Gå til innhold

Dere som blir unge mødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere påstår at dere er så voksne for alderen og at dere ikke savner et normalt ungdomsliv som fester, jenteturere, studere og kunne feste uten og tenke på hvordan studentbarnehagen er....Sier dere det kunn fordet at dere virkelig ikke aner hvordan det er og være ung og ansvarsløs???? Husker meg selv i den alderen og gud hjelpe meg om jeg hadde fått et barn og ta vare på.

Greit at dere er unge når barna er voksne, men det mest tragiske jeg ser på byn er damer på 35 som skal ta igjen sin tapte ungdomstid.

Har egentlig ikke hatt så mange fordommer mot unge mødre før jeg såg et par av dem på tv i kveld og *grøsser* med tanken på at så unge jenter har barn dem skal ta vare på. Syns spesiellt med tanke på prevensjon så virker de spesiellt tankeløse. Når jeg var 16 for 12 år siden så var jeg mer opplyst om prevansjon enn de mødrene der var. Syns at det er skummelt at det går ann og være så lite opplyst med tanken på hva som kan bli resultatt av ubesskyttet sex!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bla bla bla.. selv om ikke du var klar for barn når du var ung betyr ikke det at ingen andre unge er det.

greit er mange unge som er helt på tur, men det er det faen meg mange eldre som er å.

en 16-20 åring kan være like god mor som en 30 eller 40 åring.

er heller ikke alle unge som er opptatt av å feste, å selv om man får barn betyr ikke det at man aldri ka feste, eller gjøre ting lengre heller.

Skrevet

det handler vel helst om instinkter....såklar de vil ha barn som en reaksjon på pubertet.....de er vel i mer kontakt med urkvinnen i seg enn endel av oss andre som sparer "blomsten" vår til den går ut på dato.....jeg synes det er lurt jeg, dersom alle var livs-strateger ville det neppe vært så bra det heller...blir litt små-nazi når vi skal ha hytte, hus, bil, bikkje og 20 års utdannelse før vi løsner på ppille tvangstrøya vår. kjenner så mange som har passert 35 og som sliter skikkelig med å få barn, ennå det passer så himla bra økonomisk.....dessuten tror jeg ikke ungene tar skade av litt småharry purunge mødre....dem prøver og feiler litt....men sånn har det vært til alle tider.....det er bare de site 50 åra vi har kontrollert befrukningsevnen vår....og vi har desverre klart det så grundig at vi ikke har så lett for å få disse ungene vi egentlig ønsker oss lengere....

så ja, jeg lovpriser unge mødre med masse mot og en smule naivitet....så glade når de får kommunal leilighet og 9.500 i os.....men samma det, bra de finnes!!!!!

Skrevet

Jeg er ung mor te 2 småhærlige jenter. har vært alene med de siden jeg var 3 månederpå vei med nr.2. fikk første når jeg fylte 20.

Klart jeg savner ungdomstiden. er løgn å si at jeg ikke tenker på alt det veninne mine kan gjøre som jeg ikke kan fordi jeg har barn.

Har selvfølgeli lyst å reise på fylletur te syden, feste på nyttårsaften, men som alle vet så er ikke det noeman kan gjøre når man har barn.

Ikke misforstå nå å tro at jeg angrer på at jeg fikk barn for det gjør jeg ikke. jeg er mamma til de to hærligste jentene på denne jord. og de er det beste som har hendt meg.

Og jeg tror at en ung mor er en like god mor som en ikke ung mor.

Og jeg visste godt hva prevansjon var...

Skrevet

ja og med oss andre som brukte prevansjon og allikevel ble gravid da?

begge mine er etter at p pillen ikke har virket. tok den hver eneste dag til samme tid. legen min mente at jeg kanskje hadde for lite hormoner eller noe og når jeg begynte på pillen så fikk jeg nok hormoner i kroppen til å bli gravid. for ble ikke gravid når jeg ikke gikk på noen hormonprevasjoner.

den er nok veldig mange andre som faktisk har blitt gravid til tross for at de har brukt prevansjon. tror ikke dette var helt gjennom tenkt.

ikke alle unge liker å feste. er veldig mange eldre som liker det også.

så du er liksom så mye bedre enn alle andre. siden du var så smart å brukte prevansjon når du var ung og ikke var like dum som du fremstår de ungemødrene er som ble gravid. ER DET MULIG DA

Skrevet

Syns ikke at du veronica virker så veldig voksen. Du har til nå ikke klart å få frem et eneste poeng uten at du banner. ER det slik du skal lære barna dine rett og galt også???

Skrevet

for det første får man ikke os når man er ung mor, må være alenemor, er nok like mange eldre alenemødre som unge. å vist du prøver å hinte til at unge blir gravide for å få masse penger er du temmlig lost i hue. å ja jeg vet hva prevansjon er, derfor jeg slutta på det når jeg og samboern fant ut at vi ville ha barn, å jeg får ikke noe penger av staten annet en barnetrygda på 900 å noe. så jeg fikk barn fordi jeg ville. fordi vi alt hadde hus å bil å fordi jeg har et bra og solid forhold til samboern min.. selvfølglig hadde det vært deilig å kunne gjøre akkurat som amn vil noen ganger, men det er jeg sikker på at dere eldre også synes. å jeg angrer ikke i det hele tatt på at jeg har blitt mamma. er det beste som har skjedd meg.

Skrevet

Men penget er vel at det ikke erså veldig mange unge mødre som er sammen med barefaren? jeg kjenner 7 unge mødre og ikke en av dem er sammen med barnefaren, men dem skryter fælt av hvor mye penger de får....Kanskje det er av de jentene at jeg har fått en litt dårlig inntrykk av unge mødre!!!

Skrevet

nei, men nå var ikke temaet alle unge mødre, finnes mange med bevisste valg, men mange som bare drives av instnkter også. og jeg mener seriøst at disse unge mødrene er en ressurs...samt barna deres....helt klart samfunnet bør ta mye bedre vare på disse på alle måter, b¨åde i og utenfor forhold!!!

Skrevet

Hvilken alder tenker dere på med unge mødre???

Skrevet

Har noen en link til unge mødre på nett?

Skrevet

jeg fikk første barn når jeg var 16, nå er jeg 25, er gift og fått et barn til.

Synest det var tøft å få barn så tidlig, var ikke klar for det. MEN likevel var jeg voksen nok til å sette mine egne behov til sides. Jeg har vært en god mor for min datter som i dag er en flott jente som går i 3.klasse.

Føler ikke jeg har gått glipp av så mye i ungdomstiden jeg, hatt god hjelp fra foreldre og besteforeldre.

Men jeg håper datteren min venter til hun er eldre enn det jeg var:)

Skrevet

Det kan være ganske stor forskjell på en 16-åring, og en 20-åring... Jeg var selv 19 da jeg fikk eldstejenta, og jeg var allerede gift, og hadde kjøpt hus før hu ble laga...

Men, etter 9 års ekteskap, og tre unger var det over... Jeg har hele tiden håpet at jentene mine ville vente lenger enn meg. Nå er min eldste gravid, og hun har termin et par måneder før sin 21-årsdag. Ikke planlagt, men hun har en samboer som gleder seg, de har vært sammen i over fire år. Så det kunne vært verre, jeg hadde seriøst ikke jubla om hun ble gravid som 16-åring, med en eller annen tilfeldig fyr...

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg går under din kategori "ung mor" jeg, HI. Men jeg er i allefall 21år og gravid med førstemann. Har alltid sagt til samboeren min at blir vi gravide så blir vi foreldre. Jeg vil ikke ta abort bare fordi det "ikke passer". Derfor har vi vært flinke med prevensjon siden vi var 16 år. Men så kom en dag og det viste seg at jeg var blitt gravid allikevel - kraftig omgangssyke rett før eggløsning. Og for å si det sånn så var ikke tanken om p-pillene virka ordentlig det jeg tenkte mest på der jeg å over doskåla. Men nå blei det nå engang sånn da..Jeg studerer, sambo jobber, vi kommer til å kjøpe hus neste år. De nærmeste vennepara våre har barn i og rundt samme alder som vår.

Vi har aldri vært noen partymennesker - så de to -tre festene vi tar i året tror jeg vi skal klare å "presse inn" etterhvert ;) Sambo har flyskrekk, så så mye reising til den store ukjente verden blir det nok ikke uansett.

Vi er igrunn mer familiemennesker begge to. Så vi finnes jo da. Vi unge som holder sammen og som har gode forutsetninger til å bli gode foreldre i dere "gamle" sitt syn. Dessuten har vi gode nettverk rundt oss som vi kommer til å ta i bruk når vi trenger hjelp og råd - og det håper jeg de fleste har! For "ung" eller "gammel" førstemann er førstemann og man er like fersk i gamet uansett alder :)

Lykke til a dere!! :D

Skrevet

Tror det kommer mer an på livssituasjon enn alder. Jeg opererte selv med en "abortgrense" (brukte naturligvis prevensjon, men likevel). Husker ikke når jeg byttet side i grensa, tror det var da jeg og samboeren hadde vært sammen ett år, jeg var 19. Først DA tenkte jeg at skulle "uhellet" være ute, ville jeg beholdt barnet, selv om det ikke ville vært en optimal situasjon. Før det ville det blitt abort.

Nå er jeg gravid, blir stadig vekk en ung mor, 23 år. Forskjellen ligger i at jeg har nå en bachelorgrad, fast jobb innen det jeg er utdannet som, ogeier en leilighet sammen med samboer gjennom 4 år. Økonomien er stabil og begge tjener forholdsvis godt. Jeg har festet fra meg, kan naturligvis ta en fest i ny og ne, men de siste to årene har jeg og samboer foretrukket Senkveld fremfor byen.

Samtidig har jeg venninner på alder med meg som flyr ut og drikker seg fulle hver helg, og som fremdeles er midt i studiene sine. Med andre ord en mindre optimal situasjon for barn.

Skrevet

Jeg ble gravid, og tok konsekvensene av det. Etterpå har jeg gjort mitt beste med å være en god mamma, bli voksen og ta vare på både mine egne, min samboer og mitt barns interesser.

Nå er jeg gravid på nytt igjen, og ja, det er planlagt. Jeg er voksen og tar den avgjørelsen selv.

Noe mer du lurte på?

Og jada, de gamle er alltid eldst. Jeg ser allikevel ikke meninga med all denne spørringen hele tiden. Spør jeg deg hva du tenkte når du fikk barn og om du kan forsvare dine egne handlinger?

Hilsen mamma , 22 år.

Skrevet

Jeg blir en ung mor, 20 år, og den lille jenta i magen var planlagt. Jeg har ingen planer om å forsvare mitt og min forlovede sitt valg ang det å få barn tidlig, men en ting som du HI har skrevet reagerer jeg på.

Om jeg har en anelse på hvordan det er å være ung og ansvarsløs?

Ja, jeg vet hvordan det er å være ung. Men ansvarsløs har jeg aldri vært! Og jeg takker mine foreldre for det. Hva er poenget med å gå ut å feile gang på gang, fyllakule på fyllakule? Jeg ser ikke poenget i det.

Så å være ansvarsløs er da virkelig ikke noe å skryte av.

Skrevet

Jeg savnet det, og var ganske så vill og gal i studietiden og gymnas. Men jeg prioriterte ikke det eller den typen sosialt liv etter jeg fikk barn. Konsentrerte meg om studier, og å knytte gode kontakter til andre foreldre og nabolag. Engasjerte meg i aktiviteter knytt til barn. Hadde ikke en bf som hadde barnet, men var foreldrene mine på besøk gikk jeg ut med venninner/venner men var moderat. Vil ikke ha noe på meg. Føler ikke jeg må ta noe igjen heller. Vi slurva med prevensjon, og det må jeg ta konsekvensene av. En forandrer seg når en får barn, og jeg synes en kan stille samme kravene til en ung eller gammel mor. Jeg hadde ikke likt en dritings mamma som ravet rundt på byen, og det skal ikke mitt barn får oppleve. Skal på jentetur til London for første gang nå når jenta mi blir 4 år, og det gler jeg meg til. Synger i band, og er ute når vi har konsert. Hun er maskot på studiestedet, var med på forelesninger og mange kultur aktiviteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...