Gå til innhold

Er noen av deres barn med på leselystaksjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk skriv om det i dag, jeg har en gutt i 2.klasse.

Det står at vi skal bestemme sammen med barnet hvor mye man skal lese for å nå nivå 1, 2 og 3. Men...hvor mye bør jeg kreve?? Er det sånn at det skal være veeeeeldig vanskelig å nå nivå 3, eller skal det kreve litt å gjøre det, men allikevel ikke være uoppnåelig liksom??

Syns det er vanskelig å sette tid, jeg... Og er det bare mellom oss, eller skal vi levere inn på skolen? I fjor ga vi noe til skolen, men ser ikke at vi skal det nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har lesepasset, men jeg tror det blir annerledes i andre klasse, husker ikke hva de sa om det på foreldremøte. Det høres rart ut hvis det skal være helt opp til foreldre, ser for meg at det blir store forskjeller innad i klassene.

Skrevet

Ja, vi fikk også skriv med hjem i dag. Jeg synes det bør være noe de kan oppnå, så jeg satt 5, 10 og 15 min, ombestemte meg rett etterpå og satt 4, 8 og 12 min.

Min gutt leser lett 1 liten bok på 5 min, men det må jo være oppnåelige mål synes jeg.

Det stod noe om å levere inn og få diplom, så det skal nok leveres, ja.

Stod de skulle skrive bokomtale om 2 av bøkerne de hadde lest i løpet av denne perioden.

Skrevet

Merker at det er forskjeller da, ja. Jeg hadde tenkt 10, 20 og 30 min til dagen på nivå 1,2 og 3...og lurte på om det var for lite... Men det blir jo til at jeg må lese litt, for han leser jo ikke 30 min selv liksom... Men stod jo at en kunne telle med lydbøker og, og det hører han ofte på. Så da blir det jo fort 30 min liksom. hmmm...

Skrevet

Ja, så det. Men de har jo andre lekser i tillegg, synes jo de skal gjøre noe annet også om ettermiddagene enn bare å gjøre lekser.

Greit enkelte dager klarer de kanskje mer enn andre dager, men om de leser mer enn det de må så gjør det jo ingenting mener nå jeg.

Men forøvrig, kanskje jeg skal skru opp kravene litt, er jo i løpet av 1 uke.

Skrevet

Ja, ikke vet jeg... Må jo tenke hva som er naturlig at de klarer gjennomsnittlig i løpet av uka. Så må det jo ikke bli et stress heller, skal jo være gøy!

Og sånn som du sier, noen dager klarer de mye, andre dager blir det jo mindre...

Skrevet

men skal 1 klassinger kan å lese selv? syynd 10 min vær dag var mye..

Skrevet

Nei, jeg har 2.klassing altså...

Men i fjor følte jeg vi skulle lese kjempemasse, husker det var noen uker vi ikke kom opp i det vi skulle. Jeg syntes det var skikkelig slitsomt. Måtte liksom huske lydbok hver kveld hvis vi ikke fikk lest på senga.

Men 2.klassingen min kommer ikke til å bare lese selv, det tror jeg ikke han gidder! Har begynt på en bok nå, så vi får lese et par kapitler hver kveld. Var enkel og lese, og ganske korte kapitler.

Men når jeg tenker meg om er det jo kanskje litt mange minutter? 30 min til dagen (i gjennomsnitt) tror jeg vi skal slite veldig med å oppnå...

10, 15 og 20 min gjerne?? Da skal vi nok gjerne klare nivå 2 i alle fall, og ikke helt uoppnåelig med nivå 3. Må jo ha noe å strekke seg/oss etter;)

Skrevet

jenta mi går i 2. klasse, men jeg har ikke hørt om dette jeg.....kanskje det kommer senere..?

Skrevet

Nei, går over 5 uker, første uka er nå. Kan jo hende det er bare utvalgte skoler som skal være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...