Gå til innhold

Fly, Thailand og vasinasjoner i 6 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har erfaring med dette? kan jeg fremdles ta hepatitt b vaksine? og fly så langt? 12 timer :) tror nå det går strålende jeg da :) har vært 2 ganger før i år og så dette er min 3 gang i år, bare lurer på om dere vet om det er noe jeg bør tenke på da jeg reiser og er gravid :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vel tenke på at du er mer disponert for blodpropp nå som du er gravid, og at det derfor er viktig at du drikker masse vann og er oppe og går ofte i løpet av turen. Støttestrømper anbefales også!:)

Kan jeg spørre hvor i Thailand du skal?

Har selv vært der masse og liker landet utrolig godt..::)

Skrevet

HEi

jeg skal til khao lak i phang nga, på fastlandet rett over phuket :)

Tusen takk for godt råd, jeg skal huske på det og kjøpe slike strømper :)

JEG ELSKER OG THAILAND <3 helt avhengig hehe

Skrevet

Jeg tror ikke du kan ta vaksiner mens du er gravid desverre.

Og faren med Thailand er jo uansett all dengue-myggen. Jeg var i Sørøst-Asia i sommer og møtte mange som hadde fått dengue. Det er lite info om den sykdommen, til tross for at den er så farlig. Det finnes ingen vaksine mot den enda.

Det går jo greit, men du må være kjempenøye med myggspray, på dagtid. Særlig rett før solnedgang og rett etter soloppgang. Tror mye heller jeg ville reist til Malaysia, der har de færre sykdommer, (ingen malaria bla) og mye sikrere på alle måter.

Møtte en gravid jente i Vietnam i sommer, hun var veldig forsiktig med maten og dro ikke i malariaområde. Hun og kjæresten hadde kjøpt turen før de ble gravide og ville ikke la være å reise. Tror de klarte seg bra.

Skrevet

Sjekk ut helsevesenet i området og sjekk med forsinkringsselskapet ditt hva de evt dekker hvis du plutselig skulle få en prematur fødsel. Sier ikke dette for å skremme deg. Men hvis du føder i siste trimester kan du ha kommet så langt at barnet kan overleve. Da kan det være kjipt å være langt fra norske sykehus som vi føler oss trygge på. Det betyr ikke at helsevesenet i andre land ikke kan være like bra, men kulturforskjeller kan også by på problemer. En kollega av meg fikk en senabort mens hun var på ferie i utlandet. Hun fikk nok helt god medisinsk hjelp. Men kulturforskjeller gjorde opplevelsen mye tyngre enn den hadde trengt å være. Da kan det være lurt å ha sjekket ut litt på forhånd slik at man vet hva man kan vente seg og hvor man skal henvende seg hvis noe skulle skje. Og også det at noen kan betale regningen... Kjedelig hvis forsikringsselskapet har begrensninger for svangerskapsrelaterte plager når du reiser utenfor EØS land. (I EØS land har vi jo det europeiske helsekortet slik at det i hovedsak ikke er forsikringsselskapet som dekker utgifter.)

Ellers støtter jeg rådet om støttestrømper og hyppige gåturer under flyreisen. Jeg skal snart ut og fly og støttestrømpene er en selvfølgelig del av reiseantrekket. Bruker de når jeg ikke er gravid også jeg. Hjelper så man ikke får slike slitne tunge bein etter lange dager på reise. Jeg bruker en bommulsvariant som går til kneet, men nå så jeg de hadde fått noen fine i nylon også som var litt "penere" hvis man skal bruke småsko.

Skrevet

Jeg var i Thailand i sommer, men da var jeg bare 1 mnd på vei.

Man bør ikke ta vaksinasjon Hepatitt A+B når man er gravid. Jeg hadde allerede tatt dose 1, for jeg visste ikke at jeg var gravid på det tidspunktet den ble tatt, men ble rådet til å ta dose 2 etter at jeg har født.

Ellers var jeg veldig påpasselig med maten, at ting var gjennomstekt/kokt. Prøvde å ikke putte fingrene i munnen pga bakterier og tok ikke på dyr. Bakterier fra katter er jo ekstra farlig.

Fikk faktisk ikke magesjau én gang.

Nå skal det jo sies at jeg mistet det meste av apetitten i begynnelsen av mitt svangerskap, så unngikk vel en del fallgroper på en måten;-)

Ellers kan man jo ikke dykke, og så mye massasje bør man vel heller ikke ta, spes fotmassasje. Jeg fikk nå snorklet og sett hai ihvertfall:-)

litt kjipt å holde seg unna en del ting, men ellers nice tur:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...