Gå til innhold

Erfaringer med høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva som skjer her, og er litt usikker på hva jeg selv kan gjøre.

De siste 2 ukene har jeg blitt utrolig varm og rødblusset i ansiktet. I tillegg har hendene blitt hovne og røde, er også litt hoven i beina. Ringte fødestuen i går for å bare høre om det er normalt. De syntes jeg skulle komme innom å måle blodtrykket. Når jeg kom dit hadde jeg 135/97, målte en gang til og da var det sunket til 135/ 91. Måtte ligge og hvile i 15- 20 min og da var det kommet ned i 120/60. Har ligget rundt 120/ 70, men har en gang vært oppe i 132/87.

Så, synes det er litt rart at det er såpass høyt når jeg holder på med noe! Og når jeg tok det første gang i går hadde jeg slappet av en stund før, så var ikke stresset. Noen andre som har vært borti dette?

De tenker vel svangerskapsforgiftning, men har ikke proteiner i urinen.

Lurer også litt på om dette kan være bra for babyen? Er jo bare i uke 20. Jobber 60%.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det ut som om du har det vi kaller kontortrykk. En merker ikke selv at en er stresset i en slik situasjon, men selvsagt blir man det når en sitter på fødestuen og venter på om noe er galt eller ei. De færreste har normalt trykk når det blir målt, fint at de målte flere ganger :)

Skrevet

Hei!

Symptomene dine før du kom på føden og fikk sjekket blodtrykket ditt tyder også på en økning i blodtrykket. (Jeg ville ikke tort å avfeie det ene og alene med "kontortrykk") Ville nok vært litt obs. Særlig ettersom du skriver ødemer. Fødestuen følger deg nok godt opp, men hør på hva de har å si og ta instruksjonene de gir deg på alvor. Prøv å stresse ned. Mulig de sykmelder deg hvis du ikke alt er sykmeldt og spis blodtrykksvennlig mat. Hvis de frykter svangerskapsforgiftning har jeg lest at man da også skal begrense sukkerinntak. Dersom du skulle merke forverring ta straks kontakt med sykehuset igjen.

Skrevet

Jeg er på besøk fra 1.tri.

Jeg også har lurt litt på dette, for jeg har kjekt høyt blodtrykk men trappet ned og sluttet på blodtrykksenkende medisiner før jeg ble gravid (man skal ikke ta de og være gravid. De utgjør en STOR abort risiko). Jeg merker jeg blir fort sliten og hjertepumpa slår hardt om jeg gjør noe fort. Og når du nevner det så har jeg merket at etter jeg ble gravid at jeg stadig er rød og varm i kinnene. Har det virkelig noe med blodtrykket å gjøre???

Skrevet

Hei, og takk for svar!

Har hatt pulsklokken litt på meg i dag, og i dag tidlig før jeg dro på jobb hadde jeg en puls på 130- 140 når jeg kledde på meg og ordnet meg. På vei til jobben( har ganske lang vei, men kjører) lå pulsen på 95- 105. Tror ikke dette kan være helt bra.. Mtp at jeg aldri har hatt problemer med blodtrykket. Ikke lett å bli klok på dette!

Tutta 87- jeg blir også veldig fort sliten og kjenner at hjertet pumper. Tror de forbandt høyt blodtrykk mest med hevelsene i hendene og beina. Men som de sa er det lurt om man sjekker en gang for mye enn en gang for lite. Så ta det som skjer på alvor(:

Skrevet

Hei! Kikker innom her innimellom, og tenkte at dette innlegget skal jeg jaggu svare på..

Jeg hadde høyt blodtrykk i starten av svangerskapet (aner ikke om jeg har hatt det før), og legene ble bekymret. Jeg ble satt opp for en ekstra sjekk i uke 20, men da var blodtrykket perfekt. På en kontroll fant legen bittelitt proteiner i urinen, men neste gang var det borte, så ingenting ble gjort. I tillegg hadde jeg ingen symptomer på høyt blodtrykk.

For to uker siden fikk jeg vondt i magen, så jeg ringte fødeavdelinga for første gang. Jeg fikk komme for å måle blodtrykket, og hadde et undertrykk på 114, som er veeeldig høyt. Etter en del sjekking, blodprøver og urinprøve (som ga maks utslag på proteiner) ble jeg sendt til Drammen i ambulanse, fordi det var stor sjanse for at ungen ville komme snart. Da var jeg 29+6. Fortsatt hadde jeg ingen symptomer på noe som helst, men det var ingen tvil om at jeg hadde svangerskapsforgiftning..

Jeg var jo ikke dårlig, så jeg skjønte det ikke helt, men høyt blodtrykk og hevelser i kroppen er to ganske bra tegn. Selv hadde jeg ingen hevelser i det hele tatt, har ikke hatt det under hele graviditeten. Men lørdag forrige uke kom legen inn og sa at nå var blodtrykket (undertrykk på 119) og urinprøvene så kritiske at de valgte å ta ut babyen. Han ble født 10 uker for tidlig, men jammen er jeg glad for at jeg ringte føden den kvelden..

Mener ikke å skremme deg, men vil bare si at du må ta tegnene på alvor og kreve god oppfølging fra legene!

Og Tutta87; det kommer helt an på hva slags blodtrykkssenkende medisin du går på.. Jeg fikk det når jeg kom på sykehuset, og de sa at jeg burde fått det før. Det kan du høre med legen din om, jeg går på Trandate ;)

Skrevet

Ojsann! Det hørtes ikke bra ut. Går det bra med den lille?

Tror jeg skal ta en tlf til fastlegen min i morgen og få en time der. Har jo flere symptoner og vil ikke ta noen sjanser. Er jo bare 20 uker på vei..

Uansett så blir det greit å få et svar/ informasjon(:

Skrevet

Jada, han har det bra :) Rakk heldigvis å få lungemodningssprøyter, så han var i ganske fin form når han kom ut. I dag kom han ut av kuvøsa og, så dette går bra :)

Er nok greit å få det sjekka ja. Men mener jeg har lest at man ikke får svangerskapsforgiftning før uke 20, så du kan jo be dem sjekke det litt oftere senere :)

Skrevet

takk for det. Skal spørre legen i marra for skal ditt og ta noen blodprøver så skal be han sjekke blodtrykket samtidig. Da jeg var 18år og begynte på blodtryks senkende hadde jeg BT på 138/90 og en hvile puls på 88. Begynte da på Selo-zok.

Etter å ha gått på de noen mnd så var BT 130/85 og puls 66 så det hjalp jo mye.

Men man kan ikke gå på de og være gravid. Og her om dagen da jeg hadde lagt meg og ligget i ro en time så var hvilepuls på 92!!!

Så får be kan sjekke det i marra, også skal jeg nevne Trandate.

Tusen takk

Skrevet

Jeg har erfaringer med dette. Brukte Trandate i slutten av forrige svangerskap og har brukt dem siden. Sluttet på dem nå da jeg ble gravid, fordi de kan medføre misdannelser dersom de brukes i første trimester.

Det jeg egentlig har lyst til å si, er at fastlegene har retningslinjer for når man skal henvises til spesialist. Dersom blodtrykket ditt stiger over 140/90, SKAL du henvises til spesialisthelsetjenesten. Det er de som setter i gang behandling med medisiner når det er nødvendig. Det betyr ikke at man nødvendigvis starter på blodtrykksenkende medisin selv om trykket ditt er 140/90. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Lykke til :-)

Skrevet

Har følt meg litt hysterisk ved å kontakte lege både på man og ons, men du jeg er glad for at jeg gjorde det!!

Var hos fastlegen min i går, hun er fantastisk flink. Blodtrykket var 140- 145/80. Hun målte hvertfall 4 ganger i løpet av en time, inkl hvile. I tillegg hørte jeg hun sa til sykehuset når hun ringte dit at jeg hadde spor av proteiner i urinen. I tillegg til at jeg forts er hoven.

Så nå er jeg henvist videre og skal tilbake til fastlegen i morgen for å se om ting har endret seg. Er fullt sykemeldt og skal bare slappe av.

Tusen takk for alle innleggene, etter å ha fått flere synspunkter ble jeg overbevist om å kontakte legen igjen. Satser på dette går bra, men nå tas det ingen sjangser(:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...