Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Jada jada damer, det er LEGEN som sykemelder folk, det vet jo alle. Men poenget er at legen kan jo ikke sykemelde en person som ikke går til ham. Så når noen sier at de sykemeldte seg, betyr det at de gikk til legen for å få ham til å sykemelde seg. Greit? Kan vi nå drite i hva det heter eller ikke? Heng dere nå ikke opp i det da.... Når det er sagt så vil jeg bare si en ting ang det å bli sykemeldt i et svangerskap: Nei, man er ikke syk! Men man får plager og symptomer som kan være til hinder i jobbsituasjonen. Ingen blir sykemeldt for de er syke, men for symptomene sykdommene medfører seg. Jeg er sikker på at om det var en dame med en helbredelig, men alvorlig sykdom her inne som sa at hun var sliten og trett og trengte hvile, så ville alle ha støttet henne om hun ønsket å bli sykemeldt. Selv om hun ikke hadde noen andre plager, og kom til å bli frisk innen ett år... Bare for å sette det på spissen!
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Det ligger vel litt i ordene det bruker; "helbredelig alvorlig sykdom," at man selvfølgelig kan sykemelde seg. Mange sykdommer som er alvorlige, men likevel helbredelige. Man trenger jo ikke å ha uhelbredelig kreft for å sykemelde seg. Men man bør jo være syk på en eller annen måte. Bekkensmerter som gjør at man knapt kan gå eller stå, er et eksempel på en god grunn hvis man er gravid. Sliten? Vel, nei. Alle kan være slitne, enten man er gravid eller ikke. Da prøver man å hente seg inn på andre måter før en går å sykemelder seg. (det samme med "buhu, jeg er så lei meg.") Tror det er svært mange gravide som sykemelder seg som egentlig kunne vært i jobb. De ødelegger for de som skikkelig sliter, og det gjør at ingen tar dem seriøst.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Tror du glemmer her at man har ulike jobber og da... Jeg ble sykemeldt slutten av august, permisjon fra i morgen. De to første ukene beordret av legen. Var på føden pga de var usikre på om det var premature rier. Heldigvis ikke... Jeg har alltid presset meg mye i jobb, jobbet ved siden av skolen siden ungdomskolen (13 år... fordi jeg ville) Alltid sagt ja til ekstravakter i tidligere yrker, kunne jobbe opptil 100 timer ekstravakter på en mnd. Yrket de siste 5 årene er veldig krevende, ikke fysisk men "kunnskapsmessig" Må stadig oppdatere kunnskap og lære nye ting, møter helt nye ting nesten daglig i jobben. Mye stress, skulle gjerne vært 5 ulike steder samtidig.. Ikke vært uvanlig å jobbe 10-15 timer i døgnet. Gikk med Prolaps i ryggen i 1,5 år før jeg krøp til legen, ble da sykemeldt i 6 mnd. Begynte å jobbe igjen med samme "kjøret" (Gør jeg var helt bra) Så ble jeg gravid, og eneste plagene/symptomene har vel vært UFATTELIG TRØTT. Kjempet, kjempet og kjempet. Jobbet, sov, jobbet, sov.. Så etter 2 uker sykemelding kjente jeg at jeg hadde fått litt krefter tilbake. Men, i samråd med legen ble jeg videre sykemeldt. Legen sa det ganske greit: Dette er ikke riktig tid til å bare presse på og bruke av reservene. Husk at du skal ha krefter til å ta deg av den lille. I dag er jeg ufattlig glad for at jeg ble sykemeldt. Nå først føler jeg at jeg har fått tilbake kreftene. Vet du hva, er 34 år og har ikke det snev av dårlig samvittighet for at jeg har vært sykemeldt fordi jeg er/var ufattelig sliten. Har kun møtt forsåelse på jobb. Fra både sjef og kollegaer. I et mannsdominert yrke.... Vil bare si at man vet vel egentlig ikke alltid hele historien??? Selvfølgeig mange som blir for lett sykemeldt og, men hvordan skal du og jeg kunne skille hvem det gjelder?? Ta heller og pass dine egne saker... Enig med HI
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Huff da så sint... Vet jo ingenting om din situasjon og var heller ikke ment til deg. (Vet jo ikke hvem du er en gang). Så vidt jeg husker skrev jeg at jeg ikke syntes man kunne være sykemeldt for å være litt sliten. Tror vel folk flest vet hvor grensene går. Hadde man sykemeldt seg hvis man var sliten og ikke var gravid f.eks? Jeg skrev jo at det selvfølgelig er mange som sykemelder seg med god grunn, selv om svært mange nok kunne vært i jobb. Hvorfor forsvare seg så voldsomt hvis man vet med seg selv at man har god grunn?
Tarantellamora Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Dette er bare kverulerende pisspreik i mine ører...
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Hm forresten... Passe mine egne saker???? Man kan jo omtrent ikke unngå å skrive noe som enkelte overfølsomme anonyme føler seg tråkket på tærne av. Hvis ting legges ut til debatt må man tåle å høre andres meninger.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er sykmeldt fordi jeg er sliten (utbrent), jeg er ikke gravid engang. Irriterende? Javel, jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg greier ikke å jobbe nå, dessuten har jeg betalt mengder med skatt, flere hundre tusender. Men irriter dere alt dere makter:-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Dessuten aliena, alle her inne er jo anonyme, skjønner ikke at dere gidder å henge dere opp i det. Kan kalle meg kari, hvis det gjør meg mindre anonym;)
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Utbrenthet er jo ikke akkurat det samme som å være sliten da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå