Gå til innhold

En ting som irriterer meg grenseløst (om røyking)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er at uansett hvor jeg skal gå inn, enten det er på hvilket som helst kjøpesenter (alle innganger), flyplass, bussperrong etc så må jeg gå gjennom en sky av sur røyk fra både kunder og ansatte.

Og før de går på bussen, trekker de dype drag rett utenfor bussdøra - som medfører røykepust også inne på bussen.

De aller fleste steder er det nå opprettet egen røykesone et stykke fra inngangen, men folk står nesten og lener seg inntil røyking forbudt skiltene med sigaretten i hånda. De gidder ikke gå de tjue ekstra skrittene rett og slett.

Og det er heller da ikke askebegre rett utenfor døren (for de er montert der det er røykesone) så sneipene slippes rett på bakken.

Grrr.

Dagens pms utblåsning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg der. Jeg blir også veldig fascinert av de som står ved inngangen til Ikea inni parkeringshuset og røyker. Gjerne 10-15 stk samtidig. Kan de ikke hvertfall gå ut den inngangen som fører dem ut da? Ikke stå fysisk inne og røyke?

Skrevet

Helt enig, selv om jeg røyker selv... Sur sneip-lukt er pyton!

Men jeg kan si det samme om parfyme... Noen virkelig dynker seg i parfyme, gjerne flere ganger om dagen, og det er fryktelig plagsomt for en som er allergisk mot tung parfyme...

Skrevet

Signerer denne. Og skulle gjerne hatt mulighet til å sitte å ta en kaffe på uteservering uten å få blåst røyk i trynet mitt hele tiden....

Skrevet

helt enig!!

Skrevet

Denne skriver jeg gjerne under på. Røyk lukter bare såå ekkelt!!! Tilogmed utenfor sykehusdørene, står folk og pumper, til tross for at det står skilt med røyking forbudt, og det er laget til røykesone, med tak, askebeger, og benker :s

Folk må gjerne røyke for meg, men det lukter surt, og grusomt.

Skrevet

Og på det nærmeste kjøpesenteret her, pleier det å stå ei dame som jobber på apoteket - rett utenfor døren i full apotek uniform å røyke.

Synes ikke det tar seg helt ut akkurat.

Skrevet

Signerer denne!!!! Da jeg skulle føde på Ahus, måtte jeg brøyte meg vei gjennom en hel gjeng med røykere som stod midt foran døren!! Ca 10 meter unna hadde de et eget røyketelt, med benker og alt, men det var altså tomt - alle de 20-30 som røykte, stod stimlet sammen like ved inngangen, der både gravide, syke barn, folk med lungesykdommer osv osv måtte brøyte seg vei gjennom trengselen omtrent.

Grrr. !!

Er røykere ekstremt late, ekstremt selvopptatte, eller har de null sympati for andre, eller hva er det egentlig med dem...??

Skrevet

Er jeg den eneste som ikke er enig?? :) man må jo få lov til å stå ute å røyke.. Snart har man vel ikke lov å røyke i sin egen hage en gang.....

Skrevet

er jo enig i det at når det er røykeplasser så kan dem jo bruke den,,

Skrevet

Jeg røyker ikke, jeg liker ikke å bli røyket oppå, jeg liker ikke å tråkke i sneiper.

Men! Jeg vil heller passere gjennom en minirøyksky på vei ut av kjøpesenteret enn å måtte finne meg i at folk røyker innendørs i butikker og kafèer.

Jeg er nemlig så gammel at jeg husker Norge FØR innendørs røykeforbud i handlesenter kom ;o)

Skrevet

Jeg tror faktisk at røykeloven om ikke lenge kommer til å bli utvida jeg. I USA har de allerede røykfrie parker og strender. Tenk så deilig da, å kunne være på stranda uten et hav av ekle sneiper!

Folk må gjerne få røyke for min del, men det som irriterer meg mest med røykere er at de bare slenger søpla si på bakken! Lærte de ikke hjemme å ta med søpla si? Eller kaste den et egnet sted?

Skrevet

Apropos sneiper - fins det ikke sånne små metallaskebegre til å lukke og putte i lomma?

Skrevet

Selvfølgelig kan dere stå ute og røyke! Skal ikke nekte noen å forgifte sin egen kropp jeg... ;)

MEN kan dere ikke være så snille å flytte dere noen meter unna døren?? Så slipper jeg å måtte puste inn røykelukta når jeg skal inn på sykehuset, eller bussen, eller handlesenteret...

Og hva er det med de sneipene?? Var på avdelingstur med en tidligere jobb for noen år siden, vi var bl.a. på tur i et naturreservat. Altså en del av naturen som er FREDET! Likevel klarte røykerne å kaste sneipene på bakken... sneiper blir ikke borte i naturen slik som epleskrotter blir. Det må vel gå an å kaste dem på et egnet sted og ikke rett på bakken?

Jeg husker også da folk kunne røyke overalt, og er såklart enig i at det er mye bedre nå som vi 'bare' må gå gjennom røykskyen, og så er det røykfritt inne. Likevel synes jeg at røykerne har fått herje fritt i så mange år, at det nå er på tide at vi som ikke røyker kan få litt frihet. Det må kunne gå an å bevege seg ti meter bort fra døren, og kaste sneipen i 'askebegeret'. Nekter å tro at alle røykere er så late og egoistiske som det jo egentlig virker som de er når man ser rundt seg...

PS: Min beste venninne røyker. Men hun går alltid ut, selv hjemme hos seg selv når jeg er på besøk, og kaster ikke sneiper på bakken. Så jeg vet at det går an.

Skrevet

Det er jo ikke ute når det er rett utenfor døren, i parkeringshuset eller overbygget.

Hadde de bare stått lenger ute, så vinden blåser røyken avgårde hadde det ikke vært noen krise. Men neida. Luneste plassen selvf.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg er enig i den siste der, storebror og lillebror... når røykerne har råd til å bokstavelig talt røyke opp pengene sine, så har de råd til en sånn liten dås også. Derimot burde de bli bøtelagt når de kaster sneipen på bakken - da hadde det kanskje blitt slutt på problemet etterhvert!! Kanskje de da hadde skjønt at det var bedre å kjøpe en sånn liten dås til sneipene sine, eller gå de to meterne bort til 'askebegeret' som er hengt opp på husveggen.

Skrevet

Tipper folk hadde brukt dem om de fulgte med røykpakka...

Skrevet

De kunne jo gjerne fulgt med røykpakka ja. Men jeg tror jo mange ikke hadde giddet å bruke dem for det.. dessverre..

Skrevet

JEg røyker, og har tenkt mye på dette selv for jeg er en av de som prøver å være så hensynsfull jeg kan. Men jeg tror svært mange av røykerne er direkte provosert av røykeloven, og at de ikke får lov å røyke hvor de vil osv. Mange klarer ikke se at med røykeloven, så kan folk gå ut på byen uten å stinke, barn skjermes for røyk i MYE større grad enn tidligere og sist men ikke minst så har MANGE slutta fordi de ikke gidder alt styret ( gå ut og føle seg kriminalisert mm)

Min svigermor er en sånn røyker! Hun mener alle bare bør finne seg i hennes vane, for sånn har det da alltid vært. Hun glemmer da at hun har både kols og nå lungeemfysem og at røyken nå er i ferd med å ta livet av henne. MEn å klage på at hun ikke finner seg leilighet i Oslo fordi ingen vil leie ut til røykere, nei det skjønner hun ikke!

Skal man nå inn til disse, så vil jeg ihvertfall ikke surmule, eller klage surt, men være mere smart. Det BØR bli forbudt med all røyking som kan sjenere andre, og håper det går den veien. For selv etter loven kom, er det mange av oss som desverre ikke har klart av ulike årsaker å stumpe røyken ennå. Å provosere hverandre funker ihvertfall ikke:)

Tar den med kjøpesenter mm, men sykehus feks så er det ikke så lett for mange av de som røyker er jo syke og da er det ikke bare å gå mange meter bort fra døren for å ta den røyken. For mange er det den siste gleden de har i livet, og det skjønner tilogmed legene.

Det er kanskje ikke så lett for dere som ikke røyker å skjønne denne uvanen, men er noen uvaner lett å skjønne da? Nevner alkohol, narkotika, mat som noen eksempler på hvor lett det er å bli avhengig av ting. Og mange mener det bare er røyken som plager andre også av slike uvaner. feil, spør de som har alkoholisme eller narkomane i familie...

Men det om passiv røyking er jeg helt enig, DET plager andre og bør gjøres noe med. Noe jeg tror og håper de vil også selv om jeg selv røyker 10-15 om dagen og ikke ennå har planer eller lyst å slutte...

Skrevet

guccimama

Veldig bra innlegg. Jeg vet godt hvor vanskelig det er å slutte å røyke, har venninner som har prøvd igjen og igjen, og som ikke en gang klaer det etter 3 spontanaborter og STERKT ønske om å bli mor.... Selv prøver jeg å slutte med cola, klarte meg i 4 uker, så sprakk det igjen. Så jeg skjønner det der med avhengigheten. Din svigermor er vel et typisk eksempel på en ekstremt selvopptatt og egoistisk røyker. Det finnes nok mange, mange av dem. Heldigvis finnes det mange oppegående røykere også, som deg. :)

Ville bare legge til at de fleste som stod utenfor sykehuset og røykte da jeg skulle inn på føden, så ikke ut til å være spesielt syke. Flere av dem virka som de var der på besøk hos pasienter (uten at jeg vet det), og de fleste stod oppreist, altså ikke i rullestol eller slikt. Har de klart å gå 50 meter i korridoren oppe, tatt heisen ned og gått 200 meter fra heisen og ut, så tenker jeg at de kunne vel klart de siste 10 meterne også...? Men kanskje jeg er trangsynt her.

Skrevet

Jeg er lungesyk, og når det står noen og røyker rett utenfor inngangsdøra på sykehuset så har jeg to muligheter:

- Jeg kan snu og dra hjem igjen, noe som i grunnen blir litt dumt, fordi jeg er jo der av en grunn.

- Jeg kan gå gjennom røyken og bli tett i pusten, ha vondt for å puste i flere timer, måtte ta masse medisiner og føle meg syk.

Jeg har ikke problemer med å skjønne at for noen så er røyken veldig vond å slippe tak i, men jeg har ingen forståelse for at de skal ha rett til å gjøre meg og andre akutt syke med lasten sin. Er de så syke at de kun klarer å bevege seg en meter på utsiden av døren (etter å ha subbet seg gjennom lange sykehuskorridorer), burde de heller vurdere et nikotinplaster...

Om noe så burde det på sykehus vært enda strengere håndheving av røykeforbudet enn andre steder. Oddsen for at de som går ut og inn av dørene allerede lider av noe er stor, og for sånne som meg, er er sigarettrøyken en stor helsebelastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...