♥ DAME Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Her blir det nok: Marsipankuler Brune pinner Serinakaker Krumkaker Krydderkake Kommer egentlig ikke på noe mer.. Vet dere om de selger polkagriser lenger?? Kjøpte det alltid da jeg var ung, har ikke sett det på lenge
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Her blir det marsipankuler, peppekaker, peppekakehus med div til, krumkaker... alt annet blir ikke spist så det har jeg lært meg og gidder ikke lage noe annet.. Men får jo se nå da som jeg er 100% sykemeldt hehe og sengeliggende hva det blir i år.. håper jeg er hjemme ennå og klarer noe iallefall. Jeg elsker julen, og gleder meg såååå til å pynte.. bare den lille kan være i magen leeeeenge til..
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 kanskje jeg skal lage pepperkakehus og pepperkaker i år.. ellers ingen ting.. er veldig glad i jula.. men ikke i å bake
Mayken Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 I år blir det minst mulig da vi skal hjem til foreldrene mine i år, trenger ikke pynte en gang siden vi blir der hele julen. Men må nok bake julemanna (kakemenn) sammen med snuppa, blir ikke jul uten og hun elsker de kakene (det gjør forsåvidt jeg også) Neste år derimot blir det full rulle og alt skal ordnes. Pleier å lage: Brente mandler julemenn pepperkakehus pepperkaker kransekakestenger dyppet i sjokolade krumkaker hmmmm...kommer ikke på mer, men vet at det er mer
Trillet Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Minst mulig egentli. Pleier å bake sammen med svigermor. Da er det mest rundstykker det går på, men i år skal vi bake noe sammen med snuppa mi:) Men marsipankuler er godt så det kam hende jeg mikser sammen. Brente mandler er jo kjempegodt! Hvordan lager jeg det?? Er ikke særlig flink å bake. I fjor smeltet jeg to redskaper i forsøk på å lage sånn lim til pepperkakehus. I tilegg knekte jeg alle veggene på huset.. Tar det meste på sparket om hva jeg får lyst på!
♥ DAME Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2008 Enkel oppskrift på brente mandler :-) http://dinmat.aftenbladet.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Dessert/Konfekt/Brente-mandler
♥ DAME Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. oktober 2008 Linken funket visst ikke, men her er den Ingredienser: 300 g Mandler 125 g Sukker 125 g Vann 1 ss Smør 1/2 Vaniljestang Framgangsmåte: Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Vaniljestang kan erstattes med 1 ts vaniljesukker. Ha mandler, vann, vaniljestang og frø i en teflonstekepanne. Varm opp på middels til sterk varme. Når vannet har fordampet, begynner sukkeret å klumpe seg til en kornet, hvit masse. Tilsett smør og rør hele tiden. Sukkeret vil etter hvert smelte og legge seg rundt mandlene. Pass på at varmen ikke er for stek slik at karamellen blir brent. Trekk eventuelt stekepannen av varmen. Når sukkeret har smeltet, tømmes mandlene over på smurt bakepapir. Skill mandlene fra hverandre med to gafler mens de er varme. Avkjøl. Oppbevar i tett boks, ikke i kjøleskap.
Nummer tre <3 Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 ikke så mye, men vi skal lage: pepperkakehus marsipan myke jødekaker vi får brune pinner av en venninne og litt annen snæsk fra svigers og mamma
anjaslilje Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 sånne hvite kjeks. tyske skiver eller hva det heter iallefall det er så godt. smørkjeks.
S. Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er en tradisjonell gamlis-ungdom som helst vil ha syv slag I år blir det pepperkaker (kjøper ferdig deig fra bakeren), serinakaker, berlinerkranser, potetmelkaker, marsipan (kjøper ferdig pølse, og lager figurer med smeltet sjokolade på) og karameller.. Og så får vi finske S-kaker fra modern. Har vurdert sandkaker og, kjøpte former i fjor, men har liksom ikke funnet en oppskrift som er lettvint nok.
bompymamma Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Her blir det nok de samme sortene som i fjor, og året før det... : ) Marsipan Kransekakestenger Døler Kokosmakroner Kakemenn Pleskener Pepperkaker Delfiakake Ristopper
husmus &2 Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Bombymamma, har du en oppskrift på ristopper som du kan dele? Det høres så innmari godt ut at jeg kunne tenke meg å prøve det. Ellers blir det nok kun krumkaker og pepperkaper her i huset, men skal irkelig prøve å få bakt litt mer enn det. Jeg har lyst til å begynne nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå