¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 ...og jeg ble minnet på ertesuppe.........:-D: hva slags kjøtt har man i ertesuppe ? Man kan sikkert har alt mulig kjøtt oppi for alt jeg vet, men hva slags stykker blir tradisjonelt brukt til denne retten ? Og når jeg er inne på gryter; hva slags kjøtt er godt i lapskaus ? Kan bare innrømme det; har aldri laget hverken ertesuppe eller lapskaus til familien min, og dumt er det, for det er jo så godt! :-D
~sjiraff~ Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg er vill og gal og så usunn at det er til å grine av så jeg bruker pølser i både ertesuppe og lapskaus...
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, er det noe jeg har skjønt, er det DET..............:-D Pølse er sikkert godt i, det, men blir det ikke mye PØLSESMAK, da ?? Eh, altså, selvfølgelig vil det da smake pølse, men..., ja:-D
erteposen + 4 Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes pølsesmaken blir altfor mye, og det har ingenting med sunnhet å gjøre. Tror faktisk flesk eller svineknoker som var/er vanlig fra gammelt av. Mange bruker det til lapskaus. De gamle kokkene jeg har jobbet med er veldig opptatt av kraften til en lapskaus:) Er ingen reser på lapskaus, men sist brukte jeg rester av salt lammekjøtt og kokte kraft på spekekjøtt. Har gjerne i litt mørpølse for å få spekesmaken. Jeg lager forresten ikke tradisjonell ertesuppe selv, men en irrgrønn av frossne erter som tar ca 10 min å lage. Uten kjøtt, men kjempe god med kyllingrester i.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2008 Ville du kokt kraften først, da altså ? Og latt resten koke i dette ? Det er ekstremt sjeldent jeg koker kraft til matlaging, for jeg syns det tar akkurat litt for mye tid:-) Men det kommer jo deilig kraft ut av kjøttet når det får koke sammen med grønnsakene også ? Mørpølse var jo en god ide å ha i.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2008 Hvordan lager du den grønne ertesuppa di, forresten ? Den hørtes jo ganske morsom ut, den, og skikkelig sunn:-)
erteposen + 4 Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Er ingen lapskaus ekspert. Tror de lar kjøttet koke opp først, så lenge det er rester av kjøtt/ben, putter i grønnsakene, og tar ut bena før servering. Noen har jo ofte kraft eller rester fra kraft/sjy osv. fra søndagsmiddagen fra gammelt av. Jeg har laga lapskaus med terninger med kjøttbuljong, masse grønnsaker, en pose brun saus og mørpølse:) Finnes sikkert 1000 oppskrifter på grønn ertesuppe, men denne lager vi ofte med barna våre: Surr 1 liten løk, og tilsett en pose grønne erter, 5-6 dl vann, en terning hønsebuljong, litt timian (kan sløyfes), pepper og kok opp. Kjør den med stavmikser, og kok litt videre. Tilsett fløte eller melk til det ser fint ut, vurder om du jævner den med litt maizenna og server. Godt med fetaterninger i faktisk. Du kan evnt. koke en potet sammen med hønsebuljongen og løken før du tilsetter ertene. Jeg liker den irr grønn, og tilsetter ofte ikke melk eller fløte - men da må den jævnes. Har heller en klatt creme fraish i midten, og drysser paprika krydder over:)
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. oktober 2008 Enkle og gode middager er bra. Får du bort alle skallene med stavmikseren ? Jenta vår på 4 syns sikkert det er gøy med grønn suppe, men ser for meg at hun vil akke og oie seg hvis hun kjenner disse erteskallene....:-)
erteposen + 4 Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Skallene er helt borte. De bitte små ertene har jo nesten ikke skall. Det er vel ingen bombe at mine barn kaller dette spysuppe:) Fungerer faktisk godt med reke/kamskjell i som forrett i et penere lag.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2008 Dette er jenta som må ha det i detaljer, altså, men et siste spørsmål: er det de små petit pois du bruker ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå