Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 fikk påvist b12 mangel i sommer. med verdi på 44. normalen ligger på mellom 200 - 600. startet med sprøyter en gang i uken - i 4 uker. nå skal det gå 3 måneder til neste, men jeg føler meg fremdeles like "syk". snakket med legen om det, men det var vist normalt. jeg er sykemeldt nå, på ubestemt tid. dette er jo noe som varer livet ut, og jeg merker jeg begynner bli demprimert av å aldri ha overskudd til noe. alt er ett ork. kan vel ikke ha det slik for alltid? noen som har kjenskap til b12 mangel, og vet hvordan det er å leve med? fint om noen kan legge det på skravle for meg.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Stefaren min har b12 mangel, og tar sprøyte hver måned. Eneste jeg vet er at han den siste uka før han tar sprøyta blir møkksur og grinete, men han merker det ikke selv! Han tror han oppfører seg som normalt, stakkar.. Men dette trenger jo ikke være noe universelt da, ikke sikkert du blir sånn. Men lykke til, håper du blir bedre!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 kjenner meg litt igjen der. prøver å ta meg i det. jeg er så sliten og føler meg så tappet av energi, og merker godt det går utover humøret ja...
Gjest -<<- Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Har du fått påvist en årsak til mangelen? Jeg hadde plutselig vanvittig lite b12 for noen år siden, og fikk sprøyter i et halvår. Det hjalp og det har ikke kommet tilbake, verdiene er dønn normale nå. Tok vel tre måneders sprøyting ellerno' før jeg følte meg helt på normalen.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 nei, årsaken vet jeg ikke. legen mente det skyldes en feil i tarmsystemet. jeg spiser normalt, så kosten er det ikke. Jeg fikk påvist b12 mangel for mange år siden, men etter 6 mnd var verdiene normale, og jeg sluttet med spøytene. I sommer kom symptomene tilbake, og det viste seg at verdiene igjen var lave. Legen mente derfor at jeg nå må regne med å måtte ta disse sprøytene resten av livet.... greit nok det, hadde det bare virket. Var ikke så dårlig sist jeg fikk påvist b12 mangel. dette er helt grusomt.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har gåt på det i noen år, tar hver 3 mnd nå. På slutten av perioden kan jeg sove hele døgnet, føler ulvehunger selv om jeg spiser normalt og blir unormalt sint og sutrete. Slik er min far som går på det samme også. Mangel på B12 kan faktisk gi depresjoner så er kjempeviktig. Fikk du ikke ny test av nivå av lege? Det ville jeg krevd. Legen min tror jeg overdriver når jeg sier hvordan jeg er på slutten men de rundt meg kan bekrefte det dessvere!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har nå vert skikkelig elendig siden mai faktisk. Hjertebank, stikking i fingre og tær, svimmelhet og følelesen av å være totalt utslitt. jeg er alenemamma, og da er det umulig å bare kunne sove når en føler for det.. noe jeg gjør døgnet rundt... sover dårlig gjør jeg også, våkner hundre ganger for natten. - og ja, humøret er på bånn Jeg sa til legen jeg ville ta nye blodprøver for å sjekke verdiene, men det var helt unødvendig sa han. Dosering er 1 sprøyte i uken - i 4 uker, deretter 1 sprøyte hver 3.mnd. Noe høyere dosering kunne jeg ikke få, til tross for at han mente verdiene mine før jeg startet med spøytene var "faretruende" lave...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har b12- og folatmangel pga malbsorbsjon i tarmen (har kronisk diarè etter at deler av tarmen ble fjernet for mange år siden), og har vært veldig sliten og ute av lage i lengre tid før det ble påvist. Det ble oppdaget fordi jeg var så sliten at jeg vurderte å slutte å jobbe, men ikke fikk "lov" av gubben før jeg hadde vært hos legen og sjekket et det ikke feilte meg noe. Nå skal jeg ta b12 sprøyter hver 3. mnd, og daglig tilskudd av folat resten av livet. Er i jobb, og har tenkt å prioritere å orke det. Greier ikke tanken på å gå hjemme pga dette, og syns heller ikke jeg blir dårligere/mer sliten av å jobbe - syns heller det gir meg såpass mye å kunne gå på jobben min som jeg liker godt, at jeg håper jeg kan greie å stå i den stillingsbrøken jeg har nå. Så sløver jeg heller på sofaen når jeg har fri og ungene er på skole og i barnehage, og lar huset seile litt sin egen sjø..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Er han sikker på at det skal være bare en gang i uken i oppstarten? Jeg fikk beskjed om å ta en sprøyte hver annen dag de første ti dagene, og så hver tredje måned.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg er sykemeldt. Å gå på jobb slik som det her hadde vert nyttestløst. Spesielt siden jeg er så plaget med svimmelhet. Har vert på nippen til å besvime flere ganger. Siden jeg er alenemamma, nytter det heller ikke å sløve på sofaen når jeg føler for det... Føler jeg ikke strekker til lengre. Teller dager til neste sprøyte, og håper virkelig den hjelper mer enn de jeg har tatt frem til nå HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå