Vivil-08 Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Sjekket blodtrykket ifm jobben i dag, og hadde trykk på 150/92..... jeg trener regelmessig, røyker ikke, er i slutten av 20-årene og anser meg selv for å være ganske sunn....ble litt overrasket over såpass høyt blodtrykk! Fikk beskjed om å ringe legen og høre om hun ville jeg skulle komme dit og sjekke litt. Noen andre som har hatt høyt blodtrykk tidlig i graviditeten? Har det sunket etterhvert, stabilisert seg eller økt? 150/92 er vel ikke så veldig høyt, men det bør vel ikke bli så mye høyere heller?
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Hvis du har såpass høyt blodtrykk så tidlig, har det nok ingenting med svangerskapet å gjøre. Da hadde du nok høyt blodtrykk fra før. Men var du stresset da du målte trykket? Man vil ha flere målinger før man kan slå sikkert fast at du har forhøyet blodtrykk. 150/92 er absolutt for høyt hvis det stemmer, men ikke alvorlig forhøyet. Det skal ligge under 140/90, vanligvis rundt 120/80
karamell mamma Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg hadde blodtrykk på 140 når jeg var hos legen når jeg var 4/5 uker på vei. Var hos legen forrige uke til første ordinære svangerskaspkontroll, og da var det 135. Jeg fikk 30% sykemelding og beskjed om å ta det med ro. Også viktig å begrende salt inntaket. Jeg er 11 uker i dag!
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg hadde grensehøyt blodtrykk hele tiden i mitt svangerskap. Det er undertrykket som ikke skal være for høyt under graviditet. Det spørs jo litt hva du har hatt i utgangspunktet (men mange vet jo ikke dette). Jeg hadde et undertrykk på mellom 90-99 helt til uke 36, da ble det 110 og jeg ble lagt inn. Vi er forskjellige, og noen blir svimmel, vondt i hodet og kortpustet (eller får andre tegn på svangerskaps forgiftning f.eks). Men jeg reagerte ikke på så høyt blodtrykk og det synes de var rart på sykehuset, men kroppen var antagelig vant til høyt blod trykk og litt fra eller til gjorde ikke så mye forskjell. Men prøv og ta det med ro, og så må du nok måle gjevnlig, det kan jo vært tilfeldig også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå