Gå til innhold

celleprøve abortfremkallende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 1. svangerskapskontroll og spurte legen om hun ikke skulle ta celleprøve. Men da fortalte hun meg at nye studier har vist at prøver som taes så lang inn kan fremkalle spontanaborter.

Uff a meg! Og dette har de gjort i alle år! Det er jo bare fælt. Så nå vil hun helst ikke inn der å "ordne" i det heletatt. Legen min er veldig flink og, så jeg stoler på henne. Fler som har fått denne beskjeden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Fikk den beskjeden fra legen min jeg også..

Men jeg ble faktisk "slaktet" her inne da jeg fortalte hva legen hadde sagt... Fikk beskjed om at "vi gravide har nok å bekymre oss over osv.. "

Hehe....

Skrevet

What!!

var til legen i går pga kløe og svie der nede..

sa jeg var ca 5 uker gravid,men hun spurte om hun skulle

ta en celleprøve siden hun først holdt på der nede,så slapp jeg

på 1 sv.kontoll!!

nå ble jeg ikke mer bekymra.. :/

Skrevet

huff, dette har jeg aldri hørt... Sist svangerskap så måtte jeg ta celleprøven under svangerskapet, men den gang sa de at det ikke var NOOOE farlig med noe som helst... Jeg fikk min prins da, så gikk bra her ihvertfall!!:)

har i ettertid tatt celleprøve så jeg skulle slippe å ta det i et svangerskap for jeg synes det er litt småvondt å ville ikke gjøre det under svangerskap... Men dere som har tatt celleprøve går det nok sikkert HELT FINT med!!:) jeg er nå ihvertfall et bevis;) Å vet mange fler enn meg...

Er dette studier i Norge eller?? *begynner å bli litt lei av alt som er farlig*

Skrevet

Jeg tok celleprøver i begynnelsen av svangerskapet, da jeg var 6+..

Gjorde det hos gynekologen min, og han sa ingenting om at det var farlig..

Nå er jeg 34+, så det har jo heldigvis gått greit med meg da... Foreløpig ihvertfall:o)

Skrevet

Jeg er i uke 8 og var hos legen i går, og da tok hun celleprøve av meg :S

Skrevet

Jeg tok celleprøve sist svangerskap og jeg mista... aner ikke om det har sammenheng...

Skrevet

Kan nok hende risikoen er en smule høyere, men jeg nekter å tro den er veldig mye større. Dette har jo blitt gjort lenge. Så jeg ville prøvd å slappe av.

Jeg skal til legen i morgen, regnet med han ville ta celleprøve siden det er en stund siden sist, men nå er jeg jo litt mer skeptisk....

Skrevet

Oi! Jeg må bare få sagt det at jeg mente absolutt ikke å gjøre noen bekymret med dette innlegget! Overhode!

Det er jo fint at de finner ut av slike ting, men det er jo veldig dumt at ikke alle leger følger samme prosedyre slik at noen tar prøven og andre ikke.

Det går jo aller helst helt bra! Men det er sikkert en bitteliten sjanse for at det kan gå galt som følger av dette!

Samme som om man spiser salami lissom. Hvor mange fostere dør egentlig av det? Men det er jo jammen bra de forsker og finner ut av ting slik at det blir mindre SA'er i fremtiden!

Som sagt, mente ikke å bekymre noen med dette innlegget! Håper ingen tok seg nær av dette.

Skrevet

Tror det er greit om det kommer fram jeg, så kan den enkelte heller spørre legen sin neste gang.

Legen min tok en "nesten"-celleprøve for fire år siden. Han ville ikke ta en så "røff en" som han ville gjort ellers. Så de er nok obs på det om de vet at pasienten er gravid. Slapp av og snakk med legene deres neste gang dere er der.

Skrevet

Jeg har med mine fire svangerskap hatt tre forskjellige leger, og ingen av dem har tatt celleprøve. Men den grunnen jeg har fått oppgitt er at mange blør litt etter den undersøkelsen og det skaper unødvendig uro hos en som er gravid. Har aldri hørt at den øker abortfaren da, men er bedre å ta den prøven på etterkontrollen...

Første legen jeg hadde (to første svangerskapene) tok en gynekologisk undersøkelse, for han ville sjekke at alt så normalt ut der nede og at livmora hadde vokst som den skulle for å være sikker på at det ikke var svangerskap utenfor livmora.

De to siste legene jeg har gått til har ikke tatt noen gynekologisk undersøkelse i det hele tatt, og den siste er til og med gynekolog..

Skrevet

Jeg fikk også samme svar på tidlig ultralyd på Volvat. Celleprøve tok de ikke lenger i svangerskapet pga økt fare for abort.

Skrevet

Jeg fikk også den beskjeden sist jeg gikk gravid, men den gangen var legen min litt mot strømmen.

Skrevet

På meg tok de celleprøve på Volvat da! Det var i uke 7.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...