MinnieMe Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Hvor farlig er det egentlig å spise spekemat, familieskinke, salami, servelat osv (som er innfor holdbarhetsdato, så klart) når man er gravid...? Er det påvist noen stor risiko? Så klart, er det noe som er veldig farlig så holder jeg meg unna det, men et vanlig norsk kosthold kan da ikkje utgjøre de helt store sjansene for at noe skal gå galt med et foster? Jeg har enda ikke funnet ut at jeg spiser noe som er veldig fyfy (jeg spiser uansett ikke muggost eller rå sjømat). Og er det verre lenger ut i svangerskapet man kommer? Mitt kosthold består av mye drikk (mest vann, men også melk, juice og litt brus, ikke kaffe), grovbrød med ost, kjøttpålegg, syltetøy, yoghurt, middager bestående av kjøtt eller fisk, potet, ris, pasta, salat, jeg spiser minimum et eple og en banan om dagen, ofte mer frukt (druer, appelsin, fersken), jeg koser meg med en kakebit eller sjokolade dersom jeg har lyst og i helgene blir det litt potetgull og brus. Jeg har aldri røyket, men drikker øl, noe jeg selvfølgelig sluttet med da jeg oppdaget jeg var gravid. (Hadde desverre et par helger med øl til maten og en baileys til dessert, men ikke sånn at jeg var beruset) Innimellom blir det fastfood (pizza eller burger), men ikke mer enn et par ganger i mnd. I tillegg tar jeg vitaminbjørner og folat og så skal jeg begynne med tran så snart jeg får kjøpt ei flaske (bare glemmer det...) Er det vanlig å bli helt helsefrik når man er gravid? og er mitt kosthold helt på bærtur...? Hvordan tenker dere andre?
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 hørtes jo ut som ett normalt og sunt kosthold.. jeg er forfedelig sløv med frukt og grønt,men prøver å få i meg litt i løpet av dagen..'ellers så koser jeg meg med cola og sjokolade nå og da.. er skikkelig matlei for tiden.. eneste jeg har lyst på er fastood,men prøver å begrense til 2-4 ganger i mnd..(men kan jo lage sunn pizza også.. ;p)
Suretær Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Høres ut som en greit og variert kosthold. Jeg gidder i hvert fall ikke være helt hysterisk, jeg har spist det meste, både sushi, spekemat og bløt ost men jeg vet det er mange som synes det er HELT crazy. Holder med selvsagt helt fra alkohol og sigaretter, noe annet vill være dumt men ellers prøver jeg å leve så normalt som mulig. Lykke til : ) Klem
Tweak Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg tenker som så at når helsemyndighetene advarer mot noe så tar jeg det alvorlig. Så da begrenser jeg det som anbeales begrenset og er avholds med det som anbefales avholds. Derfor spiser jeg ikke spekemat, selv om det "bare" er fårepølse for eksempel. Det er ikke noe stort "offer". Livet består av så mye mer enn akkurat den type mat der og da! Slutter jo ikke å leve, som så mange bruker som argument. Dette er nøkternt, og ikke hysterisk! :-)
MinnieMe Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2008 Takk for svar, godt å høre at flere er avslappet til hva man putter i munnen så lenge det er styrt av passe sunn fornuft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå