Adriel Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 På vår sfo har vi en fast turdag i uka for hver klasse. Den turen må alle være med på, om de har vært syke, ikke har med tøy og lignende, er helt umulig å få fritak fra dette.. skal de være på sfo de dagene de har tur, så skal de ut. Uansett hva slags vær også. Merker at eg blir litt irritert fordi at de skal være så firkanta. I dag blåste det godt og pøsregna. Dattera mi står der søkk gjennomvåt i regntøyet sitt og støvler etter å ha måttet ut i friminuttet. Pappaen hennes var der på et møte og spurte om de virkelig skulle sende ungen på tur slik, ja det skulle dei, ho måtte jo det! Han ble sint og tok ho med seg hjem.. Eg kan godt forstå at dei må være litt strenge, ellers vil jo alle si at barnet ikke kan på tur, men hva med de som har vært syke, og skal ut i 10 minus og snøstorm, eller som min jente med eksem i ansiktet og skal helst være inne når det blåser. De dreper mye av turgleden til barna mine, og merker at de gruer seg til de dagene det er tur, for det er ikke noe trivelig. Eg er veldig for at barn skal være ute mye, og det er dei også til vanlig, men det må jo være situasjoner som tilsier at barnet kan være igjen på sfo med de andre gruppene? Er det andre som har erfaringer med dette?
Adriel Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. oktober 2008 ingen som har noen meninger om dette?
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har alltid vært av den erfaring at er man frisk nok til å være på skolen, så kan de være med på tur også... ingenting som heter dårlig vær, vettu, bare dårlig klær, ...hehe.. neida.... det må da være mulig for litt fritak da, ihvertfall vist barna nettopp har vært syk.... og at det er andre voksne igjen på sfo.... Hadde stilt meg annerledes vist det ikke var voksne igjen, og at turen hadde blitt ødlagt pga at en unge ikke er helt frisk....)
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Eh, jeg tror de som har lagt opp den planen har misforstått konseptet litt. Det heter jo skoleFRITIDsordning. Dette er jo fritiden til barna, egentlig. Syns det er merkelig jeg da. Hadde barna vært hjemme og nettopp vært syke, så hadde de ikke blitt tvunget til å dra på tur. Nei, dra på tur når det er fint/delvis fint vær sier nå jeg. Turgleden til barna er viktig for fremtidens naturinteresse.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/Grunnopplaring/Skolefritidsordningen-SFO.html?id=434946 Her står det litt om formålet med sfo. Ta kontakt med rektor og kom med dine argumenter, jeg er helt enig i at slik skal det ikke være Lykke til.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 enig med deg der Gjertrud:)
ana baroma Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Hm de har da turdag her også, men det er frivillig såvidt jeg vet. Det er også frivillig om de vil holde på med keramikk, male, spille fotball eller ake. Litt styring er det jo, men å sende rubb og rake ut på tur i all slags vær skjer ikke. Derso, turen ikke blir positiv, så drepes jo hele motivasjonen! Hva i all verden skal man ute på tur dersom det regner kattunger?
*gruffalo* Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Min gutt går på sfo, og jeg har tatt det som en selvfølge at han må være med på turdager de dagene det er tur. Jobber selv i bhg, og vi har ikke sjanse til å være hjemme med et barn fra turdagen vår fordi han har vært syk... Men skjønner jo at på sfo bør de kunne være med en annen gruppe hvis de er igjen på skolen. Men er vel gjerne litt vanskelig å vite hvor grensen skal gå da. Er det nok at barna sier de er litt syke, må foreldre gi beskjed?? Er jo en grense for hvor mange barn som kan være igjen med en annen gruppe. Men blir det mange kan jo for så vidt en voksne være igjen også... Det jeg irriterer meg med ved turdager er at de ikke gidder sjekke at barna har nok klær på seg...selv om det henger masse klær på plassen. Det gjelder både sfo og ikke minst skolen! Gutten min gikk på tur i full storm i fjor, var ute fra kvart over 8 til 12, og han hadde på seg boblejakke og joggebukse. Heldigvis hadde jeg tatt på ullstilongs under, så det hjalp litt. Og vindbuksa...jo, den hang på plassen. Han hadde vært på morgen-sfo og kledd seg selv til tur. Han gikk i 1.klasse da, og syns at det skulle bare mangle at læreren sa at han burde gå inn og se om han hadde mer klær... Men, uansett. Snakk med de på sfo, så kan dere gjerne komme frem til en avtale som er god for dere alle sammen:)
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, det er rart det der. I barnehagen hjelper vi barna med klesvalg, men når de begynner på skolen skal de plutselig klare dette selv.
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Men sånn er det da, man har mange flere elever pr lærer, enn barn på en barne og ungdomsarbeider i en bhg.. Det er veldig viktig å lære ungene opp til å bli selvstendige i forhold til påkledning..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå