Fire småtroll Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Synes bare det blir værre og værre jeg. Har hatt en del hodepine og trodde det var en ganske vanlig plage, men nå er jeg så sliten og lei. Prøvde å søke etter artikler bl.a her inne på bim, men fant ingenting, er det ikke en vanlig plage likevel? Er straks 22 uker på vei nå og har hatt konstant hodepine i flere uker enn jeg kan telle. Siste par ukene har det blitt mer og mer migrene-aktig. Sitter på ene siden av hodet, og pulsen smeller som sleggeslag inni der, all bevegelse gjør det værre, men om jeg bøyer meg ned er det så tårene spretter når jeg reiser meg igjen på de værste dagene.. Har alltid hatt lavt blodtrykk, så er ikke så bekymret for det, men burde nok bestille time hos legen likevel. Er bare så redd det ikke er noe han kan gjøre annet enn å sykemelde meg, er så utrolig lite klar for det, selv om alt er et ork om dagen med den konstante pinen. Er ikke ansatt noen vikar for meg enda, og blir jeg borte blir belastningen på de andre større enn samvittigheten min tillater meg å utsette dem for. Pokker altså, er så sliten, deppa og lei. Tar Paracet, det tar ikke smerten, men de værste toppene, det må jeg for å komme meg gjennom dagen. Ikke nok med full jobb, har jo tre barn som skal følges opp med alt fra lekser til leking, stell og mat etter jobb også. Bekymrer meg for paracetbruken over så lang tid, har bare lyst til å gråte. Er det noe legen kan gjøre, må jeg leve med dette?
magen vokser!! Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 hei på deg.. har det på samme måten jeg å... hatt det siden dag en nesten..og er nå 16 holder på å bli gal.fortalte legen hvordan jeg har det.men han visste ikke hva det kunne være... men jeg er sykemld pga tretthet så slipper og slite meg ut på jobb.. men jeg syns det er slitsomt og fungere en hel dag likevel jeg:(
mamma til Eirik 7 mnd :) Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Sliter og med hodepine. og paracet hjelper ikke like godt bestandig, det samme med vann. har lavt bt men er det noe sammenheng med det? jobber 100% fast som sykpl på en tung sykehjems avd. men vil ikke innrømme overfor meg selv at jeg kanskje burde ha jobbet litt mindre?!
Fire småtroll Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, om ikke annet er det jo en fattig trøst at man ikke er alene om problemene.... Det med blodtrykket var mer at de sier hodepine kan være et tegn på høyt blodtrykk og svangerskapsforgiftning, derfor skal man alltid sjekke det opp. Men siden jeg har hatt lavt blodtrykk hele tiden er jeg ikke så bekymret for at det skal være det. Har hørt at noen reagerer på svangerskapshormonene med hodepine da, på samme måte som noen reagerer med kvalme, så kanskje det er så "enkelt". Jeg får migrene at p-piller også, så det er kanskje hormonforandringene som har skylda? Jeg merker at jeg er sliten både fysisk og psykisk, men det er jammen ikke lett å bremse ned. Kanskje jeg bare må ta en tur til legen og få beskjed om at jeg faktisk MÅ ta hensyn til de signalene kroppen gir meg. Mannen min er nesten mer fortvilet enn meg, han kjenner meg nesten ikke igjen, jeg har ikke overskudd til noe, og legger meg gjerne i ni-tiden, ikke mye voksentid her i huset om dagen....
To små - en rosa og en blå Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har vært 50-100% sykemeldt siden midten av august pga. migrene. Forrige svangerskap hadde jeg hyperemisis store deler av tiden. Var veldig fornøyd da jeg slapp dette denne gangen, men da migrenen dukket opp synes jeg dette er værre... Får det fort ved stress. Opp til to ganger i uken. Kaster opp hele dagen (pga hodet) og trenger en dag for å komme meg på etterpå. Ikke gøy det her, men kan vel bare bli bedre;) Høres ut til at du trenger litt pause fra hverdagsstresset. God bedring til deg ihvertfall.
Fire småtroll Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2008 Uff, nå er jeg virkelig helt fortvilet... I dag hadde jeg faktisk ikke vondt i hodet når jeg våknet, men etter å ha stelt meg selv og tre unger, laget frokost osv er det så vondt at jeg har lyst til å grine. Bare å hjelpe en av ungene med en sokk er et mareritt, det er akkurat som noen står ved siden av meg og slår hvert pulsslag i tinningen på meg med en slegge. Blir helt kvalm av smerten og klarer ikke skjule for ungene at det er noe, grimasene og stønnene kommer helt av seg selv. Og dagen har knapt begynt, nå skal jeg liksom først 7 timer på jobb før det er tid for middag, leksehjelp, kjøring til barneidretten osv.. Går jo ikke dette! Må nok krype til korset og ringe legen jeg også... Bare tanken på det gir meg lyst til å grine, men jeg klarer jo ikke hverdagen som dette heller.
miss 80 høygravid-ks 23.1.09 Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 har og hatt mye hodepine. Ble så ille at jeg måtte sykemeldies 50 %. Har gått halve dager nå siden uke 19, er nå 26. Dette har fungert kjempefint for meg, har nå bare hodeverk av og til, ogslett ikke noe å klage over. Ønsker å fortsette å jobbe 50% til perm, men nå ymter leder frempå at det begynner å bli vansleig å dekke inn halve vakter, så kanskje jeg må sykemelde meg fullt?!Er sliten etter halv dag, så serikke for meg å jobbe 2.hver dag full dag!
rigmora Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har hatt masse hodepine og migrene. Har hatt tre dager i strekk med migrene og oppkast hver uke, og når de tre dagene er over har jeg vært så sliten at jeg har brukt noen dager på å hente meg inn før neste anfall kommer. Har vært til legen, på legevakta og snakket med migreneklinikken for å høre hva jeg kan gjøre med det, men det er ikke stort å gjøre. Har fått morfinsprøyte når det har vært på det værste.
Mone snart3barnsmor Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 AKUPUNKTUR AKUPUNGTUR AKUPUNKTUR er det eneste som funker på meg, prøv d da velll... utrolig deili å bli kvitt det tordenværet;-) lykke til
Venter nr. 3 i mars Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Er selv i uke 22 og har samme problem. Har vært 100% sykemeldt i 6 uker og fikk henvisning til fysioterapi. Rett og slett spenningshodepine. Har begynt i jobb igjen nå, men bare 70%. Kjenner hodepinen kommer når jeg anstrenger meg for mye, så utfordringen er å klare å ta livet med ro. Ikke lett med to småtroll hjemme som krever sitt. Lykke til og god bedring!
april09 & oktober10 Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Oj, det var godt å se at jeg ikke var alene om denne hodepinen! Jeg har satt min i sammenheng med at jeg har vært tett i nesa i 11-12 uker, men hodepinen kommer jo selv om jeg bruker nesespray og holder det åpent...Så da er det kanskje hormoner som herjer..? Forferdelig vondt er det iallefall, og jeg føler med dere alle...
Bøtteknotten og jeg Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Kjenner meg igjen i din beskrivelse av hodepinen, migrenen, paracetbruk og fortvilelsen. Er i 18 uke og har hatt migrene i 7-8 uker nå. De siste 2 1/2 ukene har jeg vært sykemeldt fra 100%stilling som lærer. Er sykemeldt 2 uker til, men har flere gode, migrenefri dager nå enn tidligere. Har noen råd og tips om ting som har funket for meg, så kan du jo vurdere om du vil prøve dem... Panodil zapp - to tabletter med en gang hodesmertene melder seg - virker bedre enn paracet. Har gått tre ganger til homeopat, har fått akupunktur og det har hjulpet. Jeg har gått til henne i flere år og har funnet ut at jeg har en del matintoleranser. Men jeg har visst blitt enda mer følsom for diverse mat nå som jeg er gravid. Har etter råd fra henne kuttet ut DRUER (som jeg fikk dilla på da jeg var 4 uker på vei og som jeghar spist masse av) . Etter jeg kuttet ut det for 8 dager siden, så har det blitt mye bedre. Ellers tror jeg generelt det hjelper å holde seg unna søtsaker. Legen min ringte forøvrig gynekologisk på A-hus og forhørte seg litt om migrene under svangerskap og hva man kan gjøre. Han fikk beskjed om at det var et vanlig problem og et vanskelig problem. Noen opplever økte anfall under et svangerskap, og det er ikke noe man kan gjøre med det. De vet også lite om hva det kommer av. Men han hadde ogs erfart at akupunktur kunne hjelpe. Håper du vil oppleve å bli bedre i dagene og ukene som kommer.
Fire småtroll Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. oktober 2008 Tusen hjertelig takk for mange fine tilbakemeldinger og gode råd! Jeg har fortvilet prøvd å få ta i legen min (som er i syden), vikaren (som er umulig å komme frem til på telefon) og jordmor (som hadde et par fridager denne uka), så følte virkelig verden var imot meg her gitt ;-) Men i morgen har jeg fått time, spørs om jeg ikke må sykemeldes en liten periode for å få senket skuldrene litt og håpe det hjelper å slappe av litt.. Naprapat var en god ide, det hadde jeg egentlig tenkt på uansett, har fått kjempegod hjelp med vond nakke der tidligere. Har ikke vondt i nakken nå, men noen spenninger er det garantert! Skal prøve akupunktur også jeg om dette ikke gir seg, orker ikke ha det sånn. Sa det til mannen i dag, at jeg lurer på hvor lenge det går ann å gå med en kronisk hodepine sånn uten å bli mannevond eller rett og slett gal? Siste dagene nå har jeg hatt vondt fra jeg slår opp øynene om morgenen til jeg sovner om kvelden, og minst et par ganger om dagen har jeg en periode på et par-tre timer med sinnsyk hamrende migrenevondt som gjør at det føles som øyeeplet skal sprette ut og hodet sprenge. Merkelig at noe kan gjøre så vondt uten at en er dødelig syk...? Igjen jenter, tusen takk for medfølende og oppmuntrende svar, på en måte er det godt å høre vi er flere i samme sitausjon, selv om jeg ikke unner noen en sånn hodepine. Håper vi alle får gode smertefrie dager i helga! Klem fra
WeeOne Skrevet 23. oktober 2008 #14 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg hadde det likedan i ukesvis, det ble verre og verre - jeg tok akupunktur, sjekket synet, endret stilling på jobb... til slutt klagde jeg til legen. Han sa det ofte er noen nerver i overgangen nakke/ skalle som kommer i klem når magen begynner å vokse og kroppens holdning endres (som regel gir det utslag mellom uke 12-25 ca). Han kunne litt om dette (akupressur tror jeg han kalte det) - det tok to min å "frigjøre" presset på disse nervene, og siden den dag har jeg vært helt fin! Tror det ofte er fysioterapeuter eller naprapater som kan dette her - anbefaler det på det aller aller varmeste. Når jeg søker på akupressur på nett kjenner jeg meg ikke helt igjen, så jeg skal forklare hva han gjorde. først skulle jeg bøye hodet mitt så langt frem som mulig. Deretter skulle jeg presse hodet bakover mens han holdt hendene som motstand (var veldig tungt) - deretter trykket han veldig hardt på nervepunktene bak i skallen. Voila!
2010 baby =)? Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 Heisann! Jeg vil også anbefale akupunktur, har slik hodepine som du beskriver som bare TAR OVER hodet mitt og hele meg, i tillegg til piping i ørene.. Humøret blir jo deretter. Er begymt å gå hos akupunktør og har tro på dette! Når han stakk meg tirsdag så gjorde det helt sinnsykt vondt, og på kvelden brant det i hodet! Måtte ringe dagen etterpå å spørre hva i alle dager som nå hadde skjedd!? Da kunne den hyggelige nålemannen fortelle at gjør det vondere dagen etter vil det si at man har truffet punktene. Ofte får man jo slike smerter fra nakken, rygg og skuldre...og lar man det gå lenge nok så setter det seg i kroppen og når man DA stikker nåler og trigger smerten så kan det bli veldig vondt! Det må bli verre før det kan bli bedre:)
ElleMelleMini Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Hei... nettopp lest et supert tips på babyverden, om ei som har vært plaga masse med hodepine. Hun har tatt en tablett magnesium hver moren og kveld, og er helt kvitt plagene. Dersom hun slutter å ta det, kommer hodepinen tilbake. Det er jo verdt et forsøk?? Jeg tar magnesium mot magen...jordmor som gav meg tipset. Hun sier at det gjør at muskelaturen slapper mer av...og for de som sliter med leggkramper/prikking i bena, så hjeler det mot det og. Og det er ikke noe farlig...er jo kun et mineral som fins naturlig i f.eks grønnsaker... Lykke til..Håper det hjelper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå