Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Var en link til youtube her om dagen, med video av ei som var blitt fratatt sin noenoguker gamle baby av BV. Tittet på den og flere andre liknede videoer der, alle med mødre fratatt sine nesten nyfødte, alle hevdet de like hardnakket at dette ar en grov feil. Ene jenten hadde kunhatt psykiske problemer for noen år tilbake, det var HELE grunnen til at hun ble fratatt sin sønn. Stakkars damer..... Ikke nødvendigvis for at de ble fratatt sine barn .... meeeenn - evnen til refleksjon og selvinnsikt virket relativ fraværende på flere av videoene.... Beklager, men jeg har såpass stor tillit til BV at jeg ikke misstenker de for å frata barnet sin mor kun pga "lette psykiske problemer i 97." Linken: http://www.youtube.com/watch?v=HobCCK5_xUk er ett eksempel...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Barnevernet jobber lenge og grundig med en sak, før det går så langt som omsorgsovertakelse, de prøver først å rette på problemene, veilede foreldrene, barnevernet vet like godt som andre at barn har det best hos foreldrene, men ikke for enhver pris. Er det fare for barnets liv og helse går det selvsagt mot omsorgsovertakelse fortere. Problemet til barnevernet når det gjelder media er jo at de kan ikke si et ord pga. taushetsplikt, og da er det jo lett for foreldre å sette seg i det gode lyset, og framstille barnevernet som den store stygge ulven! De fleste barn som blir flyttet ut av hjemmet er lettet, men pga lojaliteten alle barn har til foreldre kommer det ikke til syne, og de ser kanskje ikke selv at det var til det beste før de blir voksne!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Akkurat derfor jeg stusser på at de mødrene dette gjelder legger ut innlegg og videoer på offentlige internett rom og hevder det var helt ubegrunnet? Tror de norges folk er helt blåst eller? Det er jo klart det ligger mer bak... Avskaff barnevernet var et hett slagord... hehe så søte atte... (med all medfølelse til de som blir frattatt sien barn, for tøft er det helt sikkert. Men veldig bra at det er barnets beste som kommer først og ikke foreldrenes)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Det er klart det er grusomt for foreldrene, det er nok like ille å bli fratatt et barn uansett grunn, alle er vel kjempeglad i barna sine, men ikke har evnen til å prioritere rett! Det er sikkert ofte også en slags dobbel straff for de, de mister barna sine og i tillegg får det svart på hvitt at de har dårlige liv og ikke egner seg som foreldre (er nok et slag i ansiktet det) Å legge ut en video eller gå til media generelt er sikkert en siste sjanse til å renvaske seg selv for omverdenen, eller bygge ny fasade, men så slår det dobbelt så hardt tilbake på foreldrene når de fleste skjønner at det ligger mer bak! Men om det er synd på foreldrene, er det jo viktigere med barna uansett, de er uskyldige!
!!!! Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Nøyaktig dette temaet med den samme linken ble debatert her i går. Jeg mener fullt og fast at barnevernet som enhver annen organisasjon og kontrollinstans kan gjøre feil. Jeg syntes det er for mange som skriver ingen røyk uten ild, når vi vet at vi i norske rettssystemer har mennesker som har blitt urettmessig dømt for alvorlige forbrytelser. Bv har ingen dommere og jury medlemmer og har derfor færre kontrollorganer. Og Ja jeg vet at det er fylkesmannen som står bak omsorgsovertagelse. Det har hendt flere ganger at mennesker har gått til sak mot bv og vunnet. Jeg skriver dette kun for å belyse at feil kan skje. Dessverre er det mange saker der bv burde grepet inn før. Det er mange saker der bv gjør en strålende jobb og selvfølgelig trenger barna våre et vern mot foreldrene sine.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Klart det blir gjort feil i bv også, det er jo utrolig mange forskjellige mennesker som jobber i bv, som alle andre steder der viktige beslutninger blir tatt, og da ville det vært rart om det aldri blei gjort en feil.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Helt klart 0135. Men det betyr ikke at vi skal ha mindre bv, det betyr at vi skal jobbe for å få et stadig bedre bv. Jeg har all mulig empati med de som opplever at en feil blir begått i nettopp deres familie. For disse spiller det liten rolle at feilene er skjeldne. Men kanskje må vi akseptere noen glipper for at flest mulig skal få et best mulig tilbud. Det er uansett vondt å se at mor og barn ikke får være sammen og jeg håper mor klarer å vise at hun er en verdig omsorgsperson slik at de snart får være sammen igjen.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 0135 her Nei mindre bv må man ikke tenke at man skal ha, heller at bv lærer av sine feil, og det er jeg sikker på at de gjør når de gjør alvorlige feil. Som jeg skreiv over her så er det sikkert forferdelig for foreldrene å miste barnet sitt, men viktigst å ha barnets liv, helse, ve og vel i fokus! Og ikke minst så får bv ufortjent mye negativt i pressen pga taushetsplikten, man hører aldri gladsaker fra bv sin side f.eks
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 det skal vel velge det minst inngripende alternativ, og full omsorgsovertakelse er jo det mest inngripende. jeg tror nok at barnevernet i mange tilfeller ikke har muligheten til å gå inn med ulike andre tiltak pga mangel på ressursser. Nå kjenner jeg jo ikke denne saken, men en kan jo tenke seg situasjoner der barneværnet går inn med tiltak i hjemmet, sosialkontoret har oppfølging av mor, bolig, betjening av penger, utdanning, kvalifisering, barnehage, den lokale psykiatri tjenesten involvert sånt koster jo, tid og arbeid og penger. men så finnes det ikke kommunale boliger, så er det mangel på saksbehandlere, så må det prioriteres i denne knappheten med andre saker, gjerne mer vanskelige saker. ikke nødvendigvis ideelle avgjørelser som blir tatt, men vi får håpe best mulig i forhold til premissene
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Kjenner til ei jente som ble fratatt ungen sin, hun ble fulgt opp gjennom hele svangerskapet og gjennom de første 6 mnd før barnevernet grep inn og plasserte ungen i et fosterhjem. Hun har nå besøksrett en gang i mnd, men kun under oppsyn. Hun og familien hennes har startet en skikkelig hetsekampanje mot bv og helsevesen i det området hun hører til, og har gått ut i media med navn på personer i bv som de stiller spørsmål ved. Bv kan selfølgelig ikke si noe om saken og det er bare den ene siden som kommer frem. Slik jeg kjenner denne familien så hadde de aldri fått hatt noe med mine barn å gjøre, barnemoren hadde aldri i livet fått sitte barnevakt hos oss, jeg ville ikke turt å etterlate et barn alene med henne. hun er ikke stabil på noe som helst slags vis. Resten av familien er også slik ( eplet faller sjelden langt fra stammen)
Maf og lillemann Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 jeg blir helt kvalm av de videoene, tenk å legge ut om barnet sitt på den måten, og prøve å hanke inn gode ord fra andre (uvitende) mennesker! Klart barnevernet gjør feil, men jeg tror fullt og helt på at de gjør mesteparten av sakene sine riktig! det er alvorlig at et barn blir flyttet fra foreldrene, og faktisk skjer det ikke så ofte. det ligger alltid mer bak enn det som kommer fram på internett, eller i media forøvrig- men siden barnevernet har taushetsplikt (og heldigvis oveholder dette) så får vi bare høre en side av saken! Å legge vidoer ut på youtube er ihvertfall ikke rette måten å gå hvis man vil ha tilbake barnet sitt... Heldigvis har vi barnevern i Norge, selvom det jobber idioter der også!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #12 Skrevet 23. oktober 2008 Barnevernet blir den store stygge ulven uansett hva sitvasjonen er, for de har taushetsplikt å kan derfor ikke uttale/forsvare seg i noen saker. selv ble en av mine søsken tatt av barnevernet å sett i forsterhjem, på den tid mente jeg at barnevernet gjore en grov feil, men ser jo i dag at det var det beste som kunne skjedd oss alle.. Vet også om noen tidligere "venniner" som barnevernet har tatt fra dem de små barna deres, selv om jeg synes jeg jo selvsagt synd i mødrene som mister barna sine, men for barna sin del er jeg evig takknemlig for at vi i norge har barnevernet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå