Attpåklatten :-)™ Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 godt snakke litt om:-) For eksempel tradisjonene........hva slags tradisjoner har vi som vi tar med oss. Tenker da ikke på førjulsstria, men selveste juledagene:-) Jeg er vant til at feiringen begynner selve julaften. Da står vi tidlig opp og går i pysj halve dagen:-) Ungene finner julestrømpene sine og ligger på sofaen helt til de må stelle seg til middag. Da er det en deilig stemning i heimen og det dufter røkelse, for det hører med:-) Masse levende lys og gjerne ribbelukt som legger seg tungt her. Selv om ikke det er vi som skal ha julemiddagen, så steker jeg alltid ribbe til 1.juledag. Som regel får ungene åpne en pakke hver på morgenen. Vi spiser alltid min mors ribbe på julaften. Den smaker jo best. Hun salter serveringsstykkene i 3 dager og det smaker helt himmelsk. Så lager hun grove medisterkaker og vi har julepølse og sosisser. Det er hjemmelaget surkål og rødkål, og stekte svisker og epler. Hjemmelaget saus og poteter hører også med:-) Vi spiser alltid middag kl 17 og den varer leeenge. Så må det vaskes opp etter middagen. Og desserten orker vi aldri før kaffe og pakker når oppvasken er tatt:-) Den består som regel av riskrem m/jordbærsaus og moltekrem:-) Så kommer mamma alltid frem med kakefatene, for hun baker jo like mye hvert eneste år. Det som får ben å gå på er kransekake, kromkake og smultringene. Marsipan er vi også glade i:-) Så bruker vi god tid på pakkene, alle må se hva de andre får og vi stresser ikke. Ungene er oppdratt til å notere ned slik at de vet hva de har fått av hvem og takker pent for det i løpet av juledagene. Kvelden strekker seg gjerne til midnatt og så er det i seng med store og små. 1.dag er alltid fullt hus her eller hos bror. Da er det hele familien og mange venner. Vi starter gjerne i ettiden og det varer til sene kvelden. Da har min mor og jeg og andre medlemmer av familien laget et bugnende koldtbord på ekte Astrid Lindgrens vis. Og i en matglad familie så koser vi oss i timesvis med god mat og drikke. Da må vi alltid synge litt også, og høydaren er En stjerne skinner i natt:-) Da drypper det noen tårer også, for vi blir faktisk like rørt alle sammen og har alltid blitt det av den sangen:-) Resten av julen brukes sammen med ungene og venner og familie. Noen ganger ender det med ribberock for meg og bror. Det er en gammel tradisjon her i byen hvor man går ut og møter gamle kjente og hører på live musikk:-) Deilig å riste kroppen litt etter etargildet som har pågått noen dager:-) Nyttårsaften blir alltid feiret med gode venner og barn. Har ikke hatt en eneste nyttårsaften uten ungene mine. Og nå er vel eldstemann snart klar for egne arrangement på den dagen.......det blir jammen rart.... For hun har alltid spist middag med oss. Men sånn er det nå engang. De blir jo store og beveger seg ut etterhvert.
Superlis Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Hei på deg:) Kjente nesten julestemningen snek seg inn nå!! Høres ut som dere har funnet den perfekte julen for dere! Kjente meg igjen i mye du skrev om julefeiring,særlig julaften var veldig lik vår,skal være en fin og rolig dag for alle:))
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Ribbelukta kom jammen sigende her... Vi hadde mye likt da jeg vokste opp.Kjenner jeg savner mine barndomsjuler,selv om jeg også har mindre gode minner om den. Her har vi prøvd å lage våre egne.En god blanding av hommer og kanari ;o) Men jul blir det,pakker åpnes,unger sovner utmatta,og foreldre puster letta ut når alt er over. Det beste er vel natt til julaften.Man er endelig ferdig når kl bikker mot 5.Setter seg ned,kjenner dufta av grønnsåpe og grantre.Er sliten til ut i tåa,men man vet at NÅ er det jul.Da har jeg min lille stund hvor jeg minnes,og kjenner julestemningen krype inn =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå