Gå til innhold

Den der poengskalaen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 37+4 idag, kun 19 dager til termin!

Vært på kontroll idag pga vekstavvik og nå var snuppa vår ca 2400 gram. De kjente åpning osv, bare 1 cm enda, livmorhalsen var sentrert og hodet var festet. Gav meg 5 poeng sa legen, skal vel opp til 10?

 

Noen andre som har erfaringer med denne skalaen? Hva vil det egentlig si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er også opptatt av dette da jeg er 9 dager over termin idag. Har klippet ut dette, jeg fant det på: http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=131795&subid=0

 

"Cervix modningsgrad

Vesentlig ved induksjon er vurdering av cervix modningsgrad.

 

Denne kan bedømmes ved hjelp av Bishop score

 

Poeng 0 1 2 3

Ledende del I bekkeninngangen Over spina Ved spina Under spina

Cervixåpning Lukket 1-2 cm 3-4 cm >4 cm

Cervixlengde 3 cm 2 cm 1 cm <1 cm

Konsistens Fast Middels Bløt

Posisjon Baktil Midtstilt Fortil

 

Poengsum >5: moden cervix

≤5: umoden cervix"

 

Skrevet

Den skalaen ble bare rot, prøver igjen...:

 

Cervix modningsgrad

Vesentlig ved induksjon er vurdering av cervix modningsgrad.

 

Denne kan bedømmes ved hjelp av Bishop score:

 

Poeng: 0 1 2 3

Ledende del: I bekkeninngangen Over spina Ved spina Under spina

Cervixåpning: Lukket 1-2 cm 3-4 cm >4 cm

Cervixlengde: 3 cm 2 cm 1 cm <1 cm

Konsistens: Fast Middels Bløt

Posisjon: Baktil Midtstilt Fortil

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Poengsum >5: moden cervix

≤5: umoden cervix

 

Modning av cervix

Ved umoden cervix, Bishop score ≤5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...