Hiv o'hoi Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Når begynte dere å introdusere melk i kosten, altså prøve seg frem litt?
OsloMor Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Prøvde da de var ett år, begynte med en spiseskje kumelk i grøten. Det gikk dårlig med begge to, da ventet jeg litt over et halvt år og forsøkte igjen. Går det bra kan du kanskje prøve med en osteskive, eller øke mengden kumelk i grøten. (Unngå de fete meieriproduktene, da allergiunger reagerer mer på de, uvisst hvorfor egentlig) Når begge var rundt 2-2.5 år så var begge tolerante, men med yngste så må jeg passe på den totale mengden med kumelk hun får i seg. Vi prøvde med kumelk i bhg., og det endte med en urolig og utilpass 2-åring Så nå har hun gått over fra Nutramigen til Havremelk, siden hun fortsatt drikker Nutramigen hjemme i tillegg til å spise ting med melkeproteiner i. LYKKE TIL!
snuppedupp Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Vår jente var veldig plaget med melkeallergi, så vi fikk beskjed av legen at vi skulle begynne med en dråpe melk og så øke gradvis hvis dette gikk fint. Jeg laget feks boller og så tok jeg oppi en tskje med melk. Hvis hun ikke reagerte på dette brukte jeg litt mer neste gang jeg laget middag og slik fortsatte vi. I dag kan hun spise ost, og andre melkeprodukter, men hun drikker ikke melk og hun får fortsatt vont i magen hvis mengden har vært for stor. Hun er nå 6 år.
Hiv o'hoi Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2008 Okay, det som er med lillegutt er at han aldri har fått påvist melkeallergi. Han hadde altså ikke noe utslag på testen, men vi ble enige om at han var allergisk uansett (fikk alltid vondt i magen etter mme, grøt med melk o.l.).. Men han Spiser fint vanlig brød, med ost, boller og slike ting. Men han spiser fremdeles en del Sinlac grøt og får nutramigen. Lurte bare på om jeg kanskje kunne begynne å prøve en annen grøt, han begynner å bli lei sinlacen.. Ren melk vil jeg nok vente en stund til med.
OsloMor Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Min eldste var hyperallergisk, men tålte fint korngrøten med eple og banan fra Nestle fra 8 mnd. Den er melkefri, men er pakket i lokaler hvor også ting med melk blir pakket, derfor står det "spor av melk". Noen ganger så byttet jeg ut Nutramigenen i grøten med havremelk for variasjonens skyld, og det hjalp også på matlysten:-)
Hiv o'hoi Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2008 Okay, takk for svar! Får kanskje gå i butikken å se etter en grøt med kun "spor av melk" ja.. Han er jo over 16 mnd nå, så jeg tenkte jeg bare skulle prøve for å se.. Han kan jo ikke være hyper allergisk heller, siden brød, smør, ost og slike ting går greit?
OsloMor Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 Da er han nok ikke hyperallergisk nei, jeg spiste en feiltagelse brød det var melk i da jeg ammet og det var nok til å gi min eldste skikkelig allergireaksjon. Pleier ofte å være ICA eller Meny som har denne Nestlegrøten forresten:)
Hiv o'hoi Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2008 Huff, det må ha vært litt slitsomt! Synes jo det er litt slitsomt sånn vi har det jeg, og det er jo ingenting i forhold til det dere hadde! Takk for tips, skal se hva jeg finner senere i dag
Lykkekløver Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Vi har en gutt på 19 mnd med melkeallergi. Helsesøster anbefalte oss å starte med biola melk og youghurt, da det var flere unger som tåler det bedre enn vanlig melk. Vi økte forsiktig mengden etterhvert som vi så det gikk bra. Nå tåler han fint biola og kan fint drikke over en stor kopp uten reaksjoner. Men, vanlig melk får han reaksjoner av hvis det blir over 5 spiseskjeer med melk. Så det er bare for dere å prøve seg frem forsiktig. Vi begynte å teste han når han var 15 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå