Gå til innhold

mammografi falsk "trygghet" ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner nå 3 stykker med brystkreft. Ingen av de ble oppdaget ved mammografi - to av de ble oppdaget da de ba om utvidet ultralyd og den 3 først ved at de faktisk tok en biopsi fra 3 forskjellige steder i brystet. Så kan man undre er mammografi en falsk trygghet ?

For hvilken trygghet er det når man ikke alltid kan oppdage svulster. Kanskje magefølelsen vår er en bedre diagnosør enn mammografi maskinene ?

Mammografi tilbys fra du er 50 år ,- men mange yngre velger å ta mammografi før er du en av de og føler du trygghet ved testen ?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mammografi kan faktisk være en falsk trygghet.

Jeg forlangte både mammografi og ultralyd sist jeg ble kalt inn. Mammografien viste ingenting, mens ul viste en væskefylt cyste.

 

Søsteren min hadde brystkreft som ikke ble oppdaget ved mammografi, og takket være at hun forlangte ul ble kulen funnet.

 

Dessverre lever hun ikke idag, men hadde nok levd ennå kortere om ikke hun sto på krava selv.

Skrevet

så leit med søstern din :(

Men er det genetisk hos dere eller er det bare tilfeldig at dere gikk å sjekket dere ? Hos de 3 jeg kjenner var det hverken kul eller noen andre tegn til brystkreft de bare følte på seg at noe var galt.

Skrevet

Det er mer vanskelig å se kuler i brystvevet til unge kvinner som ikke har fått barn, pga at brystvevet er så tett. Så det er nok en falsk trygghet hvis man er i den kategorien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...