Gå til innhold

yoga for gravide, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å melde meg på et kurs, men ville høre om noen har noen erfaringer å meddele først:) Både gode og dårlig! Er ikke så gira på å betale masse penger hvis det er noe jeg ikke får så mye ut av, men hvis jeg derimot har stor bruk for det og det kommer godt med så betaler jeg gjerne de pengene! Har forresten gått på et yoga nybegynner kurs for lange tider siden så vet litt hva det går ut på.

Tar imot alle råd med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoga for gravide, hurra!

Jeg begynte ca uke 28 (nå 33), og har hatt masse utbytte av det allerede. Merker at kroppen er smidigere, og jeg har mindre leggkramper/urolige bein. Hvis det kommer, kan jeg ta noen strekkøvelser som jeg har lært, så går ubehagelighetene fortere over. Avspenningsøvelsene funker når jeg våkner om natten av babyspark og ikke får sove igjen. Tenker også at de kan være greie å bruke i pausene mellom riene når de kommer for tett til at man får sovet mellom, men kroppen har bruk for å slappe av mer "effektivt". Det er også verdt å trene på å fokusere på pusten, det er noe man ikke er vant til å gjøre, men sannsynligvis nyttig å kunne gjøre "automatisk" i forbindelse med fødsel.. Jeg er fullstendig hekta på yoga! :) Lette øvelser å gjøre hjemme også.

Selvfølgelig må det tas forbehold om at du går en plass med en ok instruktør, men det er absolutt verdt å ta en prøvetime. Hvis du ikke syns det er OK anbefaler jeg å gå en annen plass og prøve der! Yoga kan være svært nyttig hvis man er litt bevisst på hva man kan bruke de forskjellige elementene til.

Lykke til!

Skrevet

Jeg gikk et gravidyogakurs på Acem-huset (www.acem.no) rett ved Bogstadveien i Oslo. Anbefales på det varmeste! Dette er en yogaretning med fokus på det meditative.

Veldig fødselsforberedene, med tanke på pust, både de helt dype pusteteknikkene til pesepust (dersom du ikke vet hva det er eller hva det er godt for, så skjønner du det om du tar kurset;).

Kjepmeflinke erfarne instruktører. Tips til øvelser som er smertelindrende i forskjellige faser av fødselen o.s.v. Noe helt annet enn andre yogakurs jeg har tatt. Mye mindre "trening", masse fokus på avspenningsteknikker. Og hele tiden gode forklaringer på hvorfor og hvordan disse øvelsene virker/bør virke. Kommer til å bruke mange av teknikkene under fødselen, såfremt jeg klarer å holde hodet kaldt og huske dem;)

Jeg betalte 800 kr for 5 ganger, det er jo ganske dyrt, men vel verdt syns jeg. Det er såpass enkelt også at det ikke er noe problem å fortsette å gjøre øvelsene hjemme fram mot fødselen.

Skrevet

Jeg har praktisert yoga i mange år, og har kun positive opplevelser med det, både som gravid og ellers. Er selvsagt viktig at du får veiledning av en erfaren og kvalifisert yogalærer som hjelper deg med å tilpasse yogaen til deg, din kropp og dine behov. Nå er jeg gravid med mitt tredje barn, praktiserte ikke yoga før første fødsel ( 12 år siden), men startet rett etterpå. Veldig stor forskjell på første og andre fødsel. Lykke til! Aum!!

Skrevet

jeg har akkuratt gått på et yogakurs for gravide, og er veldig fornøyd. Syntes det var kjempenyttig! Sjekk yogakurs.no :)

Skrevet

Jeg har gått.

Bortkastet tid- ga meg ingenting overhodet

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Tenkte å gå et på Yggdrasil yogaskole i porsgrunn, koster 1250 for 7 ganger...litt dyrt, men tror kanskje jeg tar sjansen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...