Gå til innhold

Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er noe stort tull!

Ungene mine får ikke gå halloween. Men de får gjerne gå julebukk.

Fordi julebukk er en norsk tradisjon

Fordi julebukk ikke handler om å skremme noen

Fordi julebukk starter med en hyggelig gest - en sang på trappa

Fordi julebukk ikke er hyperkomers

Fordi julebukker ikke tar hevn om de ikke får godis

Men hvis noen vil feire halloween - det må de jo gjerne - men kan de ikke da ha lukkede selskaper, eller i det minste holde seg til den riktige (og ENESTE) datoen for feiringen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he he jeg var livredd julebukker da jeg var liten.

Var like redd for julenissen og da:-))

Men enig med deg om dato, fint om det kunne vært en dato. Enten så er det den datoen det er ment for, eller så må det legges til nærmeste lørdag, og da må ALLE være enige i det:-))

Skrevet

Var julebukk en norsk tradisjon opprinnelig?

Tror du alle andre ting vi markerer og feirer er norske opprinnelige?

Tror du alle liker sang på trappa?

umm... det er vel få ting som er så hyperkommers som jula?!?!?

Skal alt som har med julen å gjøre bli lukket? Og snakk om å holde seg til en dato?!?! Julemarsipanen kom forresten i butikken for nesten en måned siden!!!

God jul!!

Skrevet

hvor gamle er barna dine? Er egentlig enig i at holloween er tull og bruker ikke penger på å kjøpe kostyme eller lignende.

Men jeg har en datter på snart 9 år og hun er hektet. Det er veldig mange barn i nabolaget og på halloween kler de seg ut og går fra dør til dør og samler godteri. De synest det er kjempespennende og det er jo forståelig.

Dattera mi og venninnene lager halloweenting, planlegger kostyme og har det veldig gøy med dette her. Så what to do, jeg vil ikke tvinge ungene mine til å sitte inne menst de andre er på dør til dør runden.

Tror det hadde vært annerledes om vi bodde et annet sted, men her på familiestudentbyen som vi bor nå er halloween stooort for barna.

Skrevet

Jeg vil ikke holdes ansvarlig for at julemarsipanen er i butikken allerede, altså.

Men at den er det er jo nok et hint om det jeg egentlig vil til livs her; Nemlig hvordan næringslivet/handelsstanden styrer tradisjonene våre.

Morsdag/farsdag/halloween/valentinsdag/ og ja...sikkert også jul, påske og 17. mai.

Men det er lov å yte litt motstand, Det er lov å ga en annen vei enn hva alle andre gjør.

..og det er lov å vite noe om hvorfor man har en tradisjon, hva man markerer, liksom.

Skrevet

De er 13, 9, 2 x 7 og 4 mnd... Så ja - jeg har også vært utsatt for press!

Du kunne jo være med dem å lage halloweenfest. Kanskje lage godis/konfekt sammen med dem på festen?

Men hvis jeg ikke vil være med på hypen, ikke har godis til de som kommer, så vil jeg ha meg frabedt å få gårdsplassen full av dopapir e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...