Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg jobber 20% stilling innen psykisk helsevern ved siden av min andre jobb, og er nå gravid i 24 uke. I august gikk jeg til min nærmeste sjef og ba om omplassering pga sikkerheten min i jobben under graviditeten. Han sa jeg enten måtte sykmelde meg eller si opp stillingen min, da omplassering var vanskelig. Jeg sa jeg skulle prate med legen min og gi han tilbakemelding. Dette gjorde jeg. Legen fylte ut 2 skjema om omplassering, og at jeg hadde rett til svangerskapspenger om omplassering ikke lot seg gjøre. Idag fikk jeg brev fra sjefen min om at omplassering var umulig (veldig rart da sykehuset jeg jobber ved er blandt de 5 største i landet), og at jeg måtte velge om jeg ville SLUTTE helt eller midlertidig i min stilling!!!!???!!?! Svangerskapspenger var ikke nevnt med et ord, og skjemaene fra legen lå medsendt uten at han har skrevet noe på de. Jeg er sjokkert! Er det virkelig lov å si opp en ansatt fordi hun er gravid?? Snakket med tillitsvalgt, og hun skulle ta saken. Huff, blir så lei meg. Selv om det bare er 20% stilling, så er dette penger jeg er fullt avhengig av både nå og i permisjonstida mi. Måtte bare skrive her for å få ut litt frustrasjon. Vil gjerne høre synspunkter eller historier om dere har hørt om lignende.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Pust inn og ut og ta det helt med ro. Dette ordner seg, for arbeidsgiveren din er ganske enkelt helt på jordet. Og med tillitsvalgt på laget kan du ta det hele ganske rolig.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Takk, all støtte hjelper nå kjenner jeg
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Nei, dette er ikke lov. Du har i denne situasjonen krav på permisjon med svangerskapspenger!! Han har ikke lov til å si deg opp nei!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Og er vel uansett nav som evt betaler svangerskapspenger, ikke arbeidsgiver. Er vel i stedenfor sykemelding... Arb.giver må vel signere på at omplassering ikke lar seg gjøre. Kan det være en misforståelse her. Kan det være det han mener med å slutte midlertidig??? Enkelte kan jo ikke uttrykke seg forståelig, kan det gjelde din arb.giver?
Dronningen! Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Er du medlem av en fagforening? I slike situasjoner er det veldig deilig å ha en fagforening i ryggen slik at du slipper sinne, frustrasjon, uvitenhet og følelsen av å stå alene....
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, ble bittelitt i tvil jeg også nå, for jeg ser at han har signert på skjema om at omplassering ikke lar seg gjøre, og det kan jeg ja med til nav. Men han har ikke fylt ut det andre skjemaet om inntekts og skatteopplysninger. Skal ta dette opp med tillitsvalgt. Men brevet hans er isåfall helt feil formulert. Da skulle det stått "dette gir rett til svangerskapspenger frem til permisjon" i brevet" ikke " du må vurdere om du vl slutte helt eller midlertidig i din stilling" Ja, tiden vil vise.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, er medlem av Norsk Ergoterapeutforbund, så får heldigvis hjelp =)
Dronningen! Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Ta kontakt med tillitsvalgt eller det lokale kontoret ditt så for som mulig. Lykke til:o)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Jepp :-) Og er nok han som kan ha misforstått. Ettersom det er et sykehus er det ikke sikkert det er han som skal fylle ut/signere papirene om inntekt og skatt. Er mest sannsynlig lønningsavdeling eller lignende. Og de har gjerne disse papirene selv.. Som om du blir sykemeldt, så fyller arb.giver dette ut og sender direkte til Nav. Jeg jobbet tidligere i kommunen og da hadde ikke min sjef noe med disse papirene å gjøre, det ordnet lønningsavdelingen. Du skal se dette ordner seg og sikkert er en misforståelse eller to :-) Ikke alltid dette er like lett for sjefene heller, selv nav sliter jo mange ganger med å gi riktig info :-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg vil tro saksbehandleren din på Nav også kan hjelpe iom at de nye sykemeldingene skal være et sammarbeid mellom lege-arbeidsplass og nav
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Takk takk! Håper dette ordner seg kjappt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå