Gå til innhold

Ulike normer på forskjellige forum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser mer enn jeg skriver og smiler av og til av at det er forskjellige ting som er lov på de forskjellige forumene. Her på skravle er visst alt lov, drittslenging og henge ut folk med fullt navn. Typen "Trine Kjendisberte er ekkel". Det siste er lov på Mor i alderen 35+ også. På bryllupsdebatten er det lov å si sin mening, men mer sånn "Det er min mening da, men det er jo du som skal ha kjolen". På modne foreldre står omsorg og medfølelse sterkt, men det er lite lov å klage og banne. Der er det lov å skryte av barna sine, men på skravle er det ikke lov på samme måte. På mine, dine, våre barn er "bitter" det verste man kan si til eller om noen enda de alle virker temmelig bitre på meg. På mor i alderen 35+ kan de fortelle alt de spiser og lager på kjøkkenet, men klage det gjør de ikke. Hvis noen har et problem er svaret nesten alltid "smil, i morgen er det sikkert sol". På småtroll 0-1 kan man skryte av barna sine, men bare hvis man unnskylder og man må tåle "Det der er da ingenting, jeg kjenner mange barn som kan det samme".

Hva er det som bestemmer hva som er lov? Hvorfor blir det så store forskjeller? Er det de megaaktive som skaper forumene (undres over at noen kan skrive mange hundre innlegg på noen få uker)? Hvordan opprettholdes disse normene over tid? Dette lurer jeg på en høstdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he ja du sier noe, men som bruker av mor i alderen 35+ må jeg neste spørre hvilken uthenging du sikter til??

Skrevet

jeg tror det påvirkes av hvem folk som er på vært forum. foreksempel på mine dine våre barn så er det nok av mammaer, og stemødre som har blitt såret gang på gang på gang og da er det vel lett å bli bitter eller ha sterke ukonstruktive meninger.

på småtrolk 0-1 er alle i babyrus... hehe

mens på foreksempel mor35+ så er det jo folk som har levd litt som vet at ting som gjør vondt i dag er glemt i morgen og som kanskje setter mer pris på husmorrollen en en del yngre mennesker.

at noen kan skrive mange hundre inlegg på en uke forundrer meg ikke... hahaha

Skrevet

He he he nei det forundrer ikke meg heller.........

Hilsen en som stadig er på aktivlista.

Skrevet

Jeg så en gang at det var en tråd om at Vendela var ekkel og snakket rart og sånt. Ble sittende å tenke på at hun jo er norsk og har barn og godt kunne vært her inne. Synes man kan spare seg for personuthenging her jeg da...

Skrevet

Hmmmm det har jeg ikke ¨fått med meg, nå må jeg søke opp det.

Så skal jeg "kjefte" på den som slenger dritt, er ikke særlig fan av det forstår du:o)

Skrevet

Som aktiv bruker inne på Mor i alderen 35+ så må jeg bare få si at jeg ikke kjenner meg helt igjen i at vi bedriver uthenging med fullt navn i negativ forstand. Noe jeg ikke tror mange av brukerne der inne har særlig behov for:-) At vi derimot klager lite stemmer nok svært godt, i motsetning til andre forum hvor det kan se ut som om klagefaktoren er det som holder noen i gang.

Jeg tror rett og slett at flere av forumene fylles med innlegg fra mennesker med samme ståsted og holdninger i livet. Og at man finner sin lekeplass der hvor det befinner seg mennesker med samme type humor blant annet.

For mange av oss er dette et sted hvor vi kan tulle og tøyse, men også være alvorlige. Det som også er deilig inne på 35+ er at vi slipper å hele tiden sammenligne oss med andre eller sette kritiske pekefingre til andre brukere, og ikke trenger forholde oss til regler som noen få har satt som standard sånn helt ut av det blå, noe som jo skjedde inne på Modne og som gjorde at mange av oss valgte å flytte ut derfra.

At de aktive påvirker et forum er vel ikke så underlig. Og at noen av oss har tid til å være aktive er vel egentlig ikke så interessant i denne sammenheng?

Skrevet

Jeg ser at dere reagerte negativt på at jeg hadde sett at dere snakket om Vendela. Kanskje var det ett engangstilfelle men dere snakket altså om henne på en måte som jeg ikke syntes var hyggelig. I mine observasjoner glemte jeg den krangelen du snakker om. Modne damer og mammaer på over 35 som sitter på hver sin side av gjerdet og kaster sand og mener at de andre er ute etter dere. Det var mens dette pågikk inne på modne jeg fant frem til forumet deres forresten.

Jeg vet jo fra før av at like barn leker best og at man skaper seg et fellesskap der man trives og gjør ting på den måten man liker det best og det var ingenting negativt ment i mine observasjoner selv om det kanskje virker sånn.

Skrevet

Jeg snakker for meg selv og må med hånden på hjertet si at jeg ikke føler at det sittes på begge sider av gjerdet med sandkastingen. Den har vel igrunnen kommet fra en side og dermed gjort at vi andre valgte å forlate den sandkassen:-) At noen da valgte å følge etter for å slenge drit får de stå for selv.

Mulig vi har spesiell humor vi som er på 35+ og at vi tåler en trøkk eller to uten å ta alt personlig og det er jammen deilig:-)

At noen velger å overvåke/observere er vi jo fullstendig klar over og jeg tror ikke noen av oss legger ut mer enn vi kan stå inne for.

Jeg har møtt de fleste av jentene der inne og må si at det er noen herlige og tydelige jenter som har humor i bøtter og spann. Og alle som en bærer vi på vårt, men det kommer nok ikke så lett frem her i cyberspace.

Og det er i grunnen helt greit det også:-)

Å respektere at alle ikke er like, at alle ikke har samme ståsted som en selv, og at vi kan respektere det, er kanskje det viktigste når man beveger seg inne på sånne nettsteder som dette:-)

Skrevet

JA! Det er ulike normer på de forskjellige forumene! Og du har rett i i at det er de mest aktive som setter normene. Det er forsåvidt helt naturlig:=) De som er meget aktive blir man bedre "kjent" med. Man lærer seg hvordan disse nickene forholder seg til spøk og alvor og etterhvert så kan man skrive innlegg som man vet blir "tatt" på riktige måten uten at noen føler seg mobbet eller uthengt. Det er ihvertfall slik vi mammaer 35+ har lært hverandre å kjenne:=)

Jeg leser en del på f.eks. skravle.. men svarer sjelden. Ofte synes jeg det gis onskapsfulle svar skjult bak nick. Men i stor grad så er det vel helt vanlige oppegående jenter som sitter og "snakker" med hverandre:=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...