Honningmelon Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har noen dager lovet han et blad som han skal få, så i dag var jeg på butikken og kjøpte et Playhouse Disney aktivitetsblad til han. Men, da han fikk bladet var det IKKE sånn blad han ville ha! Han sa rett ut at det bladet var ikke bra nok. Jeg kunne bare levere det tilbake. Jeg kjente det kokte inni meg! Har da ikke oppdratt han til å vise slike bortskjemte tendenser. Er på tide at han lærer å sette mer pris på det han har og det han får... Er det teit av meg å bli sint og skuffet? Han blir 5 år i januar.
Monajenten Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Datteren min blir 5 i desember, og er likedan på enkelte områder. Tror det er en fase hun er inni. Hun ser gjerne for seg noe, og hvis det ikke blir sånn kommer det av og til store krokodilletårer også. Hun er veldig følsom for tiden også. Skjønner at du blir skuffet, men syns egentlig ikke du bør vise det til gutten. Heller fortelle ham at man skal være takknemlig når man får gaver uansett.
du og jeg og vi to Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Uff, jeg skammer meg litt over meg selv her jeg sitter. Kom plutselig på et minne fra jeg var mindre, men mye eldre enn gutten din da, for jeg kunne skrive greit. Vi fikk besøk av besteforeldre som kom langveis fra, og i dagboka mi skrev jeg: Mormor og morfar kom i dag og det var gøy selv om vi bare fikk godteri. Gurimalla for en drittunge! Jeg skrev det i håp om at de skulle se det og gi oss noe mer!! Skjemmes her jeg sitter. Vi var vel for godt vant, og var vant til å få både godteri og en liten gave. Hadde nesten vært bra om mamma hadde sett det og fortalt meg hvor skapet skulle stå. Gutten din er jo mindre, og det er en helt annen sak - men skjønner at du reagerer.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Det kan jo hende han oppriktig ble skuffet over bladet selv? Hvis han har hatt veldig store forventninger så er det nok vanskelig for et blad å leve opp til en femårings fantasi. Uansett, han er bare fem år. Det er ganske vanlig at femåringer ikke alltid tenker før de handler.
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2008 Joda, jeg er klar over at han ikke er mer enn snart 5 år, men kjenner jeg blir litt frustrert over at han tydeligvis har såpass mye ting og tang, at en ting ekstra ikke spiller noen rolle liksom. Er godt mulig det er vanlig for unger i denne alderen, men jeg liker det uansett ikke :-s
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Nei, jeg skjønner det godt. Vi lurer fælt på hvordan vi skal klare å lære gutten vår å være glad for det han har uten å samtidig være troll-foreldre sammenlignet med hva som er vanlig.
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2008 Det er ikke lett det der. Men, jeg ser jo at barna mine har mye, og de får jo stadig noe av besteforeldrene. Jeg syns ikke de trenger å få noe småtteri av den ene eller den andre hele tiden, så tror vi skal stramme inn litt. Syns ikke akkurat synd på dem av den grunn :-)
LegallyBlond Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Det kan jo være at han har sett for seg ett spesielt type blad? Hvis det er tilfellet skjønner jeg at han blir skuffet om du kommer med ett annet, hvis han tror han skal få det han ønsker seg. Og en 5-åring er ikke større enn at de fortsatt ofte sier det som det er. Skjønner jo at det ikke er så hyggelig når de er så utakknemlige, men er jo gjennom sånne situasjoner man kan forsøke å lære dem å ikke være utakknemlige ved å snakke litt om det.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Nei, på ingen måte. Dessuten bryr de seg ikke om alt småtteriet heller, sånn egentlig. Men jeg synes det er veldig vanskelig å si til besteforeldre ol at de må slutte å kjøpe inn alt mulig.
ano`num *17.03.10* Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har opplevd det samme selv med blader flere ganger. Kjøper meg et blad og tenker at nå skal jeg kose meg. Så blir jeg såå skuffa over at bladet er elendig på innsiden! Sikker på at det ikke var noe ala samme følelsene han hadde da? Synest de bladene lover så mye, og gir mye mindre for tiden! Hvis han hadde sett for seg et annet blad enn han fikk blir det jo noe annet. Samtidig som jeg kan skjønne han der også. Ta feks sjokolade, det er ikke no vi har i heimen ofte. Men hvis jeg har lyst på stratos og ber mannen min kjøpe det og han kommer hjem med firkløver blir jeg også skuffa. Den ene gangen og det ble feil....... Men det er klart. Det er viktig å lære seg å bli glad for å få noe, selv om det kanskje ikke var det han ønsket seg, eller han ikke fikk akkurat den han ville!! Det gjelder jo for så mye mer en bare et blad også det. Tenk bare på julegaver.
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2008 Han hadde ikke sett for seg noe blad. Han visste egentlig ingenting annet enn at han skulle få et blad, og hadde ingen ønsker da jeg spurte. Han har fått lignende blad før, og har vært fornøyd. Prøvde å snakke litt med han om det etterpå da, så får vi se om noe av det synker inn etter hvert.
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2008 Han hadde ingen ønsker om blad i det heletatt, ville bare ha et blad han. Og han så ikke ordentlig på bladet en gang. Bare åpnet det på midten, også var det ikke bra nok. Så tror ikke han klarte å få et særlig stort inntrykk av bladet ved å kikke på to sider. Mulig jeg er streng på slik, men utakknemlighet er noe av det verste jeg vet, så det er nok noe han skal lære mer om fremover, at man ikke skal være :-)
LegallyBlond Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 Det synker nok inn før eller siden ;0) Du virker jo som du er ganske bevisst på dette, og på ett eller annet tidspunkt vil nok holdningene dine nå inn. Skjønner jo ganske mye disse barna, bare han får tenkt litt på det!
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. oktober 2008 Hehe, ja det tar ofte litt tid med ting har jeg merket :-) Men, han er en god gutt med masse samvittighet, så kan vel hende han har skjønt mer enn jeg tror.
LegallyBlond Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 Er ofte sånn ja ;0) Nå er ikke min eldste mer enn 3,5 år da, men han skjønner ofte mye mer enn vi tror. Så tenker og funderer han på det en stund før han plutselig tar det opp igjen ;0) Tror som sagt ikke du skal ta denne situasjonen så tungt. Har han masse samvittighet så har du vel ikke noe å frykte vil jeg tro, er nok en flott gutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå