FrøkenSprøken Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg ønsker helst å feire jul sammen med min familie, da vi har sterke tradisjoner, og er MANGE! Ofte kan vi være godt over 20 stk til julemiddag hjemme hos mormor og morfar, og det er dette som er familiejul for meg. Alle tanter, onkler og søskenbarn samlet på ett sted:) I fjor skulle vi for første gang feire jul hos svigermor, og jeg syntes det var kjemperart! De hadde ingen tradisjoner på lillejulaften (da spiser vi mølje og ser på grevinnen og hovmesteren, alle 20 samlet), de dro på BUTIKKER på formiddagen på julaften, og TVen stod på nesten hele dagen, til og med under JULEMIDDAGEN, selv om ingen så på den. Og når gavene var åpnet og Erlend i seng skrudde de jammen på TVen igjen!!! Dagen var kjempekoselig den, men følte liksom at selve julaftenen ble så kort... Var jo bare noen timer, liksom... I min familei er hele dagen hellig, ikke bare kvelden... I min familie spiser vi først frokost hos gudforeldrene mine, sammen med enda et vennepar, så ser vi på tre nøtter til askepott sammen med ungene, før vi drar til besteforeldrene mine for å spise lutefisk. Jeg og kusina mi tar oppvasken sammen mens vi hører på julemusikk og snakker om alt som har hendt siden sist vi møttes, og så pynter vi oss og går i kirka. Når jula er ringt inn drar vi hjem til mormor og morfar og spiser ribbe, og så pakker vi opp gaver og spiser julegodis resten av kvelden. Når ungene er i seng koser vi oss med likør eller cognac, mens vi hører på julemusikk og bare er sammen. Min kjære synes vår måte å feire jul på høres ut som masse stress, men vi får se om han liker det nå i år. Mamma er borte hele jula, så vi har hennes hus for oss selv når vi kommer hjem, så selv om vi ikke er hjemme hos oss selv har vi i det minste et eget hus:) Jeg trives med å feire jul sammen med svigers, altså, men synes det er så rart hvor forskjellige tradisjoner vi har... Håper at vi klarer å finne en mellomting, eller at vi går for full familiejul, slik som jeg er vant til. Gubben er egentlig ikke så opptatt av tradisjoner og slikt, og er ganske lett å manipulere, så det skal nok gå bra. Det er uansett lenge til, for vi må bli ferdigutdannet og bygge oss hus først;)
brooklyn Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 JA:))) Jeg var dødsbekymret når jeg skulle feire jul med dem for første gang for to år siden, tilfelle deres jul var helt annerledes enn vår. Men nei:) De ser på grevinnen og hovmesteren på lille julaften, slapper av hele julaften formiddag, går en tur, ser på tre nøtter til askepott og spiser nøtter og mandariner (eller klementiner?), før alle steller seg til middag. Maten er den samme (heldigvis), og min elskede gav beskjed til min svigermor at det måtte stå restemat fremme på kjøkkenet utover kvelden når vi åpnet pakkene, slik at jeg kunne gå der og spise litt her og der, som seg hør og bør:) Gaveoppakkingsdelen var den samme, en gave til hver, åpne, alle beundre, nye gave til nestemann. Hadde de delt ut alle gavene slik at alle hadde en haug uåpnede gaver foran seg og så skulle de åpne alle sammen samtidig, slik at ingen fikk masse skryt og oppmerksomhet og slik, da hadde jeg grått blod. Det eneste som er ulikt, er at vi hjemme hos mine foreldre, etter at gavene er åpnet og magen har falt ut, tar av oss finklærne og tar på oss koseklær. Det gjør ikke min mann og hans familie, så jeg måtte omtrent tvinge han til å kle seg om hjemme hos oss. Alle satt der i koseklær, og han satt i skjorte og slips:)) Skal feire jul hos svigers i år, sammen med mamma og pappa. Gleder meg!
FrøkenSprøken Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2008 Så bra da! Det handler vel egentlig om flaks;) Heldigvis har svigers også lutefisk, men de lager den selvfølgelig ikke "riktig". Hihihihi.... Når vi bygger oss hus kommer vi også til å invitere alle hjem til oss, så kan vi få velge selv hvordan vi vil gjøre det:)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, vi har relativt like tradisjoner, men jeg hadde neppe sett det som noe stort problem hvis ikke det var helt likt. Mener heller ikke at min familie sine tradisjoner er bedre uansett... Har kanskje med at jeg flyttet hjemme i fra for 12 år siden, og har feiret med min samboer annethvert år de siste 10 julene. Etter å ha lest om enkelte jenters "mamma er best"-syndrom her inne tror jeg at jeg må lære mine gutter at det fins mange fine måter å feire jul på (siden de risikerer å finne seg en av disse "mammadaltene") ;-)
brooklyn Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Gud der har du rett. Vi som bare har sønner må tilpasse oss og lære dem opp i den vanskelige "din-kone-har-alltid-rett-og-svigermor-er-et-monster"-rollen!!
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Ikke sant - det eneste minuset med å ha gutter... ;-)
brooklyn Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Note to self- Skal jobbe med meg selv hver dag for å bli en god og inkluderende svigermor som innser at mine svigerdøtre alltid har rett og samtidig gjøre mitt beste for å oppdra mine sønner slik at de skjønner at konene alltid har rett uansett. Mitt nye mantra? Not.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, det eneste vi kan gjøre er vel å oppdra de godt og håpe at de unngår de verste kvinnfolkene :-S
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Nja, alt er nok ikke helt likt Hadde jo vært litt for "ment to be" om til og med alle juletradisjonene var like hehe. Men de viktigste tingene er like, MATEN for eks de har ikke lefse til julemiddagen, men jeg skulle klart å tatt med meg en pakke tror jeg,, de åpner også en og en gave slik som vi gjør. I vår familie er nok julen litt mer viktig enn hos svigers, vi har mange faste tradisjoner og uskrevne regler men så lenge jeg får feire med noen jeg er glad i og ha lefse til å duppe i sausen så er jeg stort sett fornøyd. Hadde samboer kommet fra en familie som spiste lutefisk eller pinnekjøtt så hadde det vært værre Hadde også hatt problemer med sånn grisk gaveåpning hvor alle bare kaster seg over gavene sine og ingen fikk med seg hva andre fikk. Vi bruker maaaaange timer på gavene, spiser julegodt å koser oss med gløgg og kakao samtidig, har julemusikk i bakgrunnen ååååå jeg gleder meg til jul :)
frk Nilsen Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Vi har ikke like tradisjoner i utgangspunktet, men vi har laget oss våre egne :-) Vi hadde begge ribbemiddag med fullt tilbehør i barndommen. Men nå har vi pinnekjøtt :-)
FrøkenSprøken Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2008 Mener selvfølgelig ikke at våre tradisjoner er de eneste som er riktige, og storkoser meg jo hos svigermor og de, nettopp fordi jeg er sammen med familien min, som jeg elsker så mye:) Allikevel synes jeg at det er noe som mangler når julaften for det meste er en helt vanlig dag, bortsett fra at man spiser annen mat, og at man åpner gaver. Jeg håper at vi kan ivareta den "magien" jul i min familie alltid har gitt meg, for den tror jeg mini vil ha godt av å oppleve. At julaften er noe veldig spesielt, liksom... Allikevel er jula 2007 den beste jula jeg har hatt, nettopp fordi det var den første jula vi som familie hadde sammen, og DET var magisk i seg selv...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Nope, over hodet ikke like tradisjoner. Men han liker ikke jula slik de feirer den, så vi kommer heldigvis til å feire for oss selv når den tid kommer. Angs at å tenke på å feire med masse folk. jul er for meg avslapping og kos, ikke det stresset det innebærer å ha 30 stk involvert.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, kommer fra familier med forholdvis sterke tradisjoner. Ikke til å gå i kirka, men vi spiser pinnekjøtt på julaften, tv`n er av fra middagen startet og stort sett til folk legger seg siden det er nok tv-titting ellers. Slik er det både hjemme og hos svigers. PÅ lillejulaften så inviterer vi gjerne gjester og spiser grøt....eller drar på besøk selv, pynter tree`t og setter ut grøt til nissen ( jeg vet at kattene spiser den, men i hvertfall 3åringen tror det er nissen) PÅ JUlaften kommer han med gaver som takk for grøten til ungenes skrekkblanda fryd. BYtter på hvor vi feirer fra år til år...etter som om enten svigermor må jobbe, eller pappa er borte på jobb, eller om vi feierer hjemme og inviterer familie til Julefeiring hos oss. Nå gleder jeg meg skikkelig til Jul.....
Mammapudding Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 Vi har stort sett de samme tradisjonene på julaften ja, med pinnekjøtt og åpne en og en pakke. Svigerfamilien har mer tilbehør til maten enn mine foreldre, så det syns samboern min var litt stusselig når han feiret sammen med min familie første gang..men han er ikke så opptatt av tradisjoner som meg, så nå i år når vi skal ha jula hjemme hos oss for første gang og invitere alle sammen så er det jeg som får styre det meste, det blir bra:) En ting som er annerledes da er at jeg MÅ tidlig opp for å spise godteri fra julestrømpen min(får hos mamma og svigermor..dog i år kanskje det er Leah som får) og se på tegnefilm med Disney og 3 nøtter til askepott, mens samboern sover til det er på tide å pynte seg og spise..får se i år om vi får han tidlig opp om han har fri fra jobb da:) Og for 2-3 år siden startet jeg min egen tradisjon og inviterer alle sammen til nissegrøt på lillejulaften, med mandel og premie og alle må ha nisselue på Håper Leah blir like julegal som meg, så vi kan skikkelig kose oss hver jul:)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #15 Skrevet 22. oktober 2008 nei det har vi ikke. men det har løst seg så fint... jeg er kjempe julemenneske, mens i min samboeres familie er det ikke så viktid på e måte. der vaskes huset på formiddagen, og så drar de på graven til hans besteforeldre ( ikke noe alle må være med på) kl 16 også er det middag der de har skinkestek og ribbe med tilbehør. ikke noe fast og ikke noe stort oppstyr på en måte. Gavene blir/ble delt ut til alle på en gang og åpnet opp i et sale kaos uten kontroll. hos oss/min familie er det tv på formiddagen, mandel i grøten i 13-14 tiden,mens vi lukter på pinnekjøttet som står og damper. mandelgaven er storsett et spill som vi kan spille på, og før kl 17 skal alle være i fin stasen.Sølvguttene setter på og synger julen inn,gavene legges under treet, og rett etterpå er det middag. Etter middag er dte gave åpning så ikke barna blir pint ihjel av spenning.. hehe det pakkes oss en og en gave, og den som får gave henter ny. etter gaveåpning ( som tar flere timer) er det kaffe og dessert. snop osv er på bordet mens vi pakker opp. Også er det lov å ta på koseklær etter pakkeåpningen.Min kjære elsker heldigvis pinnekjøtt så han gleder seg masse til det hver jul. Det som er litt kjekt er at (dette ble bestemt før jeg møtte min kjære) er at de har flyttet julaften til 1juledag på en måte. sånn at man/vi og min samboeres søsken med koner skal slippe og velge hvor vi vil feire jul. så ingen bytter gaver der før 1juledag. Da kommer vi litt utpå dagen og der til sent på kvelden. spiser god mat og pakke ropp pakker. etter at svogers feiret jul med min familie har de heldigvis gjort om på pakkeåpningen, så alle deles ut, men bare en har lov å pakke opp om gangen:) bedre enn sånn det var hvertfall.... så vi er heldige og får to julaftner, og får hvert sammen med begge familiene våres i julen. 2.dagen er det igjen hos mine foreldre til en skikkelig danske julefrokost ( = julelunsj) som strekker seg til langt på kveld, men MASSE god mat. Da kommer også alle mine halvsøsken med familie.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 ganske likt igrunn, og like koselig begge plasser.. det eneste minuset hos han er at det går så kjapt unna med pakkene.. synes det er koselig når alle får sett.. sambo er enig med meg.. men det er onskel barna hans som deler ut... så skal det ikke bli gauling hele kvelden om at de skal roe seg, så får det bare gå... tradisjonene min har forandret opp gjennom årene... fra å feire jul med mamma, pappa, besteforeldre og onkel, til å feire med mamma, stefaren min og søsken, og pappa, stemora mi og søsken og bestemor... så da er det ikke så store steget å gå over til svigerfamilien.-.. ) men hadde hele svigerfamilien hjemme her ifjor, siden svigermor jobba.. så da skippa vi å reise hjem til min mor, for å lage jul for dem...i år har jeg bare lyst å være hjemme, skal egentlig til pappa... men har igrunn mest lyst å være hjemme.. så kan de som vil komme hit...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå