Twinkel Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 er det noen andre her som har fått beskjed at de har høyt blodtrykk? er litt redd for å ha fått svangerskapsforgiftning, er 33 uker på vei. jordmor er allti så positiv,så jeg vet ikke om jeg har sånn kjempe mye å bekymre meg for,men vet aldri. BT lå i hvertfall på 140/80 og hun ville at jeg skulle komme igjen om en uke for en ny sjekk.. er det noen andre som har opplevd dette,uten å fått framvist at det er svangerskapsforgiftning? jeg har ingen proteiner i urinen,men litt hevelser i kroppen. ble litt urolig jeg,andre med erfaringer? BT lå forresten på 140/80 første gang jeg var på kontroll. tusen takk for alle svar=)
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Det er normalt at trykket går litt opp i slutten av svangerskapet! Det trenger ikke bety noenting. Kjempebra at du har en jm som ikke tar noen sjanser! Du kan nok føle deg helt trygg:-) Dessuten så er babysen så stor nå at om du i verste fall skulle ha fått begynnende svangerskapsforgiftning så kan du bare settes i gang:-)
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 140/80 låg eg på fra eg var 13 veke på veg...Ingen fare med da,men dei er ekstra obs på ting når undertrykket stiger i tillegg,overtrykket kan ligge litt høgt uten at da er nåke....
Twinkel Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2008 for en mnd siden når de målte sist så lå det på 120/70,så det har jo steget en del. men jeg føler meg jo i helt fin form,håper bare at det ikke er SF. men hun var jo veldig positv,at alt annet så veldig fint ut og sånn(men sånn pleier hun å være:P) blir spennende på mandag,håper det ikke har steget noe mer! leste også på nettet at man har svangerskapsforgiftning hvis BT ligger på 140/90,og det gjør jo nesten jeg:S Tusen takk for svar=)
litlemor Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Var det så høgt, då? Det er jo undertrykket som her er det viktigaste, og det var vel ikkje så høgt? Undertrykket må vera over 90 for at det skal bli rekna som høgt ifht sv.skapsforgiftning ettersom eg forstår det (preeklampsi, ved eklampsi er det over 110). Eg fekk konstatert høgt BT ca i veke 36. Og då var det ordentleg høgt, undertrykk på 100. Det blei mange sjekkar, og eg har gått annakvar dag omtrent til kontroll med urin og BT, i forhold til svangerskapsforgiftning, altså om det skulle utvikla seg. Men ingenting har skjedd, heldigvis. Ingen protein, bare lette, vanlege hevelsar nå på slutten (har termin i morgon). Undertrykk stabilt rundt 90-95 desse siste vekene. Så, eg håper og trur du kan slappa av. Eg har aldri hatt høgt BT før, eg har fødd 3 gonger før. Så eg blei og fyrst veldig uroleg og nervøs av dette, torte bare sitta i sofaen omtrent, før eg etterkvart skjønte at dette gjekk bra, blodårene kom ikkje til å eksplodera, ungen og eg blei sjekka svært ofte. Viss det stig meir, vil du bli oftare kontrollert, og det er veldig bra at dei tar det alvorleg og er føre var. Noko anna er det jo heller ikkje mogleg å gjera når det gjeld sv.skapsforgiftning, og sjølvsagt det å ta det med ro! Så sørg for å kvila mykje, og lytt til legane og jordmødrene, til meg har dei i alle fall sagt at høgt BT i seg sjølv ikkje utgjer ein fare, og blir det så og så høgt, så sett dei inn tiltak. Masse lukke til vidare!!!
Twinkel Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2008 nei,det var jo ikke sånn veldig høyt egentlig:P menne jeg ble bare så urolig når hun sa vi måtte holde øye på det,tenkte det værste med en gang jeg:/ menne var veldig kjekt å lese innlegget ditt:) beroligende:) vi er midt i flytting og nedvasking så har blitt litt mye aktivitet i det siste,tenker jeg prøver å slappe litt mer i hvertfall:) jeg ble litt bekymret når hun sa jeg måtte se opp for symptomer som vondt i hode,vondt i rygg og influensa lignende sympt. hvis disse kom så måtte jeg ringe med en gang,jeg går jo å kjenner om jeg har disse "vondtene" hele tiden:P tusen takk for fint svar=)
Elise18.11.08 Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har også ganske høyt blodtrykk! Så lenge hun sier det ikke er noe problem, og du blir fulgt opp har du ingenting du skal bekymre deg for. Det eneste er at du må ta det med ro;)
Twinkel Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2008 ja,hun sa jo at det ikke var noe problem,men tenker at hun er så positiv.. og sier det bare for å ikke gjøre meg nervøs,men hun hadde vel sagt noe hvis det hadde vært værre=) hun sa jo at alt annet var fint:) får bare krysse fingrene på at BT ikke stiger noe mer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå