Ludviginne - mamma!! Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 ... ja for dere klarer vel ikke helt å holde dere unna siden Først: Gratulerer så mye. Håper jeg blir en av dere snart. I ventetiden har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan svare på: 1: Hva slags klær er det lurt å ha på seg når en drar til føden? (Kanskje ikke så nøye, havner en fort i sykehusklærne?) 2: Var det noe dere hadde med som dere slett ikke angret på at dere hadde med/noe dere savnet? 3: Hvilket barn i rekken var dette, og når kom du igang med ammingen? 4: Hadde dere mye besøk på sykehuset, og hvordan syntes dere det evt var? 5: Fikk dere fødselsgave av faren? (Vet at meningen om den er ulik, ikke ute etter å vite det, men mer om det er vanlig lengre
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Nå er det 2,5 år siden jeg fødte sist da men regner med at jeg kan svare for det hehe.. 1: Jeg hadde vanlige klær på når jeg dro sist, jeans en sort genser, støvletter og tweedjakke var rett inn i sykehusskjorte når jeg kom på føden. Mye enklere når jm skal sjekke åpning for eks, var hvertfall det jm sa til meg. 2: jeg hadde med brystvortesalve, mykt toalettpapir, egne bind, og slippers ingen av de tingene hadde jeg klart meg uten. Savnet egne klær til babyen og litt finere klær til meg (følte meg som en dass i joggisen min). Så denne gangen har jeg pakket med behagelige hverdagsklær til meg og noen bodyer og strømpiser til babyen. 3: Det var nr 1 og ammingen gikk supert helt fra første tår hehe, fikk melk med en gang og frøkna var god til å suge. 4: Hadde veldig mye besøk både på sykehuset og når jeg kom hjem, FOR mye.. Første gjeng kom bare noen timer etter at hun var født og etter det hadde jeg konstant besøk i to uker :-S Ble helt utslitt av det så denne gangen skal jeg tenke mer på mine egne behov å se ann formen før jeg takker ja til besøk av gud og hvermann. Skal også være flinkere til å kaste ut folk når jeg blir sliten å ikke la de få bli hele dagen når de først kommer. 5: fikk en baby og det var nok for meg også kjøpte han litt blader osv til meg da..
babelin Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Heisann! Helt riktig, vanskelig å holde seg borte fra denne siden! Må jo inn og se om andre med termin i samme tidsrom har født, hvordan det har gått osv. Her er mine erfaringer etter jeg fødte vår første, en gutt, fredag 10.10.08. 1) Jeg hadde med meg joggebukser, både med lange og korte bein. Opplevde at det var godt å ha korte bukser også, da man er veldig varm/svetter mye væske i tiden etter fødsel. Ellers hadde jeg med singleter, som gjorde det lett å fiske fram maten når det skulle ammes. Hadde morgenkåpe også, som var greit å bruke når man skulle opp og amme om natten/på do osv. Jeg brukte ikke sykehusklærne, og syns det var kjempedeilig med eget tøy. 2) Godt å ha med egne toalettsaker og klær og selvfølgelig kamera/filmkamera til å forevige alle minner de første døgnene. Hadde med mp3 spiller, men denne ble ikke brukt, da ørene måtte være tilgjengelig for å høre lille prinsen om han våknet. 3) Ammingen gikk helt fint for min del. Gutten er flink å suge og jeg har nok melk. Rådet er å la babyen ligge masse til brystet og prøve seg frem mens dere er på sykehuset. Selv om du ikke har mye melk første/andre dag, vil han få i seg råmelk, som er veldig næringsrik. I tillegg lærer han seg å suge, og stimulerer til å få i gang melkeproduksjonen. Det at gutten vår lå så mye til brystet i starten, tror jeg er hovedgrunnen til at vi får det så bra til nå hjemme. 4) Vi har ikke familie i byen så vi hadde 2-3 venner på besøk til ulike tider, og synes dette var veldig koselig, som de stolte foreldre vi er:o) Men nå hadde jeg en veldig grei fødsel og var i god form etterpå. Forstår dersom man er veldig sliten, plages med amming etc at besøk ikke er det første man tenker på. Men dette har folk forståelse, og de færreste kommer vel uten å ha avklart dette på forhånd. Mitt inntrykk er at folk er redd for å forstyrre. 5) Jeg fikk fødselsgave hos faren og ga også han gave. For vår del handlet det bare om å vise samboer at man har satt pris på hverandre under svangerskap og fødsel. Jeg fikk en orkide og et gullsmykke:o) Men dette er vel som du sier, opp til hvert enkelt par.
Dr Mcstuffins Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Hmm...skal prøve å svare etter beste evne :-) 1) Jeg hadde vanlige gravidklær på meg når jeg ankom sykehuset. Men for min del spillte det ikke noen rolle. Jeg brukte badekar som smertelindring og innimellom de maaange timene jeg bada så brukte jeg sykehusskjorta og syns egentlig den var superbehagelig. Jeg ville nok heller tenkt på å ha behagelige klær til hjemreisen. En god og romslig kosedress..rompa er jo litt ubehagelig og da er det fint om klærne ikke også er det. 2) Slipperser til å ha i dusjen og tøfler. Badekåpa er fin å ha hvis man bor på fellesrom. Masse søtt å drikke på! Klarte ikke spise eller drikke så mye i de 20 timene før gutten var ute. Men rett etterpå fikk jeg et sinnsykt behov for å drikke. Kroppen skrek etter energi og da forsvant den flaska med "Mer" som jeg hadde med. 3) Dette er barn nr1. Han tok pupp med en gang så vi var heldig der. Men de første dagene trodde jeg at han sugde på en tom pupp for jeg så ingenting til melka. Men den kom...i rikelige mengder etterhvert. 4) Gikk helt greit med besøk. Spesielt fra nærmeste familie. Men man er jo ganske sårbar...jeg var sliten, usminka og hadde puppen på utstilling hver gang det kom noen. Men alt er jo lov etter det man har vært gjennom. 5) Fikk ingen fødselsgave. Men jeg fikk en veldig snill samboer som var veldig hjelpfull i tiden etter fødselen. Handlet mat, sto opp om natta sammen med meg osv..har ikke savnet noen gave. Lykke til Ludviginne - på overtid
ChellBell - har født! Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Hehe, ja jeg lurer rundt her ennå... Syns jo det var så koselig å være her på 3. tri med dere ) Svar på spørsmålene dine: 1. For meg som hadde planlagt keisersnitt så var det ikke så big deal hva jeg hadde på meg på vei til føden. Nå har jeg et par venninner som har termin i disse dager og de har pakket kosebukse og noe enkelt å greit å slenge på seg i tilfelle de må på sykehuset i full fart midt på natten. Det høres veldig fornuftig ut syns jeg Du havner i sykehusklærne med en gang du kommer på sykehuset uansett. 2. Jeg angrer ikke på at jeg tok meg en del klær til bebisen. Jordmødrene kom bort til meg og sa de syns det var så koselig å se en baby i litt sivile klær - og så var det litt stas for meg å endelig kunne bruke de klærne som hadde ligget i kommoden i mange mnd allerede. Jeg hadde med masse klær til meg selv (topper, truser, kosebukser, morgenkåpe og sokker) og fikk ikke brukt for noe annet enn 1 sort kosebukse. Jeg lå på sykehuset i 4 dager og det var bare digg og kunne gå i sykehusskjorten og stygge nettingtrusene som alle andre.. 3. Jeg fikk en datter forrige fredag - 10 dager siden, og hun får morsmelkserstatning. 4. Jeg hadde ikke så mye besøk på sykehuset.. litt fordi jeg tok keisersnitt og var veldig sliten, og litt fordi familien min bor i en helt annen by enn der jeg fødte. Nå i ettertid anger jeg veldig på at jeg ikke fikk familien min til å komme til fødselen (jeg sa vi kunne vente til etter vi kom hjem).. man får et stort behov for å ha familien sin der når en får en liten baby. 5. Jeg har ikke fått mammagave ennå, men skal få: en ny diamant i allianseringen Pappan og storebror fikk gave av meg og. Lykke til videre Ludgviginne! Nå er det like før! )
Herkules Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 2 år siden sist og 10 dager til termin så da kan jeg mimre litt: 1) sist jeg fødte var det sommer og vannet gikk, så for enkelhetsskyld satt jeg i kort skjørt oppå håndkle (3 timer i bil) Jeg ble lagt inn før fødsel og fikk faktisk ikke sykehusklær før fødselen startet så det var bra jeg hadde med litt. Nå drar jeg i det jeg har på, men regner med at det er i en av de behaglige joggebuksene, tights eller no. 2)Brukte sykehus klær og egne om hverandre, tror ikke vi hadde noe annet en skjorter på sykehuset og da er det jo greit å ha med bukse i alle fall. slippers er vel et must, alle går jo rundt på gulvet der. 3) nr 1 og han var prematur så han var litt slapp ved puppen. Han skjønte poenget, men sovnet hele tiden så han fikk i seg litt lite. barnepleieren lånte meg ammeskjold, men det var igrunn ikke der problemet lå. Hadde mye melk da. Siden han måtte ligge i lys så skulle jeg pumpe meg så vi fikk målt i ml hvor mye mat han fikk og jeg hadde masse gul melk (jm klarte å søle ut 15 ml og var helt fra seg for dette var mer verdifullt en gull:)) 4) Alle venninnene mine kom på sykehuset, og alle besteforeldrene jeg hadde besøk hver dag på sykehuset men ikke hver dag hjemme. Eller jo mamma og pappa bor vedsiden av så mamma var nok innom daglig:) Besøk gikk veldig greit. Jeg var i god form og bryr meg ikke så mye om å ta meg godt ut når jeg ligger sånn på sykehus.. Fordel for oss er at alle bor i nærheten og at alle derfor kun er på korte visitter Ingen overnatting. 5)Fikk ikke gave av pappaen, viste ikke om den "tradisjonen" og var uansett ikke i tankene mine . Ikke noe jeg forventer nå heller. Det viktigste er at han er flink med Storebroren i denne tiden
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 hehe, nei d er sant, klarer liksom ikke helt å gi slipp riktig enda..=) 1) Ja, sykehusskjorta kom på m en gang.. Ikke praktisk m egne klær under fødsel;) 2) Egne klær til baby var stas å bruke, de sykehusklærne var ikke mye å skryte av (for store, og veldig slitte..). Hadde m meg kosebukse og en vid tunikakjole, veldig greit å gå m istedet for de store sykehusskjortene (følte meg så naken i dem). Også var d jo greit å se litt ålreit ut når formen kom tilbake dag to og tre! Bok/ blader og iPod ble d ikke no tid til.. 3) Barn nr 1. Råmelka kom dagen etter fødsel, men lille snuppis hadde store problemer m å skjønne poenget m pupp, så ble mye strev de første dagene (melka kom vel for fullt dag tre hvis jeg husker riktig, og da kom den i strie strømmer). Var vel også dag tre amminga begynte å fungere sånn noenlunde uten hjelp fra barnepleier osv...Så ble en del trøbbel m amminga for min del, men d skyldtes som sagt ikke at melka ikke kom, men at lille snuppa strevde m å suge, og at hun sovner fort ved puppen.. 4) Fikk ikke så mye besøk, fordi familien bor litt spredt rundt i landet, men d besøket vi fikk, var veldig koselig (hadde ikke orket så mye besøk, var jo ganske sliten etter fødselen, og tok jo en del tid og krefter å få til amminga) 5) Nei.. Men fikk veldig god oppvartning og støtte:)
Nr3på vei, to tette:) Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 1: Hva slags klær er det lurt å ha på seg når en drar til føden? (Kanskje ikke så nøye, havner en fort i sykehusklærne?) Dro gravidklærne, og gubben kjøpte ei ny joggebukse til meg for e gamle fikk jeg jo på meg men det vart så mange mager da etter fødslen,hehe. Hoppa rett inn sykehusskjorta, men hadde en langtunica og ei mammajoggebukse som je subba rundt i til det satte ordntlig i gang. 2: Var det noe dere hadde med som dere slett ikke angret på at dere hadde med/noe dere savnet? nja tja, det må være sminke, for det var deilig å kunne ta seg en forfriskende dusj og sminke seg(sminker meg ikke daglig ellers), sov i ro var et must, bhèr-var veldig hormonell og så svetten rant av meg i mange mange uker etterpå og da er det ikke morro når man har pupper som ikke lengre sitter der de skal, for det bare renner under der tilslutt!. Så hadde jeg med meg bøker,mp3. Ikke noe jeg savna egentlig....jo noen gode sko/sandaler. 3: Hvilket barn i rekken var dette, og når kom du igang med ammingen?1gangsfødende:klundra litt, menhadde masssssse melk så dt rant over 1mnd før fødsel. 2gang: så hadde jge ikke noe og sleit med å få, så je delammet, orka ikke stresse med å få mere. 4: Hadde dere mye besøk på sykehuset, og hvordan syntes dere det evt var?1gang så ville jeg ha mye besøk og var gasnke bra form raskt etterpå etter ett lett svangerskap. 2gang:pyton hele svangerskapet, fødsel og etterpå så jeg ba om å ikke få besøk og det ble min mor faktisk sur for. Hun poengterte det mange ganger i meldinger etc, og det var ikke lett, men jeg ville heller bruke kreftene mine til å orke å ha besøk av storebror enn å ha besøk av andre. Orka ikke snakke i tlf heller, jeg trengte å få samlet meg igjen. Når det gjaldt besøk hjemme også så var folk flest flinke til å spørre og jeg sa faktisk nei flere ganger pga at jeg ikke maktet besøk. Når det kom folk så var det en sånn påkjenning at svetten rant og ble utilpass og utslitt. Hadde mer enn nok med meg selv og amme, og ha en større familie. 5: Fikk dere fødselsgave av faren? (Vet at meningen om den er ulik, ikke ute etter å vite det, men mer om det er vanlig lengre Fikk roser:)Det fikk jeg første gangen også.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg fødte en gutt for 6 uker siden, og snuser fortsatt litt her inne hehe 1. Jeg gikk i mine vanlige mammaklær da jeg ble lagt inn, men jeg ble lagt inn til observasjon og var ikke i fødsel da. Men da jeg begynte med rier så ble det for til at jeg tok på meg sykehusskjorta, for jeg ble så varm og jeg ble undersøkt så ofte. Også måtte jeg ta CTG ofte, og da var det litt knot å kle av og på seg hver gang. 2. Jeg savnet litt mer klær til gutten min...også tok jeg med str 50 og det fikk jeg ikke brukt da gutten var 54 cm lang...hehe. Ellers var jeg glad for at jeg hadde med meg purilan brystvortesalve, ammeskjold og ammeinnlegg. 3. Dette var nr 2, men det var 9 år siden sist da...Jeg fikk relativt fort melk og mye melk, men vi sleit litt med riktig sugeteknikk....så da ble jeg fryktelig sår...og jeg angrer litt på at jeg ikke ba om mer hjelp til amming mens jeg var på barsel...for jeg reiste vel hjem uten å helt ha fått det til...og det endte i brystbetennelse 2 uker etter at jeg kom hjem. 4. Første dagen fikk jeg ikke lov til å ha besøk fordi jeg var utslitt etter en lang og tøff fødsel. Men dagen etter kom det mange på en gang, og jeg syns det var super slitsomt. Var helt utmattet når visittiden var over...sukk...og skulle nok vært flinkere til å begrense besøkene på barsel. Men da vi kom hjem var vi veldig flinke til å si nei til besøk de 2 første ukene, og det var deilig! 5. Nei, fikk ikke det....men tenkte ikke på det heller jeg. Masse lykke til med fødselen
Sølvi77 Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg hadde skjørt på meg. Det var veldig greit å sitte i bilen med håndkle mellom bena. Videre var det veldig greit å ha skjørtet etter jeg hadde født.. Da var det bare til å lette litt på kanten når JM, lege og andre skulle undersøke. -bukser kan kanskje være litt ubehagelige de første dagene. Jeg tror det er det beste fødselstipset jeg har! -så nå er jeg på letings etter nytt skjørt til neste mann..
Lillepusen-78 Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 1: Jeg ble innlagt for igangsettelse etter 4. overtidskontroll. Hadde på meg vanlige mammaklær, og samboeren min måtte pakke en del ekstra i bagen siden det ble noen dager ekstra på sykehuset. Gutten vår kom 2 dager senere. Da vannet gikk var det rett i sykehusskjorta.... 2. Slippers - ett par til dusjen og ett par til å gå med. Myke og behagelige klær. Sminke. Ørepropper, som jeg bare brukte npr babyen var på barnestua..... Men det var deilig for hun på rommet mitt snorket, og babyen hennes gråt en del... Avantkopper - som samler opp melk og beskytter såre brystvorter. 3. Første barnet. Ammet fra dagen etter fødsel. Ble kjempesår den 3. dagen etter fødsel, og bare pumpet meg den 4. dagen og lillegutt fikk sutt. Så hjalp det seg sakte men sikkert... 4. Hadde besøk av noen venner og nær familie. Tror vi hadde 4 dager uten besøk, og det var deilig. Tiden går så fort på sykehuset, og med amming og diverse er det masete å skulle "time" alt til at det kommer besøkende kl. 18. 5. Nei... Dvs han kom med en stor pose smågodt noen dager etter fødsel. Det smakte ;-)
AO3 Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Klart jeg ikke klarer å holde meg unna dette stedet riktig enda. 1) Jeg rakk ikke å pakke noen klær, vannet gikk om morgenen den dagen jeg hadde planlagt å pakke fødebagen... Men det gjorde ikke noe, sykehusklærne var helt ok, og akkurat det jeg trengte. Jeg brukte ikke "normale" klær før den fjerde dagen etter fødsel (ks), tror jeg. 2) Jeg hadde som sagt ikke med noen ting, men samboeren min kjøpte inn etterhvert, så det gikk helt fint. 3) Førstemann. Han var flink til å suge helt fra begynnelsen av, men det tok litt tid før melka begynte å komme... Ks søndag kveld, melka kom for alvor natt til torsdag. 4) Fikk ikke noe besøk på sykehuset - familien bor langt unna, og venner hadde ikke mulighet til å komme de dagene vi var innlagt. Jeg var uansett ikke i form til besøk, så det var egentlig like greit. Hadde muligens fått besøk av venner/kolleger hvis jeg hadde orket det, men det var uaktuelt. 5) Nei - men han var så fantastisk gjennom det hele, både når det gjaldt å ta seg av meg og lillegutt, at det var gave nok i seg selv. Vel, jeg fikk roser etter noen dager, det satte jeg pris på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå