Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Lurer litt på hva dere tenker ang dette brevet som jeg har tenkt å ha med meg på føden til fødselen. Er det noe annet jeg burde ha med i brevet også? OBS! Jeg har skrekk for å ta blodprøver så være obs på dette! Jeg ønsker å bruke tyngekraften så mye som jeg klarer og helst føde i en oppreist stilling. Jeg har ikke tatt noe standpunkt når det gjelder smertestillende, tar det underveis. Men ønsker veldig å bruke pusten som et hjelpemiddel under riene. Om klipping blir nødvendig vil jeg gjerne ha bedøvelse først om det er mulig. Også helst ikke å vite om det. Dette er det jeg har kommet på foreløpig. Jeg er førstegangs så vet jo ikke akkurat hva jeg i vente, så om jeg burde ha med noe mer i brevet som dere vet om så kom med det:-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Det er lurt å ta med et brev til føden, skriv ned ting etterhvert som du kommer på dem. Men det kan jo være viktig å være klar over at ingen fødsler er like, og som regel blir de ikke som planlagt;) Under en normal fødsel blir det ikke tatt blodprøver. I den fasen av fødslen der klipping kan bli aktuelt har du såpass store smerter at du ikke merker et lite klipp.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Åja, ok.. Trodde de tok blodprøver uansett jeg.. Regner med at jeg ikke kjenner det når de klipper, men foreløpig så har jeg ingen aning på hva som venter meg av smerter så jeg tar det med likevel jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er jo tredjegangs da, men syns det er litt snålt at du f.eks har bestemt deg for å føde oppreist. Mine tidligere fødsler har vært svært ulike. 1. fødsel måtte jeg bare stå under åpningsfasen og ligge under utdrivning. 2. fødsel lå jeg i sengen og rørte meg ikke før barnet var ute. Var ikke i stand til det. Det er jo ingen som tvinger deg i noen som helst posisjon. Man gjør jo det som er behagelig. At du har bestemt deg for å forsøke å føde på en slik måte du har beskrevet er jo sikkert fint, og kanskje har de som jobber der bruk for det, hva vet vel jeg. Jeg hadde en ting som var viktig i fødsel nr to, og det var "ingen pethidin". Mitt brev denne gangen blir: Ingen pethidin Jeg har god erfaring med lystgass Etter fødsel ønsker jeg å bli undersøkt daglig i evt sting, og at disse fjernes før jeg forlater sykehuset. Lykke til med fødselen din.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Åja, har hørt så mye om at jordmødrene helst vil at man skal ligge å føde for da er det lettere for dem. Så derfor tenkte jeg at jeg burde ha det med i brevet. Om selve fødselen skjer i oppreist stilling vet jeg jo ikke, det må jeg jo ta som det kommer, men etter hva jeg har lest så er det det beste for bekkenbunnen og halebeinet visst nok. Hva er pethidin?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Hvorfor i all verden skal du fjerne sting etter tre-fire dager, anonym 22.17? Sårene bruker jo lengre tid på å gro enn vanlig liggetid er, og da kan du jo like gjerne la være å sy, mener jeg. Hvorfor er det så viktig å undersøke stingene daglig, om du likevel skal ha dem ut lenge før sårene har grodd?? Forøvrig gis det ikke pethidin ved de fleste fødeavdelinger lengre...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Pethidin er en slags bedøvelse, som tar toppen av riene. Sprøyte som settes i låret. Hadde lest om det til første fødsel og bestemt at jeg ikke ville ha det. Ble likevel "presset" til det av jordmor som førstegangsfødende. Har alltid angret på at jeg lot meg overstyre. Derfor står dette i brevet mitt. Tenkte jeg skulle forsøke uten lystgass denne gangen, for det fikk jeg med nr to, men det skal likevel stå i brevet at jeg har god erfaring med denne ).
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Pethidin er et morfinliknende preparat som ble brukt mye som smertelindring under fødsel tidligere, mens man nå har blitt flinkere til å tilby epidural til kvinner som tidligere ville fått pethidin. Det har vist seg at det har liten smertestillende effekt, mye bivirkninger (kvalme og BT-fall hovedsaklig) og påvirker barnet slik at det kan være i behov for hjelp til pusting etter fødselen. Det brukes omtrent ikke lengre.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Det var da svært personlige spørsmål du krever svar på. Du skal nå likevel få stilt din nysgjerrighet. Jeg vil undersøkes daglig fordi hudområdet rundt stingene blir betent plutselig innen et par dager. Ønsker ikke å fjerne sting når området er kjempebetent. Det er ikke godt, for å si det slik. Jeg tåler ikke sting i huden, det skaper et større problem på sikt, og fører til ny operasjon. Derfor må de ut, og helst før jeg er betent. Selvfølgelig håper jeg at jeg slipper å sy, men må jeg, så må jeg og da må man ta visse forholdsregler. Var det ok svar?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå