Libido- Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Bare jeg som synes det er et fryktelig vulgært navn på ei (lita) jente?
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Hvordan uttales det egentlig ? Rett frem, eller mer "Fænny" ?
Kåre Moradi Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 På skandinavisk er det helt nydelig, og har alrdi vært vulgært. I USA blir navnet brukt, selv om det betyr "rompe" (ikke mer vulgært en det - she fell on her fanny, liksom). I England er det veldig vulgært.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har bodd mange herrens år i statene, og tanken på at noen kanskje bruker det på "rompe" bryr meg midt bak. Skal man være så kritisk til navn, kan man finne "feil" ved alle! Jeg kunne gjerne hatt en datter som bar dette nydelige navnet, men dessverre heter en av mine venninner nettopp dette.. Kunne også utvilsomt bodd i både England og USA med en liten Fanny, det anser jeg virkelig ikke som noe problem overhodet. Nydelig og flott navn! :-)
mumtobe09&10 Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg synes også det er et nydelig navn. Skulle gjerne brukt det selv, men svigerinnen min "tok" før meg
Libido- Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2008 men hva om ungen skal til England.. litt ukult å presantere seg som Frøken Fitte?
Tokatter_USA Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Ikke bare betyr det "rompe" i USA, det er en mindre vulgær måte å si det på. Bedre å si "fanny" enn "butt", liksom. Et ord man bruker når man snakker med gamle damer. Dessuten vet alle at det er et navn.
Kåre Moradi Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Libido: Ja det vil jeg tro - jeg har selv bodd i England og har opplevd engelskmenn sperre opp øynene da jeg fortalte om Bergmans "Fanny og Alexander" som er en av mine yndlingsfilmer... Men forkortelser av navn er vanlig der, Fanny-ene kan fks kalle seg "Fan" når de er der.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Fanny har vært brukt i England i lange tider, så det er virkelig ikke noe problem, folk vet at dette også er et navn. Hadde aldri hatt problemer med å ta med meg en eventuell Fanny til USA heller, nei. Er dessuten strengt tatt "kun" brukt som "rompe" - og en mild form..
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Tja, er vel ikke noe verre enn å hete Dick eller Tina (som forøvrig betyr fitte på arabisk). Men er ingen problemstilling jeg kommer til å måtte ta hensyn til for ingen av mine barn kommer til å hete det. Synes navnet er grusomt.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Regner med det er mitt svar på "uvanlige jentenavn"-tråden tidligere du sikter til. Vi uttaler det Fanni - klar a og klar i, ikke FÆNNY. Det er opprinnelig også et engelsk navn - en kortversjon av Frances. Andre argumenter for eller imot valg av navnet på vår eldste datter får du ikke av meg, da dette (dessverre) er debattert akk så mange ganger her inne.
Libido- Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. oktober 2008 Nei den tråden har jeg ikke lest. Leste bare en lang liste over jentenavn.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er utrolig glad i navnet, heldig eldstejenta di er, WF :-) Du har utrolig flotte navn på jentene dine! :-) Kunne som sagt mer enn gjerne brukt Fanny selv, ville også uttalt Fann-i :-)
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Tusen takk for det Mamma til Ava - ikke så ofte det kommer skryt ) Mormor til jenta heter Anny og hun trodde forøvrig vi kalte opp..hehe..gjorde ikke det da, men hun ble veldig glad da vi fortalte hva hun skulle hete. Ingen som har reagert på noen betydning i noen som helst grad, men et par stykker har prøvd seg med Fænny..hehe.. da retter jeg bare pent på dem og sier at vi sier Fann-i )
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 Her inne synes jo folk synd på gutter som heter Simen som kanskje skal til usa/england også! herrefredogjemin. fanny er godt brukt i både usa og england, og det er et flott navn!
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 Har som sagt en venninne som bærer dette navnet, hun har alltid vært veldig fornøyd, og da hun studerte i London for ett par år tilbake, tror jeg virkelig ikke navnet hennes ble noe problem at all. Det er klassisk og stødig - og om man leter etter feil vil man finne det ved alle navn, det er jeg rimelig sikker på ;o)
Kåre Moradi Skrevet 22. oktober 2008 #20 Skrevet 22. oktober 2008 Hehe, du vet, britisk høflighet... Men du som har en datter som heter det: Det er da masse skryt her! Nesten alle sier de liker det - jeg også! Får fine og solide assosiasjoner til det navnet. Og selv om det er et slang-ord i England så er det som flere sier et kjent navn. En berømt fransk skuespillerinne fks.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 22. oktober 2008 #21 Skrevet 22. oktober 2008 Takk for at du trekker fram det positive snipp-snapp-snute ) Det er mange koselige tilbakemeldinger her akkurat nå, men jeg fikk mye tyn her (og i flere omganger) da jeg fortalte (sikker dumt av meg) da Fanny ble født for 2 år siden. Men men...jeg syns fortsatt det er et fint navn, og de aller fleste jeg møter syns det er fint og annerledes. De som ikke liker det sier "ja, det var....spesielt" hehe... Og det har vel bare skjedd en eller to ganger. Hva andre mener burde jo ikke bety noe, men jeg merket jo at jeg syntes det var leit at så mange mente at vi umulig kunne ønske barnet vårt så "vondt" når vi kalte henne Fanny..det såret meg. Men ferdig med det nå altså )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå