Gå til innhold

Problem med arbeidsgiver - oppgitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, må bare få dette ut før jeg går i luften. Er nå snart 31 uker på vei i mitt første svangerskap. Har vært mye sykemeldt (i 50 %) og er det fortsatt. Min samboer reiser mye i jobben, og i den forbindelse spurte jeg på jobben om muligheten til å jobbe hele dager istedenfor halve som jeg har gjort hittil. Foreslo mand-tirsd-onsd den ene uken og torsd-fred. den andre uken. Da hadde jeg kunne brukt litt mer tid med familien min som bor langt unna, og jeg hadde sluppet lange og ensomme kvelder hjemme i et stort tomt hus. Må innrømme at jeg synes det er tøft å være så mye alene nå under graviditetet, er mye bekymringer og har hatt mye plager. Det hele endte iallefall med at jeg og sjefen tok en prat idag, og jeg ble totalt sjokkert over det han hadde å si. Han sa at han synes ikke det var riktig at det skulle gå ut over selskapet at min samboer var bortreist, og i tillegg sa han at dersom det var problematisk for meg å være alene så fikk samboeren min ta et tak å få seg en annen jobb/bli hjemme. Vi var tross alt to om det da vi bestemte oss for å få barn. Jeg holdt på å dette av stolen. Han sa også at selv om han ikke var lege så kunne det ikke vere bra for meg å jobbe 5 dager i strekk.(Er torsd, fred, mand tirsd og onsd 5 dager i strekk??) Jeg ble så paff at jeg ikke fikk ut av meg så mye, men spurte om han virkelig mente det han sa, og om han virkelig mente at samboeren min skulle si fra seg jobben fordi jeg ikke var helt i form og trengte å ha litt folk rundt meg, og ha han mente dette av hjertens lyst, og han sa at da får vi heller vere uenig i akkurat dette. Jeg sa at om det skulle skje ville vi ikke ha noe hus å bo i osv...men dette svarte han ikke på. Er helt sjokkert og klarer virkelig ikke å slappe av i kroppen i det hele tatt. Har lyst til å ta det opp med hans overordnede, men er usikker på hvor lurt det er. Synes ikke at en med personalansvar kan si sånne ting....Uansett er jeg 50 % sykemeldt, og om jeg hadde gått halve eller hele dager så ville dette uansett ikke gått ut over jobben på noen måte..Har noen noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud....!!! Og han skal virkelig være din ARBEIDSGIVER?!?!??!

Fy søren!!!! Dette hadde ikke JEG funnet meg i!! Han er faktisk PLIKTIG til å hjelpe deg med å finne løsninger som er best for DEG han skal jeg si deg, ikke for FIRMAET!!! Makan til arbeidsgiver har jeg ikke hørt på lenge alts..... kan umulig være en seriøst en iallefall!!

Snakk om å være egoistisk og ikke sette seg inn i din situasjon!!!

Nei fy fader, hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt meg en prat med legen min igjen jeg og fortalt hvordan stova er på jobben og hjemme, og be om å få 100% sykmelding..!!! Og du jobber jo ikke 5 dager i strekk når du har fri lørdag og søndag?!?! TOSK!!!! Er han dum eller?!?!?

Må han være når han svarer sånn!!!

Han vil jo tydeligvis ikke hjelpe deg på noen måter da...!

Nei, snakk med legen din å prøv å få deg 100% (OM DU SÅ MÅ SYTE LITT EKSTRA!!! hehe..) og så kan du driiiiite en lang mars i den arbeidsgiveren der alts...!!

Og imens du har permisjon..... se etter ny jobb du! ;)

Håper dette ordner seg for deg, for dette er ikke akkurat noe som er gledelig når en går gravid da......

Jeg selv har gått halvt og 60% sykmeldt siden jeg var ca 26 uker... er nå påbegynt uke 31 og går 100%, noe mine arbeidskollegaer OG ARBEIDSGIVER skjønner fullt ut, og hadde heller ikke noe problemer med å tilrettelegge dager når jeg gikk bare litt....

En må være samarbeidsvillig, og ikke en slik SUPERIDIOT som din arbeidsgiver er!! hehe..

Lykke til!! :)

Skrevet

Hei!

Sykemeld deg 100%!!!!!!! Jeg er rasende på dine vegne!!!! Støtteklem

Skrevet

Øh ble litt overasket over det krasse svaret jeg ...

Jeg er absolutt enig i at det var en sjokkerende holdning hos din arbeidsgiver.

Du kommer med et forslag, et saklig ett og får et meget merkelig svar.

Når det er sagt så er det vel en arbeidsgivers ansvar å finne løsninger som er bra for firmaet, samtidig som de skal tilrettelegge for de ansatte.

I enkelte tilfeller så syns jeg det stilles urimelige krav til arbeidsgiver om tilrettelegging (ikke i ditt tilfelle)

Jeg vet jo ikke hva slags jobb du har og hvordan ditt fravær på den ene eller andre måten påvirker arbeidet., men det er mulig at personen her er så barnslig at han ikke unner det langhelger.

Jeg husker at en som var 50% sykemeldt hos oss over lengre tid alltid hadde bortedag på fredager, det irriterte de andre ansatte grundig.

(Vi hadde det meget fleksibelt og om noen ville det så tok man gjerne fri hele eller halve fredagen og det at en alltid var borte gjorde jo at de andre måtte bli fulle dager) Dette var en annen sak

Det er fryktelig trist når det blir sånn på jobb, du vil jo nå uansett hva dere enes om føle på at det er en uenighet på jobb.'

Selvfølgelig kan ikke din samboer si opp eller endre arbeid pga dette.

Skrevet

Tja, kan på en måte skjønne arb.giver..

Får inntrykk av at du har lagt fram at du ønsker slik inndeling PGA din manns jobb, og ikke pga din helse/graviditet. Deretter skjønner jeg hans svar..

Når det er sagt:

Om du ønsker slik inndeling av arbeidsdagene fordi det er BEST for deg pga graviditeten bør/skal han jo legge tilrette for det.

Kan du ha "brukt" argumentet om reisene til din mann litt feil, slik at dette er litt misforstått av arbeidsgiver??

Jeg var selv delvis sykemeldt og hadde hele dager fri. Sa til arb.giver at det var best for meg for da fikk jeg slappet av hele dager i stedenfor å måtte dra på jobb noen timer hver dag. Da var det ikke noe problem..

Skrevet

Mange gode argumenter for og imot her. Tenkte bare å gi et innspill fra egen situasjon:

Jeg følte at sjefen min var usaklig i møte med meg som gravid, uten at det var snakk om konkret diskriminering. Jeg tok initiativ til et møte mellom meg og sjefen, med verneombud og en fra arbeidsgiversiden til stede som tilhørere. Der fortalte jeg hvordan jeg opplevde å bli møtt av sjefen min, og vi hadde en samtale om det. Det var ikke et hyggelig møte, men jeg opplevde å få støtte fra tilhørerne, som fikk anledning til å høre litt om tilstanden på vår avdeling, noe jeg syns var viktig.

I ettertid er sjefen "strålende blid" hele tida. Selv om det krever litt psyke for å gjennomføre, tror jeg det er viktig at noen tør å ta støyten, om ikke annet for kommende gravide sin skyld. Hvis dere har verneombud på arbeidsplassen, syns jeg du skal ta en prat med ham/henne. Vedkommende har taushetsplikt, og kan kanskje gi deg noen gode råd for veien videre.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har selv en arbeidsgiver fra helvete. Sjefen din har en jobb, hans jobb er å ivareta bedriftens beste. Du er gravid, og er nok i hans øyne en belastning siden du er både sykemeldt og spør om andre arbeidstider.

Dette er jo ikke rettferdig i hele tatt!

Han blåser tydeligvis i deg og din situasjon, og hadde jeg vært deg ville jeg sett meg om etter andre jobber i permisjonen. Sånn synes jeg ikke du skal godta å ha det. Synes også du skal vurdere å sykemelde deg 100% frem til permisjon. Jeg er selv sykemeldt, jeg orker ikke et slitsomt svangerskap, pluss et helvete på arbeidsplassen.

Lykke til.

Skrevet

Jeg kan forsåvidt skjønne arbeidsgiver her.

Sett fra hans synspunkt kan det være problematisk å skjønne hvorfor bedriften skal ta hensyn til at din samboer ikke er hjemme, og det vil være naturlig å tro at du er sykemeldt 50% fordi du av helsemessige årsaker ikke bør jobbe mer enn halve dager.

Jeg ville kanskje tatt opp problemstillingen med min lege for råd og argumenter for hvordan dette påvirker din helsesituasjon, og tatt det opp igjen med arbeidsgiver med nye argumenter.

Skrevet

Jeg syns ikke sjefen din er heeelt på villspor. Litt drøyt kanskje å dra inn at samboeren din bør finne seg en annen jobb osv, det er jeg enig i. Men forsåvidt enig i at det ikke er arbeidsgivers problem at du savner samboeren din, og kanskje han føler han har strukket seg langt allerede og vært flink til å tilrettelegge?

Nå vet ikke jeg hvorfor du er 50% sykemeldt. Men jeg har også vært delvis sykemeldt en periode, hvor jeg jobbet noen dager, og hadde noen dager fri. Men jeg samlet ikke fridagene i en bulk, tok heller fri tirsdager og torsdager i en uke. Skulle jeg tatt torsdag fredag den ene uken, og mandag tirsdag den andre uken, ville det jo vært borte en hel uke fra jobb. For mine kollegaer ville dette vært en stor ulempe, da det jo tross alt er bruk for meg. Ved å være borte annenhver dager det aldri lenge til jeg kommer og kan ordne opp i mine ting.

Kan dere ikke inngå et kompromiss. Hva hvis du tar fri torsdag fredag den ene uken, og onsdag, torsdag fredag den andre uken? Da får du jo en langhelg, men er likevel ikke over en uke borte fra jobb om gangen?

Jeg har vært sykemeldt pga bekkenløsning, og det er definitivt bedre for bekkenet mitt å spre fridagene mine utover, i stedet for å jobbe flere dager i strekk. Det tåler jeg rett og slett ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...