Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 legen jeg var hos sa ikke noe om det var høyt eller lavt eller ok.. og jeg glemte liksom å spørre... men nå lurer jeg... noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Det er da ikke lavt. Det er helt normalt.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Det er jo det, om ikke HI er 10 år? Ikke at man følger det slavisk, men overtrykket er normalt om det er 100 + alder. Selvfølgelig pluss/minus. Jeg hadde et overtrykk på 106 og et undertrykk på 58, og det var litt lavt.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 slik beregner man etter fylte førti. Ditt trykk var ikke veldig lavvt heller,akkurat, særlig ikke når du er gravid, da er man jo gjerne litt dilatert venøst..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er 32 år :-) Vet du noe om farene knyttet til lavt blodtrykk?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 man blir slapp og svimmel.. om årsaken er graviditeten kan man bli sykemeldt en periode. Blir det veldi lavt må man drikke mye, unngå å reise seg fort, sette ned tempoet og ta det med ro. For babyen skal det bli veeeldig lavt før det er noen fare.. men ikke bekymre deg.. høyt blodtrykk er farlig i svangerskap, ikke lavt..
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 jeg er ikke gravid. Har hatt blodtrykk helt nede i 90/50.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Fordi om du har litt lavt blodtrykk er det da ingen grunn til å stresse opp en stakkar med helt normalt blodtrykk her vel?
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Øh, jeg forteller bare hva legen sa til meg da jeg hadde nesten samme resultat!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 Takk for info:-) Legen hadde vel forhåpentligvis sagt noe hvis han mente det var for lavt, men jeg syntes det var kjedelig når legene bare gir beskjed om normale prøvesvar, eller ingen beskjed i det hele tatt, uten å forklare hva det betyr, eller om man grenser til det ene eller det andre, oppad eller nedad osv.. Jeg har hatt litt lavt blodtrykk tidligere også, men blir jo mer bekymret nå som jeg er gravid.. Jeg har vært mye svimmel de siste månedene, men hvis blodtrykket skulle være årsaken til det, ville det kanskje vært enda lavere? Æsj, jeg har lyst til å bytte lege... Han forklarer meg ingenting...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #15 Skrevet 22. oktober 2008 90/50 er nok litt lavt.. men 106/58 er praktiskt talt det samme som 110/60, altså et nydelig blodtrykk, gravid eller ei:-) Hisser dere dere opp stiger blodtrykket;-)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 Ja og på 106/58 fikk jeg beskjed om at det var lavt.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Du har samme blodtrykk som jeg har, og legen min sa at det er under "normalen" som visst nok er 120/80(?). Men alle er forskjellige så det er ikke farlig å ha det blodtrykket sa legen til meg. Det eneste er at nå som jeg har 130/75 så er det høyt for meg å være. Nå sier jeg bare hva legen sa til meg så det kan jo være at jeg har misforstått noe..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 Om du har hatt litt lavt blodtrykk tidligere er det trykket du har nå i alle fall helt normalt.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 blodtrykket er en indikasjon på hjertets "arbeidsbelastning" undertrykket i hjertets hvilefase, overtrykket i hjertets arbeidfase. Et høyt undertrykk viser derfor at arbeidet jobber hardt selv i hvile(oppfylningsfasen, altså når hjertekammerene fyller seg). Høyt blodtrykk OVER TID er farlig fordi det sliter ut hjertet, øker faren for blodpropp hjerteslag osv... men dette gjelder absolutt ikke deg... Et mønsterblodtrykk" sier man er 120/80. Men normalen er over og under dette, og man ser alltid på flere målinger før man kan bestemme om man har høyt eller lavt trykk. Når man er gravid blir blodårene i kroppen "mykere", de gir mer etter og man får et lavere blpdtrykk. I tillegg blir blodet "tynnere" og man får litt lave jernverdier.. Men så lenge man ikke blir vedvarende svimmel eller plages med at man blir kvalm og besvimer er dette bare fint for hjertet ditt som da jobber "lett" til tross for at man bærer et barn i magen og at man får økt blodvolum... Jaja, hvis du orka å lese dette håper jeg du ble klokere....:-) Men du..bare spør legen din underveis... han måler og gjør så mye av gammel vane hver dag at han glemmer at mannen i gata ikke automatisk veit hva det betyr.. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #20 Skrevet 22. oktober 2008 85/45 har jeg.. Det er ganske lavt men, det går helt bra.... Så ta det med ro... Verre når blodtrukket er for høyt
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #21 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Ganske vanlig å få lavere blodtrykk når man er gravid. Ser på helsekortet mitt at det laveste jeg hadde på kontroll var 95/60, ellers lå jeg for det meste mellom 100/50 - 110/60 gjennom svangerskape. Legen sa det var litt lavt innimellom, men at det var helt normalt og ikke gjorde noe. Hadde ingen plager av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå