Jentemamma-03&Guttemamma-07 Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har lest at så lenge man ikke har hatt det i første svangerskap er sjangsen mye mindre ved fler svangerskap. Jeg har ikke hatt det i 2 av mine svangerskap men livredd for det begge gangene. Så tenker vi igjen og bli gravide men da kommer sikkert tanken om svangerskapsforgitning til og streife meg i 9mnd igjen. Har du opplevd og ikke fått det ved første svangerskap men ved senere svangerskap?
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Risikoen for å få det med nr 3 når du ikke har hatt det med de andre to er utrolig liten! Ting som gjør en mer utsatt for svk.forgiftning er: *Under 20 år, over 40 år *Om du er overvektig *Om du har/får svk. diabetes *Om det er første barnet ditt *Om du venter flerlinger *Om det er ny partner til barnet ditt i forhold til tidligere barn Noen mener også å ha påvist at det er mindre svk.forgiftning der mor er flink å ta omega3 tilskudd, men ikke vet jeg. Enkelte hever at å ha ulik blodtype (rh faktor) til babyen kan være medvirkende årsak. Men ingen vet hvorfor det kommer. Jeg kjenner veldig mange som har barn og ganske mange som har hatt svk.forgiftning (inkludert meg selv), men vet ikke om noen som har hatt det med barn nummer 2 elelr 3 og ikke med nr 1. Alle hadde det enten bare med førstemann (eller eneste barnet sitt) eller med begge de første/alle tre. Selv hadde jeg det med førstegang og var så vidt borti det med både nr 2 og 3, men det roet seg igjen av seg selv heldigvis.
Sylteflesk Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Sikkert ikke det du vil høre, men jeg kjenner ei som fikk det i andre svangerskap, hadde det ikke i første. Jeg synes ikke du skal bekymre deg så veldig for dette, det er sjelden å få det i 3. svangerskap hvis du ikke har fått det før, og svangerskapskontrollene fanger opp dette og du blir passet godt på hvis du skulle være så uheldig å få det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå