Gå til innhold

Kan far kreve 50/50 etter 7år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jentungen er nåsnart 8år. Vi flyttet fra hverandre da hun var nesten 1år. Hun har hele tiden bodd hos meg, og han har hatt henne anhver helg. Han har bodd 30min unna med bil, men har nå flyttet til samme kommune fordi han har funnet seg ny dame.

Han kunne ikke ha henne på noe ferie i sommer grunnet at han ikke fikk fri fra jobben. Så i høstferien fikk han fri og skulle ha henne. En uke før får jeg beskjed om at han ikke kan ta fri alikevel, men at han skulle ha henne uka etter. Det samme skjedde da. Det ble utsatt enda en uke.

Da han omsider hadde henne, ba han henne fri fra skolen uten å informere meg. De reiste ikke bort, men var hjemme hele uken. Nå har vi begynt å krangle en del, og han har bestemt seg for å ha henne 50/50. Dette vil ikke jeg, da jeg mener hun hører hjemme hos meg, med meg og hennes (halv) lillebror. Det hører også med til historien at han aldri har møtt opp på foreldremøter, konferansetimer eller møter jeg har hatt med ppt fordi han ikke kan få fri fra jobben.

Etter at den nye dama kom inn i bildet har han plutselig vist mer interesse. Som je synes er kjempe bra, han har begynt å ha henne anhver tirsdag (ikke hver grunnet jobben) i tilegg til helgen sin. Supert!

Men han har plutselig blitt så vanskelig og han kritiserer meg som mor.

Jenta er tynn og blek, men det har hun alltid vært. Hun er ingen stor-spiser. I helgen kastet han dyre geox sko for han mente at det var uakseptablet å la jentungen gå med slitte sko uten såler. Greia er at skoene er ikke slitte men møkkete, og såla er en geox såle, som jeg kan skjønne at for han ser ut som null såle. Skoene ble kjøpt før sommeren, men gjorde nytten sin ut denne sesongen. Han påstår de var for små, noe jeg er ganske sikker på at de ikke er. da hun aldri klagde til meg om vonde føtter. Han kastet disse, og kjøpe sko til henne fra din sko. Greit nok men han hadde ikke tregnt å kaste de gamle. Ville likt å se om de passet fortsatt, for det er jeg ganske sikker på at de gjorde.

Han kritiserer klærne hennes, og hun har gode klær, godt med yttertøy og varme klær (Bergans, Polarn o. pyret og janus osv)

Føler at han prøver å psyke meg ned.

Hva er sjansen for at han klarer å slå igjennom med en 50/50 om jeg nekter å gi han det?

Hun har bodd hos meg hele livet, og han har aldri vist interesse for 50/50 før. Han slurver også med å følge henne opp på hennes aktiviteter mens hun er der. Hun går ofte glipp av kor øvelser, konserter, og nå til og med skole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du nektar, så får han ikkje 50/50. Ikkje i retten, heller, etter det eg veit. Det blir mekling før det går så langt som til retten(må ha meklingsattest som er max 6 mnd gammal, for å kunne gå vidare). Der kan du stå på ditt, for det er det du meiner er best for ungen. Argumenter alltid utfrå beste for ungen:) Då kjem ein lengst.

Men han kan(i retten) få meir samvær enn det han har no. Og jenta har rett til å uttale seg om kva ho vil, og det skal bli lagt vekt på.

Skrevet

I dag så sa hun til meg at hun vil, når jeg spurte henne hvorfor sa hun; fordi jeg er glad i pappa.

En kan jo lure på hva de snakket om i helgen.

Skrevet

50/50 krever et veldig godt samarbeide og at foreldrene bor nære hverandre pga skolegang. Derfor er det i seg selv absurd å kreve 50/50 og ville krangle seg fram til det. Han har større sjanser for å få gjennomslag for 60/40. Men uansett er vel datteren din snart gammel nok til at hun selv har noe å si, så det er vel henne det kommer til å komme an på. Det er jo barna som har krav på samvær, ikke foreldrene.

Skrevet

nei, retten må dømme ett fast bosted og høyst sansynlig blir det jo hos deg, siden hun altid har bod der.

uansett er det jo ganske teit av far og kreve å gå fra anden vær helg til 50/50. hva med å gi han litt mer tid om jenta syns det er ok?

Skrevet

Det har du helt rett i, men føler at han driller henne litt. Så om hun skal avgjøre det er jeg redd hun blir dratt i to retninger.

Skrevet

Stakkar. Min mor holdt på sånn for å få oss "tilbake" etter at vi ikke hadde sett snurten av dama på flere år. Selvfølgelig blir man revet med av tårevåte historier når man er et lite barn. Usj. Føler virkelig med deg, og håper at faren tar til vettet og ser hva han holder på med.

Skrevet

Jeg har prøvd å gi han mer tid, mast om at han kan ha henne en dag i uka i tillegg til helgen sin, men det er først nå i det siste det har latt seg gjøre, og da anhver tirsdag og ikke hver pga jobb. Og nå skal han plutselig ha 50/50. Er redd den nye dama hans har litt for mye å si. Hun jobber på et lager, og har ingen barn. Alikevel har hun laaang erfaring med barn (i følge eksen)..

Skrevet

Det blir vel en meklingsrunde på dere, hvor det sikkert er lurt å insistere på at han først kan få litt mer tid, og dersom det fungerer bra kan dere diskutere ny løsning, slik at det er tydelig at du er samarbeidsvillig. Da kommer han neppe noen vei ved å gå til sak. Men når jenta blir tretten (det er vel fremdeles tretten som er grensen?) så kan hun "selv bestemme" hvor hun vil, i hvertfall bli hørt, så det er jo en stund til ennå at drillinga hans har noe for seg vil jeg tro.

Skrevet

kan du ikke bare si "nei, avtallen blir som den er, vil du forandre den så kan du kalde meg inn til mekling" også kan du spørre han der hvordan han har tenkt til og gjenomføre 50/50 når han aldri har hatt tid før osv.

kanskje han egentlig ikke har tenkt så nøye igjenom det, men at den nye dama mener at 50/50 er det eneste rette i likestillingens navn.

Skrevet

Ja, jeg tror det er sånn jeg må gjøre det! Takk for gode råd

Skrevet

12 år er det. men det blir ofte ikke tatt hensyn til der foreldre prøver og manipulere barna, sånn som det kan virke som far her gjør: "jeg vil ha 50/50 fordi jeg er glad i far". høres litt ut som noen spiller på barnets samvitighet.

Skrevet

Ja, så flott du sier det, for det var akkurat det jeg tenkte når jeg hørte henne si det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...