bønni Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Nå har jeg vært hos legen til normal svangerskapskontroll. Og livmora, sf-målet, er høyt. Det flater ikke ut men fortsetter i fin linje opp og er utenfor det grønne området. Blodtrykket var også litt høyere enn sist, men ikke alarmerende (140/80), og urinen negativ. Legen vil jo såklart ikke skremme på noen måte, og kom bare med mulige feilkilder på målene som forklaring - men fikk mast meg inn på en kontroll på sykehuset om et par dager for sikkerhets skyld. (Hun ville uansett hatt meg til kontroll til henne selv om et par dager dersom det bare var på grunn av blodtrykket, men pga høyt sf-mål ville hun at ullevål skulle ta en sjekk.). Jeg lurer jo på om det er noen som har lignende mage som vokser og vokser - noen som har noen ide om hvorfor? Det var jo forsåvidt bra å få bekreftet at magen er svær, hehe Har forresten passert termin med 3 dager.
bønni Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. oktober 2008 Hehe, for ordens skyld:Det var legen som fikk mast seg til en time hos meg på ullevål ;-) Selv tar jeg glad imot all omsorg jeg får i forbindelse med svangerskapet, men spesielt masete var jeg ikke hos legen i dag ;-)
MiLady Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Mitt SF mål ligger også over den grønne(?) linja. Var på vekstekeminering eller hvordan man skriver det den 15 okt. Og der fant gyn at jeg hadde litt for mye forstervann, så det kan godt hende at det er litt for mye forstervann du har, men hvis du skal på kontroll så finner de jo ut om det er litt for mye forstervann, eller at fostrert er stort... Har jo hørt at så lenge sf-målene stiger gjevnt å trutt så er det ikke noe fare, men hvis det plutselig skulle ta en brå hopp eller at målene blir for lave så kan det indikere at noe er galt...
entusiastisk Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 SF målet på meg steg brått fra under normalen til over normalen. Dette skjedde samtidig med at babyen hadde snudd seg fra tverrleie til hodeleie. Normal mengde fostervann på UL både ved lavt og høyt SF mål. Så det kan ha noe med hvordan babyen ligger. Tror det er det som er tilfelle hos meg i hvert fall.
karenulv Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg går med nummer tre nå, og er 34+6 i dag. Legen målte magen min til å være 34 cm, og det er visst stort. Jordmor og lege har stressa noe veldig hele svangerskapet, men jeg er ganske rolig. har født store barn før og det har gått greit. Ble sendt til vekstkontroll og legen på sykehuset fant ingenting unormalt, jeg har bare en stor mage. Har vært over det grønne feltet hele veien. Har lagt på meg 9 kilo inntill nå og har det helt greit. Tror bare noen av oss er store........ Lykke til!!!
bønni Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2008 Takk for tilbakemeldinger! Jeg har lest litt hist og pist på nettet også, og sett at både fostervann og leie kan spille inn. Jeg synes det virker som ngen sklir litt opp og ned i magen min - og i dag ligger han høyt, jeg har en hump godt over navlen, og halsbrannen er tilbake ;-) Satser på at det har noe å si for målet. Er ikke bekymret forsåvidt, må jo gå ut fra at det er normalt inni der ;-) Men fint med ekstra kontroll da - skjønt det aller beste hadde jo vært å føde før kontrollen på torsdag, hehe.
Lilje74 Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Magen min er også stor. Jeg er i uke 40 nå og fra uke 38 gikk målet faktisk såvidt utenfor skjemaet. Blir spennende å se hva det blir på kontrollen denne uken... Jeg har tatt mange ekstra tester. Ekstra UL'er og glucosetest. Hvis man har mye fostervann er de redd for 1. svangerskapsdiabets og 2. for tidlig fødsel... Men det er jo ingen fare for for tidlig fødsel på dette stadiet, og store barn trenger mer fostervann. Hos meg var babyen litt større enn gjennomsnittet, vannmengden likeså etc. Symfysemålet er dessuten kun veiledende og at magen ser stor ut kan ha sammenheng med om du f.eks. har lavt eller høyt liv. Høyden din etc. Jeg er glad for de ekstra testene jeg fikk. Godt å vite at alt er i orden :-) Hørte om noen som hadde fått konstatert ett barn som viste seg å være tvillinger... He he... tenkt på det... Godt med en ekstra UL :-)
bønni Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2008 *gulp* ikke forberedt på uoppdagede tvillinger her ;-D !! Men da hadde de vel kommet ut allerede.... Ingen fare for for tidlig fødse heller når man alt er over termin. Ååååå man blir jo så nysgjerrig på den tassen som gjemmer seg på innsiden og ikke vil ut - må jo spekulere i alle tall og opplysninger man kan få for å prøve å forestille seg hvordan det står til der inne! Men nå er det kvelden for min del - sov ikke mye forrige natta, håper på flere timer i natt.
MammaTil2Gulljenter Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 hvorfor tror mange at størrelsen på babyen og størrelsen på magen har sammenheng? dette kan være svært misvisende... Jeg har ligget over det grønne feltet hele svangerskapet og mitt forrige, men jenta jeg fikk sist er ei lita dukke på nesten 2,9g og 45cm...gynekologen som utførte ul sa at denne jenta ble nok lik søsteren sin... Så ikke stol blindt på magemålene;) Med det sagt så har heller ikkemitt sfmål flatet ut...heller ikke sunketslik som det gjorde hos meg forrige gang, men magen er også helt anderledes...så er mulig der er derfor... Legen synes ikkedette var noe å heve øyenbrynet for, men jeg har heller ikke passert termin, er kanskje derfor du blir henvist videre? Uansett må du ha lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå