erteposen + 4 Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Vi går rundt juletreet på julaften. Alle sangene, alle vers, flerstemt og flere spiller til. I juleselskap går vi i flere ringer og kan holde på i timesvis. Mamma forklarer barnabarna hva juletreet betyr og hva pynten symboliserer. Da jeg var tenåring synes jeg dette var pyton. Gutta mine på 4 og 6 og resten av barnabarna elsker det selv om pakkene ligger under treet og det fort går en time. Mannen min synes vi er helt tullete, men er glad han får spille gitar. Han er ikke vant med juletregang. Er det bare vi som tusler rundt juletreet?
Gjest Sauen er på tjukka igjen=) Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, det har jeg ikke gjort på leeenge. Hendte innimellom at vi ungene gjorde det mens vi ventet på at "gamlingene" skulle bli ferdig med maten, men det var nok helst for å få tiden til å gå=)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, det gjör vi! Synes det er en veldig koslig tradisjon jeg!
Zitro Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Nei, det er det jaggu ikke plass til i stua våres :-) Har av vane en tendens til å kjøpe et diiiiigert juletre så den fylle all plass som eventuelt kunne vært brukt til å gå rundt treet. Men høres ut som om dere har en kjempe fin tradisjon!
Krusemynthe Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Ikke akkurat nå... ..og egentlig ikke på julaften heller. Men jeg tenker stadig at det skal vi begynne med, for jeg synes det er veldig koselig. Dessuten trakterer vi opptil 5 instrumenter i denne familien (men da hadde ikke blitt mange igjen til ¨å gå rundt) så det kunne blitt litt av en seanse. På den annen side, med 5 barn, to voksne - og diverse gjester - vi måtte kanskje lagd flere ringer.. he-he..
heisand? Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 pappa klikka en julaften da vi ikke ville. så vi måtte, hehe... koselig jul det der assa hehe:) joa greit for å plage barna med 3timer ved bordet og så to timer rundt treet. det ER barnas dag, hvorfor la det gå timesvis før vi åpner gaver?
erteposen + 4 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. oktober 2008 oii...så lang tid tar det ikke hos oss. Mine foreldre er vel av den oppfattning at julaften ikke er en ren barnedag som 17 mai, og prøver å formidle hvorfor julen er en viktig høytid. Samme gjør de med påsken. Vi er kanskje litt forskjellige der. Ikke det at mine barn eller jeg som barn var gira på pakker, men det var ikke helt høydepunktet heller. Et år var vi alle barna hjemme, plus noen av fosterbarna som har bodd hos mine foreldre, en del eldre slektninger og masse barnebarn. Maaaange ringer:) Koselig tradisjon synes jeg, og jeg vet at mannen min liker det innerst inne. Vi er vant med veldig ulike tradisjoner, og der er maten og pakkene gjort unna på 2,5 time:)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har vokst opp med det, og nå etter mange års pause grunnet at vi barna ble voksne må tradisjonen på plass igjen for lille vesla sin del. Synes det er en hyggelig tradisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå