opp til den enkelte å sjekke fakta. Det ville ikke blitt et diskusjonsforum dersom kun dokumentert fakta hadde blitt presentert. Til det har man wikipedia ;-)
Trollunn Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har nok også blitt stemplet som hysterisk av folk rundt meg. Dette til tross for at føler meg veldig rolig ift graviditeten og alt man kan gjøre galt etc. F.eks så var jeg ute på det lokale hotellet her en kveld på fest sammen med kormedlemmer oa. Jeg har bestemt meg for at ikke gidder å røre alkohol under svangerskapet, fordi jeg ikke ser vitsen i ta risikoen, eller vitsen i et lite glass vin når jeg heller kan kjøre bil hjem. Der uttrykker en dame rundt 40 at "pføys, for noe tull- det har da ikke noe å si om du tar deg et glass". Og hun dama vet jeg drakk et glass vin i gode lag når hun var gravid, forde det var "lov" den gangen. Tror generasjonen over meg føler seg truffet at null-tolleransen på alkohol og tobakk i dag. Og det irriterer meg litt. Jeg er langt i fra hysterisk fordi om jeg følger slike råd som å slutte å røyke og drikke.
abbbbbbbb Skrevet 23. oktober 2008 #13 Skrevet 23. oktober 2008 var på nippet til hysterisk da jeg satte ting i sammhengeng, ga faan og tenkte som så. Så lenge jeg er glad og lykkelig er barnet glad og lykkelig. Jeg røyker ikke, drikker ikke men gjør akuratt det jeg har lyst til! Og i helga skal jeg sluke rakafisk på høgkant og ha det jævelig godt med meg sjøl! snus er ekstremt effektift mot forstoppelse. HÆRLIG!!!! Hilsen fornøyd og avslappet
Mia29 Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 He-he. Tippet du var veterinær. Lurte litt på hva du definerte som lengre medisinsk utdanning, men konkluderte med at det trolig var veterinær.
smilan Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Jammen enig med deg, drikker ikke alkohol, men tar en cigg med en veninne innimelom. å det smaker digg. Spiser brie og innmatkaker, spekeskinke spiste jeg i går, og den var nyyydeliii... Jeg tar ting som det komme og det tror jeg er bra, jeg lever på den og en annen gravid syns dette sikkert er hårreisende.. Ha en goo hælj alle sammen, kos dere med god mat.. Og abbbbbbbb, håper rakfisken smaker godt i år :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå