Gå til innhold

Hvem kontaker man om man vil ha 50/50 foreldredelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er unige, far vil nå ha 50/50.

Hvem kontakter han da? Nav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god advokat?

Skrevet

han sier han kontaktet nav, men jeg visste ikke at nav kunne hjelpe han med det.

Skrevet

Da hadde jeg blitt litt skeptisk.

Kontakt en advokat og spør. Hvis jeg har forstått deg riktig så mener du at far vil ha mer omsorg og har kontaktet NAV?

Skrevet

nav har friretshjelp timer på 30 min, kanskje det er de han har snakket med? da burde han ihvertfall ha blitt opplyst om at han ikke får delt omstorg i retten.

han kan ha opplyst nav om at han har 50/50 sånn bidragsmessig. men det er jo ett fett når det er den laveste summen samvær som regnes om foreldrene er uenige, sånn bidragsmessig.

om han vil ha mer samvær og du er uenig må han kalde deg in til mekling, sån at dere kan prøve og bli enige. så må han skaffe seg en advokat

Skrevet

Søt fyr da ;-) nav har overhodet ikke noe med den avgjørelsen å gjøre:-)

50/50 forutsetter at dere er enige om det, i dagenes rettsystem kan ingen rett idømme 50/50. Barnet må bo ett sted fast. Dog far kan få utvidet (mer) samvær enn dere har ? (litt avh av hva dere har nå) ev overta hovedomsorgen men det skal generellt veldig mye til for å skifte hovedomsorgsperson om dere ikke er enige også..

For å gå til sak for endrig av hovedomsorg/mer samvær om du setter deg på bakbena må han ha en fersk meglignsattest. Dvs at første instans for ham å kontakte er familievernkontoret for å innkalle til ny megling. Helt ufarlig..blir dere ikkke enige der må han skaffe advokat og vurdere å gå til sak. Først når dere er på det stadiet er det noen særlig vits i for deg å skaffe deg egent advokat.

Generellt skal det mer til for å endre en situasjon jo lengre den har vært sånn i forhold til omsorgen for barnet, dvs at jo lengre tid far bruker på dette jo bedre står du, sett deg derfor på gjerdet og vent på at han ev tar kontakt med Fvk og etterhvert advokat (som du så hører fra). Svært mange truer med dette uten at de noen gang kommer i nærhet av å starte noen sak så spar bekymringene til de blir reelle :-)

Det ligger en del gamle tråder om dette på aleneforeldreforumet også om du blar litt tilbake.

Lykke til !!

Skrevet

Ja, han sier han har kontaktet NAV for å snakke om 50/50 deling, og at han har avtalt et møte med de. Men jeg er litt skeptisk til det, og lurer på om han juger for å skremme meg. Er det tilfelle at det er AV man kontakter i slike tilfeller.

Mannen har fått ny dame, og flyttet nærmere, og plutselig vil han ha 50/50 deling for datteren vår på snart 8år. Vi flytte fra hverandre da hun var 11mnd. Da flyttet han tilbake til hjemstedet sitt som er ca 5mil unna. Det var ingenting på hjemstedet hans som sa at han måtte flytte dit bortsett fra familie. Nå skal han plutselig ha 50/50 etter at vi har hatt noen krangler. Det vil ikke jeg gå med på fordi det vil endevende livet til datteren min. Jeg skal foreslå torsdag-søndag, og evt utvide til onsdag-søndag. Han har aldri kunne møte opp på møter ang henne tidligere grunnet arbeid og avstand. Jeg selv mener det er prioriteringer. Og han har prioritert å flytte fra stedet vi bodde på, fremfor å ha en utvidet samværsrett.

Han ringer heller ikke mellom gangene han har henne som for tiden er anhver helg og anhver tirsdag. Han kan ikke ha henne hver tirsdag pga jobb. Denne ordninger er ganske ny og startet i våres. Tidligere har det kun vært anhver helg.

Syns det blir ganske brutalt å plutselig dele 50/50

Skrevet

Nå ha jeg snakket med han, og han har visst kontaktet nav og avtalt et møte med dem

Skrevet

men hvor i nav har han bett om et møte? det er jo temlig vesentlig.

Skrevet

Nei, det vil han ikke svare på. han mener nemlig at jeg ikke har noe med det å gjøre.

Skrevet

han driter seg ut. pek på han og le i smug.

Skrevet

Uff, jeg lo, og ikke i smug! Det var kanskje dumt av meg! Hintet tom til at henvendte seg til feil sted. Jaja..

Skrevet

hehe...

men det er nok lurt og prøver og gjøre til minst mulig av en makt kamp. altså være mest mulig likgyldig til det han truer med og bare si "nei vi beholder den avtallen vi har, vil du forandre den kan du kalde meg inn til mekling"

for ved å le føler han seg kanskje så dum og uviten at han faktisk kanskje gidder å sjekke ut hvordan ting faktisk funker.

Skrevet

NAV har ikke fri rettshjelp nei. NAV forvalter folketrydloven og lov om sosiale tjenester.

Men kommunen kan godt ha tilbud om fri rettshjelp. så det kan godt hende at advokatene til kommunen noen steder er lokalisert sammen med NAV da....

Skrevet

Er redd for det ja. Vi kan godt forandre avtalen vi har, men ikke til 50/50. Gir han gjernenoe mer samvær, men syns 50/50 blir litt for drastisk. Hun er jo snart 8år, og han bor 10-15min unna med bil.

Skrevet

jeg tror ikke han egentlig vil. tror kanskje han føler han må pga nye dama. eller at han later som du er vansklig ovenfor henne?

for ingen ting av det han sier eller gjør tyder på at han har planer om å ha 50/50. verken hvordan han skal få til 50/50 jobbmessig, eller hvordan han skal få overtalt/tvunget deg.

han virker bare ut som en redd liten mann som ikke aner hva han vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...