Gå til innhold

Hva er den beste retten dere har laget fra matprat.no?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gi meg inspirasjon til enkel og god mat. Jeg er udugelig på kjøkkenet,iallefall liker jeg å tro det selv slik at samboer tar den delen:)

Matprat.no ser jeg har mange fine og enkle retter,men det er jo for mye å velge i for en matmoms som meg. Jeg har lyst til å imponere en dag,men det bør jo være såpass enkelt at til og med jeg greier det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biff Stroganoff. :) Med hjemmelaget potetmos..

Mmmmmm.. Det er digg!!!

Og veldig enkelt.

Skrevet

Uuuups,glemte å nevne at samboer ikke tåler melk. Melk er det i potetmos så vidt jeg vet. Synes det er melk i alt jeg,det gjør det så himla vanskelig. Biff stroganoff er det MANGE år siden jeg spiste sist,hørtes nydelig ut akkurat nå. Takker for tipset iallefall:)

Skrevet

Stroganoff er nydelig sammen med ris også.. :)

Men kansje du må finne noe å erstatte rømme med da?

Skrevet

De har rømme som han kan spise,så kanskje det fungerer ja. Da har jeg en rett jeg kan teste ut. :)

Har noen flere tips så mottas de med stor takk:)

Skrevet

Biffsnadder er godt da.

Og seibiff for de som liker fisk.

Brun kyllingfiléer som er krydret med salt, pepper og koriander, i varm stekepanne (ca 2 pr pers), legg de i ildfast form sammen med en løk i båter og en gullerot skjørt i staver, hell på litt vann, og sett i ovnen på 220 gr, til de er ferdige.. (Tar liksom aldri tiden..)

Server med ris, salat og en god saus.

Saus kan du lage av kraften, sammen med fløte (finnes kansje noen slags erstatning for fløte som han kan spise), evnt med kokkosmelk.

Skrevet

Ja,biffsnadder er godt,det klarer jeg:) Seibiff har vi som oftest hver uke,så den er grei!

Det siste hørtes utrolig godt ut,det skal jeg skrive opp i boka mi. Han pleier å bruke rismelk når han spiser frokostblanding etc,så det går sikkert ann å bruke. Etter mange år uten saus synes han egentlig konsistensen på saus er litt kvalmende,så her i huset lager vi saus til en person,meg:) Så jeg skal prøve den retten din,muligens til helgen! Så godt,ble faktisk veldig sulten her nå:)

Skrevet

Ja, det er kjempe godt.. :)

Og veldig enkelt.. For det står jo bare der i ovenen liksom...

Sosakjøtt er også veldig godt. Litt samme som stroganoff, bare at du lager brunsaus av smør, mel og kraften som du koker ut av stekepanna etter hver steking med kjøtt og løk.

Skikkelig bestemor mat. :) Med kokte poteter og grønnsaker av forskjellig slag.. :) Nam nam.

Skrevet

Den svin sweet and sour med hjemmelaget saus er kjempegod. Begge oppskriftene ligger på matprat...

Jeg er ikke glad i sweet sour på glass, men denne var særdeles ligans :)

Skrevet

Oj oj,tror du at jeg greier det da? :o Tenk om den brenner seg,hehe.Det hørtes forferdelig bestemorgodt ut.. mmmm:) Jeg skirver opp alt i boka mi nå altså,så en dag skal jeg gjøre ett forsøk på altsammen. Hvis jeg tør...

Skrevet

Jeg er ikke glad i sweet sour saus,men siden du likte den så kanskje jeg liker den også:P Samboeren elsker sweet and sour iallefall,så da scorer jeg 100 poeng på den i tilfelle! :)

Skrevet

Ja, det er kjempe enkelt. :)

Du skjærer oksekjøtt i terninger ca 2 cm x 2 cm eller der om kring, brunder de i pannen sammen med litt hakket løk, pass på å ikke ha for mye på pannen for hver steking, for da blir det kokt og ikke stekt, mellom hver steking, eller annenhver, så heller du vann i stekepannen, sånn at det dekker bunnen, og fyller noen millimeter til 1/2 cm opp, så lar du dette koke litt, mens du rører med stekespaden på bunnen, hell av, dette er kraften du skal bruke i sausen.

Når du så er ferdig å steke kjøttet, smelter du noen spiseskjeer med smør, og rører inn noen ss med hvetemel, sånn at det blir tykt og korner seg, dette skal brunes, smelter liksom på et vis, når det har blitt skikkelig brunt skal du spe med kraften til det blir passe tykkelse.. Bedre at den blir litt for tykk enn for tynn, så kan du heller spe den litt mere når den har fått kokt litt. (Enklere å spe enn å tykne igjen) Så krydrer du med salt og pepper.

Ha så kjøttet i sausen, og la det trekke/småkoke til kjøttet er mørt.

Skrevet

Dette liker jeg,trinn for trinn:)

Tusen takk for at du i det hele tatt gidder altså,kjempe hyggelig:) Hørtes ikke så vanskelig ut når jeg kan gå etter 1-2-3-4 prinsippet,slik hjernen min fungerer når det kommer til mat:)

Skrevet

Ahaa,takk for tipset! Det så godt ut og er notert:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...