Gå til innhold

Amming...


surremus

Anbefalte innlegg

Til dere som ammer med brystet... Hvordan klarer dere å bero dere på at den lille får i seg nok mat? Jeg slet veldig med å få til amming og det ble til at jeg matet frøkna mi med flaske de første dagene. Da hadde jeg full kontroll på hvor mye mat hun fikk i seg, og det var betryggende. (selvom pumping ørten ganger om dagen var utrolig slitsomt - ikke fysisk, men følelsesmessig). Nå som jeg stort sett får til å amme henne, med GOD hjelp fra min mann som bare er helt fantastisk oppi alt dette, syns jeg det er vanskelig å forstå når hun har tatt til seg nok. Hun sovner ofte ved puppen. Skal inn på barselpoliklinikken imorgen for å få litt hjelp, men syns ofte det kan være godt å høre andres erfaring. Spesielt fra andre førstegansfødende som kanskje kjenner litt ekstra på denne usikkerheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

husk at dette er helt naturlig og at barnet ditt får i seg akkurat riktig mengde for hver dag som går, etterhvert når barnet blir større vil du oppdage å måtte ha økedager, hvor du må amme oftere. Men i starten er verken tarmer e.l "klart" hos barnet, så den mengden melk babyen får er akkurat passe og helt naturlig, i motsetning til tillegg, som egentlig blir litt for hard kost for babyen som er helt i startfasen.

Jeg ammer når barnet selv ønsker det, og det går strålende - var litt frustrerende i starten, men jeg føler meg trygg på naturens gang ;o)

husk: ro under ammingen og at du har troen på deg selv, dette klarer du så fint. Lykke til. klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at så lenge at barnet er rolig og fornøyd for det nok morsmelk i seg ved amming..

 

Et tips er så etter at babyen tisser ofte i bleien.. Er det ofte tiss og i tillegg virker fornøyd får de nok i seg ..

 

Husker at jeg følte meg veldig usikker første gang som mor på akkurat det, men nå med tredje tar jeg det helt med ro..

 

Jeg har en rolig og fornøyd baby, så da går jeg ut i fra at hun får nok i seg ved amming..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la gutten til brystet når han gråt og han tok puppen og spiste seg fornøyd. Det var slik vi målte at han fikk i seg nok.

 

Nå var det litt vanskelig i starten fordi han var så slapp Sov mye og sovnet ved puppen, På sykehuset så ble det til at han ble veid ,så ammet og så veid igjen for å se om han fikk i seg noe.

 

Dette går seg til du blir tryggere og tryggere og når du merker at babyen er fornøyd så er babyen mett.

 

Ikke ta det ille om du må amme ofte, noen spiser heller ofte og lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er født med et lager av energi i leveren, så de kan faktisk klare seg helt uten mat overhodet i flere dager!

 

I mellomtiden får de i seg de dråpene brystene har å by på, mange eller få, og brystet tilpasser seg. Man legger til hver gang ungen virker sulten, og er man førstegangs og ikke kjenner babyer så legger man kanskje til når ungen egentlig bare ville ha kos osv og stimulerer ekstra på den måten også.

 

Kroppen svarer med å lage mer melk.

 

Så babyen får alltid det den skal fordi kroppen vår tilpasser seg raskt.

 

Jeg hadde lite melk på ene siden nå pga brystbetennelse og at jeg ikke fikk tømt skikkelig. Kroppen tok det som et tegn på at den skulle senke produksjonen på den siden. Men etter bare ett døgn der jeg ammet bare derfra og pumpet på andre siden så var produksjonen tilbake der den skulle være for mitt barn.

 

Det er ikke noe å bekymre seg for, kroppen tilpasser seg det ungen vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...