Miss-Sixty Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg VET jeg hadde siste mens 15.06.08, den mnd hadde vi kun sex 2 ganger, i en helg. fordi samboeren min var bortreist. Jeg VET derfor at babyen ble unnfanget 27. el. 28. Juni. Nå vil de sette meg over 2 uker tilbake på ul-termin. Hvordan kan de gjøre det, når jeg VET ?
Dotten Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Ingen erfaring selv, men tror ikke de gidder å høre på mor..... De stoler mer på maskinene sine! Men du kan jo prøve å mase osv. men tviler på at det hjelper! Stå på!
mamman til to gutter Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Det kan ta tid før egget befruktes og deretter tid før det fester seg, så da kan du ha blitt gravid senere enn du tror. Den viktigste grunnen til at de uansett setter ul-terminen ut fra det de ser, er at de finner ut ca hvor lenge det er igjen av svangerskapet ved ul, ikke hvor lenge du har vært gravid. Ikke alle har nøyaktig like lange svangerskap bla. Man kan derfor ikke telle bakover ved hjelp av en ultralydtermin. Uansett så kommer jo babyen stort sett av seg selv når den er klar og da er det ikke så viktig hva ultralydterminen egentlig sier. Lykke til!
Miss-Sixty Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2008 Joda, jeg kunne ha gått med på 3-4 dager, men ikke 17 dager! så lenge kan ikke en sædcelle leve.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Det er kjempekjipt å bli satt tilbake. Jeg er også helt sikker på at jeg gikk for lenge med min sønn, heldigvis gikk det bra. Men feks sædcellene kan leve i flere døgn inni deg, og da befrukte ditt egg senere enn akkurat den dagen du hadde sex. Et egg som er befruktet og driver å utvikler seg kan vel faktisk, "gå i dvale" litt slik at det stopper utviklingen litt og starter igjen. Men som sagt er jeg sikker på at deres termin var feil på meg. Så de kan jo selvfølgelig ta feil.
Gjest mphs Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Nei de lever ikke i 17 dager men opp til 5 dager. Men som en skre det kan være fler ting som gjør at det blir slik. Først kunne du blitt befruktet 5 dager etter samleie. det kan ta tid før egget fester seg og du kan være en av de kvinnene som har lengere svangerskap. Ikke alle går likt anntal dager det er bare ett gjennomsnitt. jeg ble flyttet 9 og 8 dager i mine to svangerskap og begge ungene kom 5 dager etter ul termin. Så da kom de 13 og 14 dager etter menstermin.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Hvorfor er dette så viktig for deg? Etter all sannsynlighet kommer fødselen til å starte av seg selv, og dersom du ender opp på overtid kommer du jo til å bli fulgt ekstra opp på dette uansett. Du kan jo heller ta opp dette med lege eller jordmor dersom det skulle bli- aktuelt, og få en ekstra henvisning til ul dersom du skulle gå langt over "din" termin. Så lenge alt er greit er det ikke farlig for ungen å ligge lagret litt lengere enn "snittet" på 42 uker. Som nevnt over her er faktisk lengden på graviditeter et snitt, og ikke en fysisk konstant. Noen av oss har lengre svangerskap enn snittet, andre kortere. Grunnen til at de stolder mer på UL enn menstermin er at UL termin statistisk er mer nøyaktig. Mødre kan ikke få "bestemme" terminen sin selv, det er jo helt urimelig, faktisk. Du kunne jo påstått at du ikke hadde sex i det heletatt, og følgelig ikke var gravid ;-)
Miss-Sixty Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2008 søren.. he he... jaja, da får vi bare slå oss til ro med det..
Miss-Sixty Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2008 Det er ikke så ekstremt viktig for meg, men det er irriterende å gå på overtid, eventuelt. Men som jeg nettopp sa, må bare slå oss til ro med det, er helt greit.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Skjønner, jeg bare lurte på om du kanskje hadde gått milevis over tidligere eller hadde et riskikosvangerskap eller noe :-) Klart det kan være irriterende med lengre ventetid enn anntatt! Du får prøve å trøste deg med at man av og til etter gjennom oppveksten bare har lyst til å putte ungen inn igjen fro å beskutte det vakreste i verden mot alt ondt som kan skje. Nå får du jo to ekstra uker med deilig, myk og varm sikkeret for lille-spiren din! Lykke til med svangerskapet :-)
Miss-Sixty Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2008 Ble satt i gang sist 3 uker før UL termin, fordi den lille hadde -25% vekstavvik, men det har jo ikke noe å si i dette svangerskapet da :-)
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 Aner ikke. Stol på deg selv du :-) Jeg hadde mens-termin 30. juni og UL-termin 8. juli. Gjett når jeg fødte da?? hehe....på mens-termin selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå