Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 såg det var en som skreiv her innpå at om man ikke var/har vert gift så hadde ikke fedre foreldrerett. er dette sant?? bare nyskjerrig =)
Trulte76 Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Før så måtte man skrive under om mor, far eller begge skulle ha foreldreretten. Men nå er det noe nytt. Vet ikke når det kom, men nytt siden mine to eldste ble født. Har man felles adr den dagen faren skriver under farskap så får man automatisk delt foreldrerett Men der skjedde en glipp med oss. Fikk nanvevalgskjemaet og så det stod kun mor under foreldrerett. Ringte å spurte. vi hadde samme adr, bruks og gardsnr. MEN med meg stod det et husnr og det gjorde det ikke på han, så da stod ikke han oppført på samme adr som meg. Så derfor hadde jeg fått hele foreldreretten, så vi må sende inn skjema for å rette på det. Så det kan skje noen glipper tydligvis. Men det skal bli automatisk delt når man bor sammen..
Gjest -<<- Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Nei, det er en grov forenkling. Fedre kan godt ha foreldreansvar (/foreldrerett) uten å ha vært gift med barnets mor.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Foreldreansvar og foreldrerett er det samme. Dette blir automatisk delt i dag, dersom en er samboere eller er gift. Før 01.01.06 var dette regelen kun for gifte. Er en helt alene ved fødselen, så har mor foreldreansvar alene automatisk. Hun kan skriver under på delt foreldreansvar, men gjør hun ikke det, så kan barnefar ta det til retten. Da får han delt ansvar uansett, dersom han er egnet(noe de aller fleste er).
Trulte76 Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 ja og nå får fedre automatisk forledrerett visst man har samme adr (bortsett fra når det oppstår feil sånn med oss da hehe)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Men, på samværsavtalen vi har står det delt. Kan det gå utover hvor mye OS og lignende jeg får nå? eller må jeg ringe å si at det er feil å at det ikke er delt?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 nei. Os har ikke noe med foreldrerett å gjøre. Delt omsorg påvirker OS
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 foreldrerett betyr at i større avgjørelser så må man ha begges underskrif når det er delt. Har ingeting å si ang OS. Delt foreldrerett og delt omsorg er ikke det samme. Delt omsorg er at man har ungen 50& hver..og det påvirker OS for da har man ikke rett på noe. kan få skattekl2 annehvert år hver eneste..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Hm. okej. Så da kan det bare stå delt foreldreansvar på samværsavtalen da?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Eller, det står felles ansvar. der skrev vi delt...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=2864 Les litt dere..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 den loven er forandret på..har man felles adr er det automatisk delt forelrett..stod i mine papirer..eller var det farskap papira det stod? vet iallefall det er sånn..så den siden der kan ikke være oppdatert..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå