Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 det er en person i barnehagen som lukter vondt, personen er litt over 1år og lukter tiss og kvalme, blir levert med samme møkk flekk i ansiktet som da personen dro fra barnehagen, tørket snørr er alltid under nesten når personen kommer til barnehagen. som assistent så synes jeg det er vanskelig å håndtere, man skal ikke utelukke kos fordi personen lukter vondt men må innrømme at det er vanskeligere.. flere sier det samme ellers virker det som personen har det kjempe bra hjemme. har masse mat og skift. en annen ting som jeg har reagert på er at personen er nesten alltid i barnehagen selv om personen er syk(ikke feber) men stygg hoste osv, får aldri hvile dag.. virker som foreldrene har det veldig travelt! hva bør man gjøre..?? jeg har ofte tatt tøyet i pose og satt på nytt, rett etter personen har kommet i barnehagen! hadde vært litt enklere hvis personen hadde vært større og andre ikke ville sittet ved siden av vedkommende, da kunne man sakt det til foreldrene,
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 som assistent har du vel en pedleder eller en førskolelærer og ta dette opp med? for dette er vel ikke din jobb, men dems?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 vi har snakket om det.. men jeg tror at hun ikke synes det er så lett å ta opp... hvor lang tid skal vi gi dem.. hadde dere synes det hadde vært noe å bli fortalt dette... personen har gått i barnhagen i 3 måneder. jeg forstår at det er bra å si i fra.. men hvordan liksom jeg kommer ikke til å ta det opp siden det er ped leder sin oppgave men det er ikke så lett
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 forstår at det er vanskelig å si ifra, men det kan jo være en ide å si ifra for barnet sin skyld. å slite med personlig hygiene når man bare er 1 år, er jo bare trist. tenk på barnet, si ifra!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 http://www.dinbaby.com/forum/thread/138943424 det er tydeligvis mange som synest det er normalt å kun vakse ungene skikkelig et par ganger i uka. ungene bør vaskes skikkelig morgen og kvel, og de bør få rent tøy på når de trenger det, og de bør vaske hender før og etter hvert måltid, og ansiktet også når det trengst. tannpuss morgen og kveld. dette kan dere også ta opp med helse stasjonen og la helsesøster ta ting videre med foreldrene, om ansvarlig i barnehagen kvir seg, er det temmelig uprofft. at ungen derimot blir sent i barnehagen med snørr eller hoste når allmenntilstanden er god det er fatsik helt greit og helt akseptabelt. det er jo ingen foreldre som kan holde seg hejmme fordiom det er litt snott under nesa på ungene. har du tre unger da blir en jo hejemme med sykt barn i hele vinter halvåret og halve sommer halvåret, det er jo ikke helt realistsik.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Du får vaske denne "Personen" da vet du, så h*n lukter godt.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Hehe, ja hun må vel det. men du hi, 1 åringer har ikke mye kroppslukt om den ikke kommer fra bleia, du får meg til å tenke på sånne tullete 16 år gamle assistenter som rett og slett får hung-up. Pedlederen hadde tatt opp dette om det var et stort problem. Dessuten lyser det mentalt tilbakestående av en "person" som skriver "person" 50 ganger i et innlegg. Jeg jobba med en barnehagetante engang som syntes det var så forkastelig at et av barna hadde en mor som røkte på verandaen, hun kunne "kjenne" at det lukta røyk av ungen i barnehagen fordi morra røkte ute! Det var ikke så vanskelig å skjønne at denne ultrafjerne kjærringa var ute etter morra til ungen. På meg virker du som en sånn dame. Litt slitsom og umoden assitent.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Vær glad barnet ikke er så stort enda at det har opplevd at de andre ikke vil sitte ved siden av det. Det er ingen god følelse hverken for foreldre eller barn. Derfor er det viktig at dere tør ta samtalen nå før det skjer. Skjønner at du/dere gruer dere for det, men som profesjonell er det eneste fornuftige handling. Jeg har jobbet mye med barn i begynnelsen av puberteten, og da oppstår det flere ganger i året tilfeller der det lukter av enkelte barn. Jeg har da tatt en samtale med det aktuelle barnet (dere må selvsagt gjøre det med foreldrene). Jeg har prøvd å være ærlig, understreket nødvendigheten av god hygiene og hva konsekvensen kan bli hvis den ikke bedrer seg. Samtidig har jeg prøvd å ufarliggjøre det litt ved å si noe om: Du er ikke den første dette har skjedd med, det hender at en ikke merker det selv, det er lett å endre på det. Jeg har alltid fått god respons på disse samtalene, men det gjelder å være taktisk lur i hvordan en ordlegger seg slik at en ikke får alle pigger ut. Vet at mange kollegaer ikke tar slike samtaler, men synes det er mye dårligere gjort mot barnet enn å la være.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Til dere assitenter som føler kallet til å alltid mene noe om andre og andres unger, det er en grunn til at det sitter en pedleder der å begrenser alt dere måtte finne det for godt å mene noe om. Jeg har jobba på sykehus og fått inn pasienter som ikke har vaska seg på flere måneder, da kan man beg å snakke om lukt. Pass på at du ikke drar med deg flere ned i din egen gjørme av degeneret hjernesvinn. Mulighetene for at du sitter å plaprer på cafe "bare til den ene venninna" di, kan nemlig koste sånne som deg jobben din.
Maf og lillemann Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 dette må jo være tull! har selv jobbet i barnehage, og skjønner at dette er et ømt tema. men for det første, så er det vel før og fremst opp til ped.leder, eller muligens førskolelæreren... og ped.ledere og førskolelærere SKAL være istand til å ta opp slike tema med foreldrene. En ting er å grue seg for det, men det må gjøres- det faktisk en del av jobben. og så er det utrolig uprofft av deg å legge frem et sånnt problem på en internett-side, uansett hvor anonym du er.
kulepenn Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 nå har jeg ikke lest alle innleggene. Men kan ikke dere vaske ungen godt, rumpen blir jo vaska uansett ved bleieskifte. Men ta en god varm klut i ansiktet, håret og resten av fjeset/kroppen. Jeg syntes det er trist for ungen sin del at den skal gå rundt å lukte hele dagen. Pluss ta det opp med foreldrene på foreldresamtale!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå