Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 "Eldre mødre har studert og gjort karriere, alt ligger økonomisk til rette for å få barn" Har ALLE eldre enn 30 lang utdannelse? Teit å komme med det der altså! Kjenner en del over 30 som lever over evne og vi på knappe 20 uten mer enn vgs utdannelse har bedre økonomisk styring enn hva de har... Hilsen Etterlyser-bedre-argumenter.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Da må jeg spørre deg, anonym: Hvorfor dras diskusjonen fram igjen, _hele_ tiden? hilsen eldre mor som bryr seg katta om når folk velger å få barnet sitt! Men er dog glad for at hun ventet såpass lenge - AV ERFARING... ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 I Norge er det veldig mange med høyere utdannelse etter 30 år. Sjekk ssb.no om du vil. Var en ung mor selv, og er vel ung fortsatt. Det er ikke uten grunn at unge mødre er i en risikosituasjon når du ser på statistikken. Høyere sjanse for deperesjon, samlivbrudd, økonomiske problem, er mer i kontakt med hs og andre etater. Det er statistikk og for oss som jobber med utsatte grupper er det en risikogruppe. Tar det ikke personlig, men det er jo litt rart av vi som 20 åringer tror at 30 åringe er dårlig egnet som foreldre. Vi vet jo ingenting om å være 30+. Tror mange 20 åringer er klar til å bli foreldre og klar for å sette sitt barn foran egne behov. Problemet er jo at ofte er det ikke den gruppen av unge jenter som blir mødre. En reproduserer ofte sosiale problem og har lik oppførsel som sine forelre, selv om vi ikke liker å snakke om sosiale skiller i Norge. Det er sjelden den sunne, ressursterke jenta med en solid familie kommer inn på kontoret og søker OS. Det er ofte de som trenger et par år på rumpa før de burde bli foreldre. Beklager, men vi som ikke er slik trenger ikke å ta det personlig.
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Vil tro det ofte blir brukt som et argument fordi en gjennomsnittlig 30-åring har bedre økonomi og høyere utdanning enn en gjennomsnittlig 20-åring.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg bryr meg heller ikke om når andre velger å få barn. Jeg fikk barn som 21-åring og klarer meg utmerket. Selv om jeg ikke har utdannelse er jeg i ferd med å jobbe meg oppover i bedriften. Og man trenger ikke utdannelse for å tjene bra, i visse tilfeller. Pelier ikke å involvere meg i disse diskusjonene da de ofte sklir ut og ender med drittkasting. Syns bare folk kan komme med mer holdbare arugemnter. JEG tar meg ikke nær av noe av det, da jeg ikke ser meg selv som en "typisk-ung-mor", typ ei i unge mødre i går. Jeg tror at hun, for mange, representerer hva en ung mor er. De som snakker nedsettende om unge mødre tenker vel i hovedsak på de som er slik? Og nei, jeg mente ikke å disse henne, men måtte ta et eksempel som var relativt kjent her. HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Når man blir 30/30+ og ser tilbake til da man var 18-20 år så ser man med grøss på HVOR lite man visste da, men husker samtidig hvor voksen og ansvarlig man FØLTE at man var.... Mange har opplevd MYE før de er fyllt 18, MEN det er noe med den erfaring man får bare med det faktum at ÅRENE passerer. Man treffer MANGE nye personer hvert år som umerkelig gjør inntrykk og er med å skape deg som person, man leser og hører MASSE hvert år som er med på å skape deg som person......Samme hvor mye du har opplevd som person FØR du har fyllt 18 så har du ikke fått de samme antall ÅRENE på deg som en 30 åring har på å la disse inntrykk og hendelser FORME deg som person.... Som ung så er det mest sannsynlig at du er bare i startgropen for å få formet din personlighet som vil være "din" som voksen, de intrykk du har fått opp gjennom livet har ikke begynt å "skape" deg om til en "endelig" person enda...Sier ikke at en på 30 er "ferdig utviklet" heller, men denne personen har tross alt 12 flere år bak seg i en prosess som gjør at man har en bredere plattform når det gjleder å skjønne ting som for ekempel konsekvenser av egne valg, årsaksammenheng mellom handling og resultat.... ol.... Dette gjør ikke en 30 åring BEDRE egnet til å være mor enn en 18 åring, men en 30 åring, vil som følge av årenes erfaringer, mest sannsynlig kunne ta flere og bedre begrunnede valg i forhold til det å få og oppdra barn..... Også det med at det kan "være lurt" å ha en ryddig økonomi og ordnede familieforhold FØR man forsøker "å lage en liten ting som man kan passe på".......
malingus Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Men skrukketrollet, deter jo verdens dårligste argument! Hvorfor har utdanning og økonomi noe å si på hvor god forelder du er? Så fremt man ikke er lutfattig da...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Det var ikke det jeg lurte på. Les før du svarer er du grei. Jeg spurte hvorfor økonomi og utdannelse alltid blir dratt inn i diskusjonen. Ikke om livserfaring eller annet. HI
malingus Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Anonym 12:32, les over innlegget ditt en gang til er du snill! Høres du ikke ut som tidenes besserwisser? Ikke at du ikke har et poeng, men f.eks den siste setningen din kunne du spart deg. Syntes det var artig lesning fra til den setningen!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Økonomiske problem er den største trusselen mot et forhold, og har en lite penger skaper det stress som kan gå ut over hvordan du fungerer som foreldre. Det vet jeg mye om. Hindrer barnet deg i å få en høyere utdannelse, ikke alle som orker det, så kan en havne i en lavstatus jobb, en får ikke brukt evnene sine, en vil tjene lite, og få mange av de problemene som ofte følger utover morsevnen. Jeg skulle ønske utdannelsen var på plass først. Jeg skulle ønske at jeg hadde sparepenger og kunne velge i større grad hvordan barnet mitt skulle ha det første årene. Utdanning og sikker økonomi gir også trygghet, så det er ikke et så dårlig argument.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Tja, det blir jo generalisering da.Ikke alle unge tjener dårlig, og ikke alle over 30-35 har utdannelse. Derfor blir argumentet dumt. Jeg også vet at økonomiske bekymringer tærer på et forhold. HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Mamma var 20 da hun fikk meg, og hun har gjort en veldig fin jobb=) synes ikke der er så veldig forskjell på unge og gamle mødre. Klart litt eldre mødre har mer lifserfaring, men de har da vel like lite erfaring som førstegangsforeldre som en på 20 år har..det er noe man må lære seg etter hvert som årene går. Og om man får barn som 18 åring kan man fortsatt ha en utdannelse som gir bra jobb. Det er ikke bare høyere utdanning som gir grunnlag for bra økonomi (noe det virker som mange mener) Jeg var ferdi utdannet da jeg var 18 år. Nå er jeg 23 år og fått mitt første barn. Jeg og min samboer klare oss utmerket bra økonomisk. Eier egen leilighet og har enda mye til overs etter reginger og skatt. Begge har bare videregående utdanning. jeg ville heller tatt råd fra en på 20 år som hadde to unger, enn ei på 30 som hadde en unge!!!!
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Malingus: Jeg har ikke sagt et eneste ord om hvorvidt disse tingene gjør en til en bedre forelder. Jeg har kun sagt at det er mer sannsynlig at en på 30 har bedre økonomi enn en på 20. Verken mer eller mindre.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 Var bar for å få en "Morsom" avslutning på det hele. Tanken bak var at bl.a det programmet sitatet er hentet fra er med på at vi "gamle mødre" får fordommer mot de yngre. Når man blir gammel, som meg, så ser vi tibake på slike ting som vi sa og gjorde og er MEGET lykkelig for at det ikke ble tatt opp på tape, for å si det sånn.... Dette har med den utvikling man går igjennom med årene...Og jeg er absolutt ingen "Bessevisser". Og ble nesten litt stolt hvis du synes innlegget mitt gjør at jeg virker som det,- for jeg har ærlig talt ikke evne til å uttrykke meg som "besservisser" i det daglige ) Men kort sagt, den slutten var ikke ment for å UNDERSTREKE at unge mødre dårligere enn oss gamle, var vel heller er håpløst forsøk på litt ironi????
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. oktober 2008 #15 Skrevet 22. oktober 2008 Selvfølgelig blir det en generalisering. Det gjør det jo i alle diskusjoner. Hvis man skal ta med alle avvik fra det vanlige er det jo ikke mulig å diskutere noe som helst.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 Kan ikke alle være venner da dere ;-) Hvorfor lage ett problem ut av alt? Vi er alle mødre, som kan lære av hver og en av oss, 20 eller 30 altså.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Jo, det var derfor jeg lurte på nettopp dette argumentet. Stort sett blir det jo generalisering, derfor sklir disse diskusjonene alltid ut. Økonomiske problemer kan ramme alle, uansett bakgrunn, alder og utdannelse. Jeg har enda ikke sett noen "unge mødre" på Luksusfellen enda for eksempel, så om vi unge kan bruke den som kilde, så er jo eldre mødre udugelige siden de ikke kan forvalte penger. Jaja, dette ble et teit innlegg, Like teit som argumentet i seg selv :-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå