Gå til innhold

Bekkenløsning?

isi* med liten januar spire!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen snille damer som kan svare meg på hva i allverden som skjer med meg? Har de siste ukene hatt vondt i ryggen. Spes når jeg går, mest i oppoverbakker og trapper. Vi er på flyttefot og ble mye aktivitet i helgen. Etter det låg jeg våken hele natt til mandag med store smerter i ryggen. Der med hoftene ca. Kjennes ut som krampe/veeeldig vonde mens smerter. Jeg føler jeg ikke får puste skikkelig og blir annpusten av ingeneting. Snu seg, gå, sitte alt gjør vondt. Var hos lege for ca 2 uker siden og fikk en henvisning til fysio for "lubago". Sa at JM min hadde bedt meg be om henvisning men at legen måtte ta en sjekk først. Det gjorde legen ikke. Hvilken type henvisning må jeg ha for å få fysio dekket??? Å noe som kan hjelpe? Skal til JM i morgen så tenkte å vente med å kontakte fysio før det. Men kan dette være bekkenløsning? Legen sa det ikke var det å at en skulle ha vondt når en var gravid, uten å måtte gå rundt å syte om det.... :( Men nå gjør det skikkelig vondt!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi! Det var litt av en lege! Selv har jeg nok konkludert med at jeg har bekkenløsning, men siden jeg ikke jobber for tiden så går det veldig bra. Kjenner det bare når jeg er veldig aktiv. Når jeg går mye. En periode her så hadde jeg også veldig vondt i ryggen, noe som her helt logisk når man tenker etter. Bekkenet er ustabilt, og det forplanter seg oppover selv om selve bekkenet ikke gjør vondt.

Jeg har lest litt om bekkenløsing, og det arter seg veldig forskjellig fra kvinne til kvinne. Min løsning for ryggen var å snu madrassen fra medium til hard side. Mirakuløst har jeg ikke siden hatt vondt i ryggen! Men nå kommer nok bekkenet mer når jeg begynner å bikke mot 20 uker, dessverre.

Jeg har jo ikke blitt diagnostisert av noen lege jeg heller, for det er jo ikke mye man kan gjøre, Dersom jeg derimot hadde vært i jobb, så hadde jeg nok gått sporenstreks til lege for å kreve fysio. Spillser ingen rolle hva som er årsaken. Du har vondt! Det er sansynlig at det er i forbindelse med graviditeten siden du tross alt er gravid, og nei, jeg synes det er helt feil å si at "det skal være vondt" å være gravid. Hvorfor det? Greit at det blir tungt i 3. trimester, men vi er da virkelig ikke der ennå?

Jeg ville sett det an litt til og hvilt mye. Dersom det er bekkenløsning, så tar det nok (dessverre) ikke lang tid før du begynner å kjenne det i bekkenet, uansett om du ligger konstant på sofaen eller ikke ;-)

Jeg vet bare at dersom jeg skulle være sås heldig å få meg en jobb nå (kryss i taket og ber til høyere makter) så fyker jeg rett til legen og mer om henvisning til fysio!

Skrevet

For å få fysio dekket ved bekkenløsning, er vel kriteriet at du må ha problemer med gangfunksjon. Det sa i alle fall min lege til meg. Har ikke så store problemer med gangfunksjonen, men hun valgte å føre opp dette fordi jeg da får dekket det av nav.

Skrevet

Jeg har bekenløsning, og fikk det påvist i uke 8 (er 15+1 nå).

For og få fysio dekket MÅ du ha diagnosen bekkenløsning med gangvansker, den diagnosen fikk jeg i uke 10.

Har forsøkt litt fysio, men for min del hjelper ikke det stort.

Men unngå, så godt du kan og gå på harde underlag, hvil så mye du kan, ikke løfte noe.

Og når du ligger på siden bør du ligge med en pute mellom beina, og ned til anklene, slik at beina ikke ligger helt sammen.

Unngå og sitte med beina i kryss, og unngå og sitte bakoverlent (slik at du nesten "liggesitter").

Det er hvertfall rådene jeg har fått, og som hjelper litt for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...