Gå til innhold

barnefar som lager problemer ift til barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.. fikk telefon av BF ang farsbidrag. Han synes det er dårlig gjort at han skal betale rundt 2000 i mnd. Han begrunner dette med at han vil ha 50/50. (noe som er uaktuellt, jenta vår er ikke to år engang), han mener jeg burde jobbe 100% og at det er galt at han skal betale meg mer fordi jeg jobber 60%. Jeg skulle gjerne jobbet 100%, men det er ikke så enkelt når man jobber skift i helsevesenet og er alene.

Han vil ha privatavtale og ikke at Nav skal stå med dette.

Føler meg litt hjelpesløs, hva kan jeg slå i bordet med liksom? slik at han forstår???

Alt er så nytt og har ikke peil på alt ennå.. noen som hr vært i samme situasjon og fått en ordning på det?

Det skal sies at vi har tenkt å øke samværet etterhvert til ca60/40, men det skjer ikke i dette året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke slå i bordet med noe som helst. Og ikke trenger du å få han til å forstår. Han må, dessverre for ham, bare godta. Du har rett til å få det bidraget NAV fastsetter. Og skal si deg at BF hos deg ikke er den første eller eneste som klager på størrelsen;) Her var det en som var skikkelig drittsur i lange tider.

Og du har rett til å legge opp din dag og ditt arbeid(og arbeidsmengde) på en sånn måte at det fungerer for DEG og BARNET. Hva BF syns om det er uten relevans. Så passer ikke 100% jobb for deg, så passer det ikke. Det har ikke BF noe med. Han har ingenting med ditt privatliv å gjøre, like lite som du kan si til ham at han må jobbe mer, for du vil ha mer i bidrag. Det går jo ut på det samme, det.

Og med en som har slike meninger og holdninger til bidraget må du aldri godta privat avtale.

Du er ikke hjelpesløs. Du har regelverket på "din side" her;)

Og hva han "ønsker seg" av samværsmengde, har ingenting med størrelsen på bidraget i dag å gjøre. Det er samværet pr i dag som avgjør det.

Og så vil jeg ikke anbefale 50/50 før barnet er minst 3 år(dette i følge barneombudet), og samarbeidet dere mellom er bedre. Ikke la ham overkjøre deg med hva han vil. Du skal tenke på barnet og barnets beste, og også hva som passer deg og hva du vil.

Skrevet

Og så kom jeg på et godt råd til:

Tro ikke på alt Bf sier han skal ha, og alt han sier han har "rett på". Hør på ham, og før du svarer, så sjekker du med regelverket eller andre som vet hvordan det egentlig er. Dette er egentlig det beste rådet jeg kan gi deg, og som jeg har "levd etter" selv.

Eldste min er 15, så jeg har ganske lang erfaring med vanskelig BF;)

Skrevet

Ja den situasjonen har jeg vært i. Jeg sendte inn fastsettelse av barnebidrag inn til nav. Mottok en gjeng med fæle mld fra barnefar, etter en periode var det over. Nav tar av seg alt, jeg gjør ingenting. Annent å motta mld innimellom om at han syns det er urettferdig at han må betale med 1470 kr i mnd når han selv tjener 650 000 i året, å jeg er student med kun OS.

Så du skal bare senke skuldrene å la nav ordne med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...