Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Min datter er ved noen anledninger utsatt for mobbing fra en gutt i barnehagen, hun er snart 5 og han er 2. Hun fortalte meg at han kaller henne dum og slår og dytter. Jeg tok dette opp med de i barnehagen og de sa det var et problem med han og de andre barna. Min datter tar dette veldig til seg, og spør meg om hun er dum. Det er ikke bare henne han slår og dytter, men også andre jenter i barnehagen. Hva kan vi som foreldre gjøre? Denne gutten dytter hun og de andre barna daglig, igår kom hun hjem med plasert på kneet siden han hadde dyttet henne ned fra sklia.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Seriøst? Mobbing av en 2-åring? Jeg forstår at det ikke er noe ålreit for datteren din, men du kan ikke vite noe særlig om mobbing om du kaller det det.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg kjenner nok min datter bedre enn deg. For henne er dette mobbing, det er ved flere anledninger hun har kommet hjem med plaster og små kutt siden han har dyttet. Han kan også finne på å spytte. Og han kaller henne dum og lager sanger om hvor dum hun er. Gutten er foresten snart 3 år rett etter jul. Dette har gjort at hun er redd for å gå i barnehagen, har ofte mareritt og vondt i magen. Vi samarbeider nå med helsestasjonen om dette. Hun er en jente som tar slike ting veldig tungt siden hun desverre har opplevd noe som ikke barn skal oppleve. Så dette er et STORT problem for henne.
___ Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Det høres litt spessielt ut at en 5 åring blir mobbet av en toåring, men jeg forutsetter at det faktisk er et problem. Mange barn skal gjennom en dytte/slå/erteperiode i denne aldrene. Jeg synes derfor ikke dere skal henge dere for mye opp i at gutten er "umulig". For hans vedkommende kommer det sansynligvis til å løse seg av seg selv. Hvordan hadde det vært å invitere denne gutten og foreldrene hans med på noe morsomt sammen med datteren din noen ganger slik at de fikk omgås litt utenfor barnehagen. Det andre jeg tenker er at det kansje kan være lurt å la datteren din starte på en eller annen slaks fysisk aktivitet slik at hun får bedre selvtillitt i forhold til fysiske hindringer og kansje også bedre balanse/styrke slik at hun bedre kan stå imot fysiske "angrep". For meg virker det litt rart at en femåring skal ha problemer med å stå imot en toåring. Derfor tenker jeg på det med å bli bedre motorisk.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Signerer poamin. En 5 år gammel jente som reagerer så sterkt på sånt fra en 2 1/2 åring, hun må få seg bedre selvtillit og selvfølelse. Hun må få følelsen av mestring og komme til et sted hvor hun ikke lar et så lite barn ha injurierende kraft overfor henne. I tillegg burde hun være stor og sterk nok til ikke å bli dyttet over ende av et så lite barn.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Hun har ingen problemer motorisk, hun trener forsåvidt turn. Han dytter bakfra når hun er høyt opp i et lekestativ, en dag kan dette gå ille, hun har ingen mulighet til å se at det kommer. Jeg er redd for at en dag så tar hun skikkelig igjen, jeg har sakt at hun ikke får slå eller dytte tilbake. For det er ikke rett. Men vet ved noen anledninger at hun har slådd tilbake, og hun er mye sterkere enn han, og jeg vil ikke at noen skal bli skadet. Den ene gangen hun tok igjen ble hun satt i skammekroken og ikke han. Syns det er dårlig å forskjellsbehandle. Han har også dyttet en annen jente så hun har slått rift i leppa og måtte sy. Jeg syns dette er et problem, og vil at barnehagen skal ta skikkelig tak i dette. Men spørsmålet mitt var. Hvordan kan vi som foreldre ta tak i dette?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Du må jobbe med din jente. Foreldrene til det andre barnet må jobbe med sitt barn Barnehagen jobber med det i barnehagetiden. Det er fint lite du får gjort.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Grunnen til at dette går tungt inn på akkurat henne er fordi vi har vært i en alvorlig ulykke for to år siden. Der vi så et familiemedlem miste livet. Syns at i barnehagen skal hun føle seg trygg... Og bare så det er sagt for hun hjelp av barnepsykolog enda etter den ulykken.... Men nå var det ikke selvtilliten hennes det var snakk om, her en unge som dytter henne ned fra lekestativ som er ganske høyt oppe. En dag kan det gå alvorlig galt. Hun har blitt dyttet ned 3 ganger de siste 3 månedene. Og det er ikke bare henne... Men andre barn også. HI
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Det handler jo ikke bare om at for henne er dette mobbing. Det handler om at det er en liten gutt som er litt voldsom, og at barnehagepersonalet burde passe ekstra godt på ham så han ikke plager andre. Og enda mer om en litt større, men fortsatt liten, jente som tar ting litt for mye til seg, og som barnehagepersonalet burde passe ekstra godt på siden hun har opplevd noe hun burde ha sluppet. Men mobbing kan jeg rett og slett ikke gå med på at det er. Men at den gutten trenger rettledning er helt klart.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Dette er faktisk helt umulig og svare på. Ta det opp i barnehagen. De vil også ha et bilde av hvordan datteren din har det om dagene. Så får dere sette inn tiltak for jenta di. Gutten er altfor liten til å bli satt i "slem gutt" bås. Du må være forsiktig med å stemple ham.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 enig med hun over her. dette er noe personalet i barnehagen må ta seg av. noe de helt sikkert allerede gjør også. skjønner at dette plager dattera di, men å kalle det mobbing er HELT feil! som du sier går dette utover flere, så han er ikke ut etter dattera di på noen måte. håper værtfall du holder deg langt unna denne gutten ved henting/bringing og ikke henvender deg til han hvis han har gjort/gjør noe galt. dette er tydeligvis en gutt som har det vanskelig, og trenger ikke å høre det fra voksne han ikke kjenner. når det er sagt... og tilgi meg hvis jeg trør over streken nå, men tror du ikke kanskje at dattera di ved noen anledninger "bruker" dette for alt det er verdt? hun ser kanskje at mor synes veldig synd på henne når hun får "vondt i magen" og blir lei seg pga dette??
___ Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Hva med å la henne bli skikkelig kjent med gutten slik at han ikke virker så farlig? Fortell foreldrene hans hvordan dette påvirker jenta deres og foreslå at dere møtes i svømmehallen, på skitur eller et annet sted der jenta deres er klart flinkere enn denne gutten. Kansje det kan hjelpe på selvfølelsen?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Mener du seriøst at et barn skal tåle og bli dyttet ned fra lekestativ flere ganger? Enn hvis barnet skader seg skikkelig?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Da må jenta lære å unngå å bli dyttet ned, eller dytte igjen. Hva i alle dager skjer den dage hun blir mobbet/ertet av noen på sin egen alder? Eller noen eldre? Lær barnet å takle situasjonen. Ypperlig anledning å lære det siden mobberen er 2 år og ikke 12 år.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 men for guds skyld, ikke ta 3 åringen for dette, for dette er noe alle 2 og 3 årige gutter skal igjennom, det er faktisk NORMALT... Men barnehagepersonelet må jo ta ansvar her, hvor er de når gutten dytter jenta de ned sklia...? men ser ikke helt problemet??
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #17 Skrevet 21. oktober 2008 Og jenter gjør det også. Trenger ikke å dytte ned barnet eller skade det, men si nei og holde barnet borte fra seg.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #18 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har en tre-åring som kan være ganske pøblete... De sier i barnehagen at det er normalt, men selvfølgelig får hun ikke lov til å dytte og slå! Jenta mi har dyttet og slått eldre unger (på fem år), og jeg kunne ønske at de hadde tatt igjen slik at hun hadde lært seg at man ikke kan gjøre sånt.. Vi snakker masse med henne om hvordan man skal oppføre seg mot andre og lære henne empati.. Men at hun er en mobber vil jeg ikke si, selv om hun nok ikke er like ille som denne gutten... Det er ille at jenta di ikke trives i barnehagen pga denne gutten.. Men det må da være en måte å takle dette på i samarbeid med barnehagen? Tror det er kjempeviktig at hun får bygget opp gode relasjoner til andre slik at hun får bygget opp sin sosiale trygghet slik at hun tåler en trøkk!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #19 Skrevet 21. oktober 2008 Er det en mutert kjempe toåring eller? Hvordan klarer han å dytte ned en 5-åring fra lekestativet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå