Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 http://www.nettavisen.no/reise/article2315986.ece
prebs Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 LOL! Lurer på om vi har noen lignende latterlige lover, eller om vi "oppdaterer" våre.
Tokatter_USA Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg vet ikke om det norske lovsystemet er likt det amerikanske i at mange lover har opphav i "precedence", d. v. s. at hvis noen er blitt dømt for noe som ikke allerede står i lovbøkene, så setter dette precendence, og dommen blir til lov. Dermed er mange av de tullete tingene som folk har gjort de siste 250 årene blitt lover, selv om det neppe har vært fare for at de skulle skje igjen.
prebs Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er ikke ekspert på norske straffelover, men jeg vet iallfall at i Norge foregår det omvendt, altså at det må foreligge et forbud mot det man gjør, før man kan bli dømt på det. Altså: Jeg spiser gulrøtter på trikken 1.10 (noe det ikke er et forbud mot nå, meg bekjent!). 2.10 kommer det et forbud mot å spise gulrøtter på trikken, og alle som gjør det etter denne datoen, vil bli straffet. Men loven har ikke tilbakevirkende kraft.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Noen av disse lovene er også bare foreslått, og ikke vedtatt
Tokatter_USA Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, jeg mente ikke at de har tilbakevirkende kraft, men at en sak kan føre til en ny lov hvis det som er gjort aldri har kommet opp før. Altså at en person kan gjøre noe som tydeligvis er galt, men som det ikke tidligere har vært en lov mot, f. eks. å dytte en elg ut av et fly. Det er det sikkert ingen som har tenkt på å lage en lov mot før, men p. g. a. denne saken blir det nå en lov. Hvis du spiser gulrøtter på trikken (i USA) og det fører til noe helt forferdelig, så er det pr. dags dato ingen lov mot det, men likevel, hvis "prosecutor" er flink, så blir du dømt allikevel, og fra da av er det ulovlig å spise gulrøtter på trikken. Slik er det jeg forstår det. Men det kan være helt bak mål ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå