Gå til innhold

Når begynner barna å synge rent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er: mannen er tonedøv, mens jeg trakterer to instrumenter pluss sang og er veldig glad i musikk. Mildt sagt spent på om jeg kommer til å få tonedøve barn eller ei ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest tresmåmus
Skrevet

Mitt barn har sunget rent hele tiden.

Men, har hørt at barn generelt kun har et lite reportoar av toner, og av den grunn ikke synger helt rent før de er nokså store (skolealder eller noe). Vi har dog ikke merket noe til dette...

Skrevet

Min lille blir 4 år om 2 1/2 mnd og hun synger ganske rent. Men det har hun gjort lenge, husker ikke helt når det var... Men her er vi ganske musikalske begge to.

Vet du om det har noe å si sånn arvemessig?

Skrevet

tresmåmus: det høres jo helt utrolig ut! Musikalsk barn ja! :)

Eldste vår er to år, og synger mange sanger, men ikke rent enda.. Vi går på musikkgruppe og ingen av de andre barna der synger rent heller.

Skrevet

Det er en øvelsessak mener nå jeg.. Og de har jo deg som inspirasjon! Jeg mener alle har et minimum av musikalitet, eneste forskjellen på folk er hvor mye en må øve for å mestre det.

Skrevet

Noen er rett og slett tonedøve, og dette kan faktisk ikke øves. Min svigermor har spilt i korps, og elsker å synge, men det er fremdeles helt JÆVLIG å høre på. Hun EIER ikke musikalitet, det er bare fullstendig borte vekk.

Gikk også i klasse med ei som er komplett, totalt tonedøv, ikke snakk om at det kan læres... Hehe

Gjest tresmåmus
Skrevet

Ja, han er faktisk veldig musikalsk. :-) Har vært det hele tiden. Han har også et såpass godt utviklet gehør at han bare kan gå rett bort til pianoet og spille en barnesang han aldri har spilt før - feilfritt... Helt sprøtt spør du meg. Han har nettopp blitt 5 år nå...

Skrevet

Dulosten: det er nettopp DET, jeg vet godt at det ikke kan læres. Selv er jeg godt over snittet musikalsk, mens mannen er tonedøv, det er DERFOR jeg er fryktelig spent på barna... Ville synes det var litt leit å få et tonedøvt barn - men, blir en av de det så blir de jo det...

Skrevet

tresmåmus: mektig imponert jeg, det er ikke akkurat hverdagskost med barn som kan slikt :-D Driver dere med musikk selv?

Skrevet

har samme problemstilling her i huset, så jeg er ganske spent jeg også! Men tror at så lenge du synger og spiller mye selv for barna tror jeg de vil ta etter deg. Jeg kommer fra en musikkfamilie hvor vi har vært opptatt av noter, dele sanger inn i stemmer, mestre instrumenter osv. Mannen kommer også fra en sangglad familie, men ingen av dem er særlig opptatt av at det skal låte bra, hehe. Så det har kanskje noe med det å gjøre ogå?

Tror musikkpedagogikken sier at barn først blir opptatt av å reprodusere musikk ved 5-6års alder. rett og slett at de ikke bryr seg om å synge riktig før den tid. men selvfølgelig, noen mestrer det lenge før den tid også.

Skrevet

apropos det; synes stadig vekk jeg hører sangpedagoger som sier at alle kan lære seg å synge rent. Stemmer ikke det?

Skrevet

labbetussa: tusen takk for godt svar :)

angående det med at alle kan lære å synge så finnes det nok grader - mannen er tonedøv, altså han klarer ikke å synge samme tone om jeg spiller en eneste en på pianoet og ber han synge den samme... Da er det på en måte litt kjørt med å lære og synge rent ;)

Skrevet

Jenta vår på 4 har sunget rent hele tiden, men vet ikke hvor vanlig det er.

Jeg har en far som har et utrolig gehør og han utbrøt første gang hun sang at "Jøss hun synger helt rent jo". Pluss at hun hørte godt forskjell på dur og moll.

Jeg kommer fra en musikalsk familie selv. Både jeg og søsteren min spiller to instrumenter hver, mamma spiller to, pappa spiller 5 og alle synger i kor/band. Søsteren min og pappa har slikt gehør at hvis de har hørt en sang en gang (eller får den gjengitt av noen som nynner) så kan de spille den på gitar eller keyboard med en gang.

Ser ut til at lillejenta vår kanskje har arvet mye av dette. Hun kan til og med rette på de andre ungene (noe jeg synes er fryktelig pinlig). Da sier hun de synger feil og så synger hun slik det skal være. Da gjelder det melodien, ikke nødvendigvis teksten. Har sagt til henne at hun ikke må gjøre det for alle kan synge slik de vil, men tydeligvis høres det foreferdelig ut for henne og hun må bemerke det. Gjør det også hvis jeg eller pappa'n synger feil melodi, eller bare tuller med melodien.

Artig er det i alle fall:) Vi lever stort sett i en musical for tiden der alt skal synges....

Skrevet

Har opptak av gutta fra 3 års alder og da synger de rent - men de får ikke med alle tonene. Tror det er ganske vanlig. De går i kor, og jeg hører et par barn der som bare ikke treffer:)

Skrevet

Raych: hahahaha :-D Jeg ler høyt her jeg, høres ut som en begavet jente ja :) En av pianolærerinnene mine var født med absolutt gehør, og hun hadde det slik som jenta di da hun var liten. Hun bare MÅTTE rette på andre om de sang feil, hihi...

Gjest tresmåmus
Skrevet

Nei - ikke utover hobby. Har et piano stående som jeg klimprer på en sjelden gang. Vi fant tidlig ut at han har kjempeinteresse for musikk. Han har et enormt reportoar av sanger han har lært seg selv, og han elsker å utforske alle slags instrumenter (så vi må jo kjøpe inn da). Har følt vi ikke har strukket tilstrekkelig til selv når det gjelder å imøtekomme hans store interesse, så vi sendte ham til pianolærer da han var 4. Ikke noe seriøst altså - de bare 'leker', og han har ikke spesielt stor interesse av å øve. Vi lar det med øving være opp til ham. Likevel husker han melodiene fra gang til gang når de spiller sammen. (Blir helt imponert jeg, jeg hadde ikke klart det!).

Skrevet

Jenta mi på 3 synger veldig pent. Så godt som rent=) Hører jo at hun bommer av og til, men det gjør ingenting. Hun har en mor som kan synge, en mormor som er kjempeflink å synge (kor) og hun spiller også gitar og piano, en morfar som spiller de fleste instrumenter og har spilt i band, to onkler som begge spiller gitar, bass og piano og er i band og en farmor som synger i kor og en farfar som er dirigent=) Så jeg håååper at det er litt arvelig iallefall. Her er det musikk nesten døgnet rundt og vi synger mye sammen. Hun kan også synge flere engelske tekster utenatt (med små, få feil). Flink er hun=)

Skrevet

min 3 åring har alltid sunget rent. men... han kommer fra musikals familie. har nok arvet det av meg og min familie :-)

han elsker å synge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...