Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes det virker som om det er så ulik praksis når det gjelder sykemeldinger tidlig i svangerskapet. Selv venter jeg nr 3 og har vært fullt sykemeldt nesten fra starten av pga kvalme. Nå når jeg straks kommer over i 2 trimester skal jeg tilbake på jobb. Jeg har snart blitt meg selv igjen og har overskudd og takler oppkast og kvalme bedre. Hvile var den beste medisin for meg. Jeg undrer meg over de som først etter sykehusinnleggelser får sykemelding.... Burde ikke disse kvinnene fått hvile før, når man vet at kvalme og oppkast kan bli værre av å ikke slappe av. Betyr dette at noen leger ikke har god svangerskapsomsorg eller at kvinnene presser seg for hardt? Etter 8 uker med sykemelding ser jeg for meg at jeg jobber ut graviditeten. Jeg har overlevd sinnsykt kvalme og mye oppkast uten å ta medisiner og uten sykehusinnleggelse. Jeg har t.o.m klart å få i meg sunn mat (og noe usunn ;-D) Jeg synes kvinner som trenger hvile tidlig i graviditeten burde få lov å få denne hvilen, både av seg selv og av samfunnet.
Fire småtroll Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Dette leste jeg faktisk en artikkel om for en stund siden, det er nemlig noen kommuner i landet hvor nav ikke aksepterer kvalme som sykemeldingsgrunn. Kvalme er ingen sykdom, men et symptom eller noe i den duren, derfor kunne de nekte å betale ut sykepenger.. Sto et intervju med to damer som begge spydde som gale, men bodde på hver sin kant av landet, den ene var sykemeldt, den andre ble nektet sykepenger fra nav! Men det er nok stor forskjell på legene ja, min lege sa engang at det var visse ting man ikke kan skrive i en sykemelding når man er gravid fordi det ikke blir akseptert av nav, men han visste hva han skulle skrive visst han mente pasienten trengte å ta det med ro en stund. Kjempegrei lege da, men det er jo de leger som mener at svangerskap ikke er noen sykdom, og at man må regne med litt ubehag og å være sliten en stund..
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Hyperemesis gravidarum er da en egen diagnose som skal kvalifisere til sykepenger? Skjønner ikke at NAV kan nekte å utbetale sykepenger om vedkommende har denne diagnosen.
Endelig på vei :-) Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Hva med å søke om svangerskapspenger i steden? Tydeligvis ikke mange som kjenner til dette... Jordmoren min snakker veldig varmt om det og jeg skal selv søke om det nå. Men bare 20%. ( er i uke 25 og jobber på småbarnsavd. i bhg) Er jo ikke syk. Hadde det ikke vært for at jeg er gravid så hadde jeg ikke hatt de problemene som jeg har (bekkenet). Da er svangerskapspenger et bedre alternativ. Men det er bare min mening.
-MtG- Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Men er ikke svangerskapspenger bare hvis barnet kan ta skade av at du blir i jobben? F.eks. hvis du jobber med løsemidler eller lignende? Jeg hadde ikke krav på svangerskapspenger i forrige svangerskap da jeg jobbet på et ekstremt varmt sted. Var sykemeldt nesten hele svangerskapet fordi jeg fikk så fryktelig hodepine av varmen. Men det var ikke farlig for fosteret, derfor måtte jeg sykemeldes, ikke få svangerskapspenger.
Endelig på vei :-) Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Mener at det har å gjøre med tilrettelegging og. På jobben min kan vi ikke tilrettelegge sånn at jeg klarer full jobb og da mener jordmoren min at jeg har krav på svangerskapspenger. Håper NAV er enig. Det er det som står i søknaden, at det ikke går å tilrettelegge. Sjefen min skriver under og sender inn.
Turmalin Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Har aldri hørt at hyperemesis ikke kvalifiserer til sykmelding. Mulig legen må være påpasselig med å spesifisere denne diagnosen og ikke bare kalle det "svangerskapskvalme".
Blipp blopp Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Forrige gang jeg var gravid fikk jeg ikke sykemelding. Jeg var kjempedårlig og jobbet natt. Sovnet på vei hjem fra jobb og holdt på å kjøre av veien. Jeg tryglet om å få sykemelding, men det ville ikke legen min høre snakk om. Jeg var fullstendig avhengig av å ha inntekt så jeg kunne ikke bare slutte. Det endte med spontanabort i uke 12. Jeg hørte ikke på kroppen min. Stolte blindt på en jævel av en lege. Nå har jeg verdens beste lege og har 5 uker igjen til termin. Hør på kroppen deres jenter og bytt lege om nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå